عصر خودرو

گفت‌گو با معاون صنایع کوچک سازمان شهرک‌های صنعتی

شرایط سیاسی و اقتصادی برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شد

عصر بازار: معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است: اگر به گونه‌ای عمل شود که سرمایه‌گذاری مولد در کشور فعال شود و به جای محبوس شدن سرمایه‌‌ها در بانک‌ها، بستر تولید ایجاد شود صنعت نیز با رشد مثبت همراه می‌شود.

شرایط سیاسی و اقتصادی برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، غلامرضا سلیمانی با اشاره به رشد منفی صنعت در نیمه اول امسال اظهار کرد: از آن‌جایی که بعد از توافق هسته‌ای شرکت‌های زیادی به ایران آمده‌اند، به نظر می‌رسد بستر رشد صنعت و همکاری‌های اقتصادی فراهم شود. 

    وی افزود: ایران در این زمان راهی به جز تولید صنعتی ندارد. زیرا ایران در منطقه خشک قرار دارد و کشاورزی کم است، اما صنعت به دلیل داشتن مزایا و توانمندی زیاد در کشور نیازمند حمایت بیشتری است.

    معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: در سندهای نهایی و هدف گذاری شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمده که قرار است، صادرات صنعتی کشور در سال 1404 و صادرات غیر نفتی از 70 میلیارد دلار فعلی به 180 میلیارد دلار برسد، از این رو باید فعالیت‌ها در این زمینه‌ها گسترش یابد.

    وی گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری خارجی ایران به پنج میلیارد دلار می‌رسد که باید این سرمایه‌گذاری‌ها به صورت سالانه دو میلیارد دلار می‌رسید، که اکنون برجام صورت گفته و باید برای تحقق این هدف شرایط بین‌المللی مهیا شود.

    به گفته وی، شرایط اقتصادی و سیاسی در حال حاضر بهبود یافته است و روزانه هیات‌های زیادی به ایران می‎آیند و وضعیت را بررسی می‌کنند. در حوزه سازمان صنایع کوچک نیز به دلیل توسعه‌ای بودن کار، ریشه‌ای عمل می‌شود و معمولا با سازمان همتراز صحبت‌هایی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که برای همکاری با کشور کره سال گذشته به این کشور سفری صور گرفت و مذاکراتی انجام شد، اما به دلیل وجود تحریم‌ها کره‌ای‌ها پاسخی ندادند. حال با توجه به توافق حاصل شده به ایران پیام دادند که آمادگی همکاری با ایران را دارند.

    سلیمانی با اشاره به رشد منفی صنعت در نیمه نخست امسال و راه خروج از رکود اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت‌هایی در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی صورت می‌گیرد. هنگامی که دولت یازدهم روی کار آمد و دولت قبلی را تحویل گرفت، رشد کشور تا شش درصد منفی شد، زیرا سیاست دولت کنترل تورم بود و سیاست دولت، سیاست ثبات اقتصادی شد. از این رو شش درصد منفی به صفر نزدیک شد.ل ازم به ذکر است که رساندن رشد منفی به صفر رسیدن بسیار سخت‌تر از رشد صفر درصدی به مثبت است.

    به گفته وی، در حال حاضر بسته رونق و خروج و از رکود دولت در نیمه دوم آغاز شده است، به نظر می‌رسد سرمایه‌های بلوکه شده ایران بر‌گردد و همه این عوامل به صورت زنجیروار به رشد صنعت کمک کند.

    معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: ایران در میان موسسات بین‌المللی در میان 10 کشور اول پر جاذبه سرمایه‌گذاری‌است که مهمترین این دلایل وجود بیش از 50 درصد جمعیت جوان در کشور است. در حال حاضر با نگاهی به اروپا که جمعیت جوان آن کاهش یافته است، ایران وضعیت مناسب‌تری دارد، ازاین رو دیگر انرژی برای مصرف و تولید وجود نخواهد داشت.

    وی افزود: با صرف نظر از بعد مالی، اگر جوانان به تولید هدایت شوند، به دلیل وجود منابع انرژی و موقعیت ایران ، بستر رشد فراهم می‌شود. زیرا ایران نسبت به امارات که هاب منطقه شده است، موقعیت جغرافیایی بهتری از جمله گذرگاه شمالی، جنوبی، شرق و غرب دارد.

    سلیمانی گفت: با شرایط ایجاد شده برای ایران، نباید به راحتی بازارها را در اختیار خارجی‌ها قرار داد، بلکه باید جذابیت‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کرد. در حال حاضر در ایران حدود 750 شرکت صنعتی وجود دارد.

    سلیمانی با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری از پنج میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار در سال 1404 گفت: این مهم دست یافتینی است. زیرا ایران کشور فقیری نیست و در حال حاضر 800 هزار میلیارددلار پول در دست مردم و حدود 500 هزار میلیارد دلار در دست ایرانیان خارج از کشور است، از این رو اگر بتوان سالی 50 میلیارد دلار به کشور وارد کرد، نباید نگران گردش و ورود سرمایه در کشور بود، چرا که ایران کشور سرمایه‌داری است.

    وی با اشاره به حضور کره‌ای‎ها در کشور و جلسات متعدد برگزار شده مبنی بر فعالیت‌ شرکت‌های آماده همکاری، اظهار کرد: کره‌ای‌ها به دلیل تجربه و دانش بالا در زمینه شهرک‌های فناوری ایران و صنعتی، می‌توانند تجربیات خود را به ایران عرضه کنند. کره‌ای‌ها در بخش IT و ICT رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند و به شهرک‌های هوشمند دست یافته‌اند. از این رو هماهنگ شده است در صورت همکاری با ایران تکنولوژی جدید وارد کشور شود و شرکت‌ها به ایران آیند و در ایران مستقر شوند .

    سلیمانی با اشاره به بالا بودن ظرفیت همکاری در برخی بخش‌‌ها گفت: به نظر می‌رسد این همکار‌ی‌ها در رشته‌های غذایی و دارویی موفق‌تر باشد، چرا که اکنون مطالعاتی در این زمینه‌ها انجام می‌شود تا گلوگاه‌ها شناسایی و نیاز کارخانه یا تولید کننده بررسی و فراهم شود. ممکن است در شرایطی سرمایه‌گذاری‌های مشترک یا خرید تکنولوژی صورت گیرد، اما در ابتدا باید شریط توافق صورت گرفته در زمینه سرمایه‌گذاری بررسی شود.

    وی با اشاره به گفت‌گوی میان شرکت‌های کره‌ای با همتایان خود در ایران، اظهار کرد: اولین جلسه برگزار شده است و در حال حاضر 100 شرکت ایرانی برای همکاری با کره‌ای‌ها شناسایی شده است همچنین قرار است در زمان آغاز همکاری مشترک این شرکت‌ها، سازمان صنایع و وزارت صنعت از این همکاری‌ها حمایت کنند، زیرا شرکت‌های داخلی معمولا شرکت‌های کوچکتری هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها