عصر خودرو

نگرانی بازار آسیا از کاهش احتمالی عرضه میعانات ایران

عصر بازار- منابع آگاه گفتند، کاهش احتمالی صادرات میعانات ایران در سال آینده می تواند فرصت را برای سایر عرضه کنندگان از جمله میعانات آمریکا فراهم سازد.

نگرانی بازار آسیا از کاهش احتمالی عرضه میعانات ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، منابع آگاه گفتند، کاهش احتمالی صادرات میعانات ایران در سال آینده می تواند فرصت را برای سایر عرضه کنندگان از جمله میعانات آمریکا فراهم سازد.

    یک تاجر میعانات در یک شرکت ژاپنی گفت: «همه دارند در مورد عرضه (نفت خام و میعانات) آمریکا در سال جاری صحبت می کنند، اما اینها صرفا قراردادهایی فرصت طلبانه هستند و هیچ قرارداد بلندمدت و پایداری در کار نخواهد بود... تولیدات جدید میعانات در استرالیا و (کاهش احتمالی) صادرات ایران در سال آینده عامل اصلی حرکت بازار خواهد بود.»

    در همین حال، خریداران آسیایی میعانات نگرانی هایی را در مورد کاهش احتمالی صادرات میعانات ایران در سال آینده به دلیل رشد پرشتاب افزایش ظرفیت پالایشگاهی داخلی این کشور مطرح کرده اند.

    منابع آگاه گفتند، هرگونه کاهش قابل توجه در حجم قراردادهای عرضه میعانات از پارس جنوبی در سال آینده، می تواند موجب افزایش قیمت میعانات خاورمیانه شود، در حالی که پالایشگاه ها و تولید کنندگان پتروشیمی آسیایی ممکن است برای تامین میعانات مورد نیاز به اروپا و آفریقا روی بیاورند.

    یک منبع مطلع گفت، شرکت هانوها توتال پتروکمیکال کره جنوبی قصد دارد سال آینده حداقل حدود 100 هزار بشکه در روز میعانات از پارس جنوبی ایران وارد کند.

    به گفته یک منبع مطلع، شرکت هانوها توتال که یکی از بزرگترین مشتریان میعانات ایران است، امیدوار است که بتواند مقدار مورد نظر خود را از ایران وارد کند، اما اگر رقمی کمتر از سوی ایران به این شرکت پیشنهاد شود، هاوها توتال به دنبال سایر گزینه ها در داخل و خارج از خاورمیانه خواهد رفت.

    این شرکت کره ای در ماه جولای اعلام کرد که ظرفیت پالایش میعانات خود در مجتمع دائه سان را از 150 به 180 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

    این منبع افزود: «میعانات پارس جنوبی یکی از به صرفه ترین میعانات است که تقریبا همیشه یک دلار در هر بشکه ارزان تر از میعانات قطر است... اگر سال آینده میعانات پارس جنوبی در دسترس نباشد، میعانات قطر ممکن است با افزایش قیمت مواجه شود و بسیاری از خریداران برای خرید میعانات ارزانتر به سایر مناطق رجوع کنند.»

    برچسب ها