عصر خودرو

یک تولیدکننده پسته عنوان کرد:

ضرورت شکست سکوت ایران در قیمت گذاری جهانی پسته

عصر بازار- پسته یکی از کالاهای استراتژیک و ارز آور کشور است و از این‌رو لازم است تسهیلاتی در جهت تجارت پسته در کشور ایجاد شود و با تشکیل بازاری منسجم شرایطی را برای مرجعیت قیمت روزانه محصول پسته در سطح جهانی فراهم کنیم.

ضرورت شکست سکوت ایران در قیمت گذاری جهانی پسته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایلنا، این در حالی است که عدم حضور بازار منسجم داخلی دلیل مهمی برای سکوت ایران در حوزه قیمت‌گذاری محصول پسته در سطح بین‌المللی است و ایجاد بورس پسته، ایران را به کشور مرجع درخصوص قیمت‌گذاری این محصول تبدیل خواهد کرد.

    با این حال میزان استقبال از بورس پسته در ارتباط مستقیم با میزان فرهنگ سازی در این زمینه است و به نظر می رسد هرقدر در کار فرهنگ‌سازی موفق تر باشیم، بی‌تردید این بازار گسترش بیشتری خواهد داشت. از این رو باید بستر را از طریق فرهنگ سازی و عرضه های آزمایشی فراهم کرد تا با روشن شدن مزایای عرضه در بورس کالا، بتوان این بازار را توسعه داد.

    زیرا ورود پسته به بورس کالای ایران عامل مهمی در تعیین قیمت این محصول بوده و این خود نقش به سزایی در جلوگیری از ضایع شدن حق کشاورزان دارد. زیرا همه ساله در فصل برداشت پسته شاهد نوسانات قیمت پسته هستیم و به نظر می رسد این معضل با راه اندازی بورس پسته مرتفع می‌شود.

    در همین ارتباط، یک تولیدکننده پسته با بیان اینکه باغداران در بازار سنتی پسته با مفهوم و مزایای بورس آشنایی کاملی ندارند، بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه عرضه پسته در بورس کالا تاکید کرد و گفت: با وجود مدرن شدن بسیاری از بازارها، بازار پسته همچنان در حالت سنتی خود قرار دارد و باید فرهنگ سازی لازم برای آشنایی پسته کاران با بورس انجام شود.

    محمدرضا کارگر افزود: برای ایجاد انسجام در بازار از طریق عرضه در بورس کالا باید برای توجیه پسته کاران و باغداران با مکانیزم بورس فرهنگ سازی لازم انجام شده و برنامه ریزی دقیق صورت گیرد. زیرا هنوز برخی باغداران با سیستم بانک نیز کار نکرده و پول خود را به صورت اسکناس مطالبه می کنند. بطوریکه هنوز توجیه درستی نسبت به عرضه در بورس برای آنها وجود ندارد.

    وی با اشاره به وجود دست های پشت پرده در فرآیند قیمت گذاری محصول در صنعت پسته ایران، اظهار کرد: در همه بخش های کشاورزی این دست ها در کار بوده و تنها محدود به بازار پسته نمی شود. بطوریکه روند معاملات و قیمت های این محصول نیز در دست این گروه ها می چرخد.

    وی علت نوسان قیمت های پسته را ناشی از عوامل داخلی دانست و گفت: طی چند ماه اخیر نرخ دلار و قیمت های جهانی تغییر چندانی نداشته، اما در بازار داخلی تحت تاثیر کمبود عرضه محصول قیمت ها بالا رفت.

    کارگر ساماندهی بازار پسته از طریق عرضه در بورس را امکان پذیر دانست و گفت: البته نکته حائز اهمیت این است که رقم معاملات پسته در ایران آنچنان قابل توجه است که بایستی دید با فراهم شدن زیرساخت های آن در بورس کالا چگونه می توان بازار را مدیریت و ساماندهی کرد. بطوریکه میزان محصول بار زده شده در یک کامیون حدود 400 میلیون تومان است و در مدت دو روز کاری حدود 25 کانتینر بار تنها از باغات ما جمع آوری می شود که این میزان برای کل باغات کشور در مدت برداشت رقم بسیار بالایی می شود.

    این تولیدکننده بازار پسته با ابراز امیدواری از اینکه بتوان روند قیمت گذاری و مرجعیت قیمتی پسته در جهان را با عرضه در بورس کالای ایران به دست بگیریم، تاکید کرد: یکی از مشکلات کشاورزان و باغداران پسته نرخ بالای تسهیلات بانکی است که توجیه اقتصادی نداشته و خود عاملی در ورشکست شدن و زمین خوردن تعداد زیادی از باغدارانی است که از بانک ها تامین مالی کرده اند. بطوریکه می توان ادعا کرد با توجه به دریافت نرخ سودهای بالا توسط بانک ها، این نهادهای پولی در ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت هیچ کمکی به باغداران نمی کنند.

    برچسب ها