عصر خودرو

مذاکرات ایران و اندونزی برای تمدید قرارداد خرید ال پی جی

عصر بازار- یک منبع آگاه گفت، شرکت دولتی پرتامینای اندونزی این هفته مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران را برای تمدید قرارداد واردات ال پی جی از ایران برای سال ۲۰۱۸ آغاز می کند.

مذاکرات ایران و اندونزی برای تمدید قرارداد خرید ال پی جی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، یک منبع آگاه گفت، شرکت دولتی پرتامینای اندونزی این هفته مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران را برای تمدید قرارداد واردات ال پی جی از ایران برای سال 2018 آغاز می کند.

    طرفین در حجم و قیمت قرارداد تجدیدنظر خواهند کرد. پرتامینا از ماه می سال گذشته قراردادی برای واردات مجموعا 600 هزار تن ال پی جی در قالب 14 محموله داشت. 44 هزار تن نخست این قرارداد که نیمی پروپان و نیمی بوتان بوده، در اکتبر 2016 تحویل اندونزی شده است.

    به گفته منابع کشتیرانی، پرتامینا که ماهانه یک یا دو محموله از ایران تحویل می گیرد، آخرین بار یک محموله 44 هزار تنی پروپان را که از عسلویه بارگیری شده بود با استفاده از سوپرتانکر پرتامینا گاز 2، تحویل گرفت.

    یک سوپرتانکر دیگر، به نام پرتامینا گاز 1، نیز برای حمل محموله ها از پایانه عسلویه در پارس جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

    پرتامینا معمولا ترجیح می دهد محموله ها به طور مساوی نیمی شامل پروپان و نیمی بوتان باشد، اما شرکت ملی نفت ایران بسته به در دسترس بودن و زمان ارسال محموله، محتوای آن را تعیین مشخص می کند. به گفته منابع مطلع، محموله ها ممکن است شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان یا برعکس باشد.

    به گفته منابع مطلع، بر اساس قراردادی که برای سال های 2016 و 2017 منعقد شده، اندونزی به دنبال گرفتن تخفیفی 15 تا 20 دلاری در ازای هر تن ال پی جی نسبت به قیمت ال پی جی عربستان بود.

    ایران در دوران تحریم های غرب، تخفیف های بالایی به خریداران آسیایی می داد، اما تخفیف های پیشنهادی به مشتریان آسیایی نظیر چین بعد از لغو تحریم ها کاهش یافته و تک رقمی شده است.

    به گفته تجار، هرچند پرتامینا ممکن است بخواهد میزان خرید ال پی جی از ایران را در قراردادهای جدید افزایش دهد، اما احتمالا متعهد شدن ایران به عرضه ال پی جی بیشتر احتمالا برای این کشور دشوار خواهد بود.

    یک تاجر آسیایی گفت: «به نظر می رسد که آنها می خواهند محموله های ارسالی را افزایش دهند، اما من نمی دانم ایرانی ها چند محموله بیشتر را می توانند تحویل دهند و عرضه ال پی جی آنها تا چه حد از ثبات برخوردار خواهد بود.»

    به گفته منابع صنعتی، صادرات ال پی جی ایران به دلیل کاهش تولید گاز از ماه سپتامبر که در نتیجه بروز مشکل فنی در پارس جنوبی رخ داده، افت کرده و تا اوایل ماه دسامبر به سطح عادی باز خواهد گشت.

    این منابع افزودند، صادرات ال پی جی ایران که در ماه اوت به 423 هزار تن رسیده بود، در ماه های سپتامبر و اکتبر به 283 و 264 هزار تن رسید.

    منابع آگاه گفتند، برای ماه نوامبر تاکنون تنها 3 محموله برنامه ریزی شده است و احتمالا عرضه ماهیانه ال پی جی ایران در ماه نوامبر نیز پایین خواهد بود.

    دادان کاسدیانا، سخنگوی وزارت انرژی اندونزی ماه گذشته گفته بود، این کشور برای تامین نیاز رو به افزایش خود به ال پس جی همچنین در حال برنامه ریزی برای افزایش خرید خود از عربستان و امارات است. وی افزود، اخیرا مذاکراتی بین معاون وزیر انرژی اندونزی و مقامات سعودی و اماراتی صورت گرفته است.

    برچسب ها