عصر خودرو

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات؛

استارت آپ در ایران نیاز به وام ندارد

عصر بازار- مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات گفت: استارت آپ نیاز به وام ندارد، بدترین فعالیت برای جوانان تخصیص پول به منظور انجام فعالیت و کار است. جنس حمایت از استارت آپ نباید مالی باشد و دولت باید به سمت کمک به استارت آپ‌ها با رفع موانع، رفع قوانین دست و پاگیر و کمک‌های آموزشی برود تا دیگر جوانان نگاه‌شان به صندوق‌های مالی نباشد.

استارت آپ در ایران نیاز به وام ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات درباره فعالیت دولت در استارت آپ‌ها گفت: در صورتی که دولت قصد تصدی گری در حوزه استارت آپ داشته باشد، استارت آپ‌ها به دولت و سرمایه‌های دولتی وابسته و در نهایت در حالت اجرایی تضعیف می‌شوند. یکی از نمونه‌های این وضعیت، مرکز تسهیل گری کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات  است که خود این سازمان می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد، باید ما با توجه به انتظارمان از چنین سازمانی،تغییر رویه‌ای ایجاد کنیم تا بتوانیم از بازخوردهای منفی جلوگیری شود.

    مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات ادامه داد: ما اعتقاد داریم در حوزه استارت آپی باید موانع را حذف کنیم و بگذاریم تا جوانان خودشان مسیر را طی کنند، ما قرار نیست جاده بسازیم و به جوانان کشور بگوییم حالا بیایید از این جاده حرکت کنید. دولت در حوزه استارت آپ وظایفی از جمله کمک به استارت آپ‌ها در حوزه تجاری سازی و بازار سازی دارد اما دولت در این موارد نیز نباید به صورت مستقیم وارد شود و باید برای انجام این فعالیت‌ها از شتابدهنده‌ها برای شتابدهی استارت آپ‌ها استفاده کند. در حقیقت دولت باید پارامترهایی در حوزه استارت آپ تعریف کند، مشکلات را حل کند تا بازار استارت آپی ایران راحت‌تر شکل بگیرد و نباید به سمت و سوی تصدی گری و اجرا در این حوزه برود چرا که دخالت‌های دولتی همواره به ضرر اکو سیستم استارت آپی تمام شده است.

    حمیدرضا احمدیان افزود: هم اکنون ما نیاز داریم تا مرکز ملی توسعه کسب و کار به منظور هماهنگی با تمامی ذینفعان دولتی در حوزه استارت آپ ایجاد شود تا مشکلات فضای کسب و کار کسب و کارهای نوپا در ایران حل شود؛ برای نمونه اگر استارت آپ‌ها در حوزه مالیات و بیمه مشکل دارند، توسط پیگیری و با مذاکره این سازمان و هماهنگی دستگاه‌های دولتی در حوزه استارت آپ رفع شود.

    وی تاکید کرد: استارت آپ نیاز به وام ندارد، بدترین فعالیت برای جوانان تخصیص پول به منظور انجام فعالیت و کار است. جنس حمایت از استارت آپ نباید مالی باشد و دولت باید به سمت کمک به استارت آپ‌ها با رفع موانع، رفع قوانین دست و پاگیر و کمک‌های آموزشی برود تا دیگر جوانان نگاه‌شان به صندوق‌های مالی نباشد و بتوانند با آموزش صحیح در این حوزه اکو سیستم استارت آپی را لمس و تجربه کنند. این که دولت از کسب و کارهای نوپا حمایت نکند، اشتباه است اما حمایت مستقیم دولت نتیجه معکوس می‌دهد و دولت باید به صورت غیر مستقیم از استارت آپ‌ها حمایت کند.

    این مقام مسوول درباره حمایت‌های مالی دولت گفت: دولت باید حمایت مالی انجام دهد اما هدف این حمایت باید شتاب دهنده باشد و استارت آپ‌ها نباید به صورت مستقیم حمایت مالی شوند، این مسئله در تمام دنیا رایج است. همچنین شرکت‌های دولتی باید با پذیرش ریسک سرمایه گذاری، در حوزه استارت آپی سرمایه گذاری‌های زیادی انجام دهند تا در کسب و کارهای نوپا مشارکت کنند اما یکی از مشکلات عدم ریسک پذیری شرکت‌های دولتی تا به امروز بوده است که می‌گویند چرا ما باید در تعدادی استارت آپ سرمایه گذاری کنیم که در نهایت ممکن است تعدادی از آن‌ها یا همه آن‌ها موفق نشوند و سرمایه دولتی از بین برود.

    احمدیان با اشاره به حوزه قوانین و مقررات برای استارت آپ‌ها در ایران خاطر نشان کرد:  هر چقدر به سمت وضع قوانین و مقررات در حوزه استارت آپی می‌رویم برای جوانان مشکلات بیشتری ایجاد می‌کنیم، باید موانع برای رشد و گسترش اکو سیستم استارت آپی کشور گسترش پیدا کند.

    مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات با بیان این که درآمد استارت آپ‌ها در ایران را تخمینی حساب می‌کنند، خاطر نشان کرد: هم اکنون درباره درآمد استارت آپ‌های ایرانی اطلاعات دقیقی وجود ندارد و اطلاعات منتشر شده از جمله درآمد 5 میلیون دلاری این کسب و کارهای نوپا در 5 سال اخیر تخمینی است اما می‌توان با توجه به فرآیندهایی درآمد استارت آپ‌ها در ایران را محاسبه کرد تا شفافیت ایجاد شود.

    وی با اشاره به ورود حوزه‌های دیگر به اکو سیستم استارت آپی ایران گفت: یکی از نگرانی‌های فعالان استارت آپی در ایران، تک قطبی شدن استارت آپ‌ها و کار تنها در حوزه‌هایی با محوریت  فناوری اطلاعات بوده است اما خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته می‌توان گفت که در حال حاضر شاهد تلاش و فعالیت استارت آپ‌ها در سایر حوزه‌ها از جمله سلامت، آموزش و ... هستیم که این مسئله باعث بزرگ شدن بازار استارت آپ‌ها و ایجاد استارت آپ‌هایی پویا با ارائه خدماتی نسل جدید بوده است. البته استارت آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات زودتر به بازار می‌رسند اما استات آپ‌ها در سایر حوزه‌ها به دلیل طولانی‌تر بودن انجام امور مطالعاتی و تجاری‌سازی، زمان بیشتری برای رسیدن به بازار نیاز دارند.

    برچسب ها