عصر خودرو

نوبخت؛

قیمت تکلیفی و تمام شده برق متوازن می‌شود

عصر بازار- در حالی که معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو دیروز از ارایه پیشنهادی برای اصلاح تعرفه برق به سازمان برنامه و بودجه خبر داد، سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت تلاش دارد توازن لازم میان قیمت تکلیفی و تمام شده برق را برقرار کند.

قیمت تکلیفی و تمام شده برق متوازن می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین, محمد باقر نوبخت اظهار کرد: قانون برنامه ششم این اجازه را به دولت داده است که برای رساندن قیمت برق به قیمت تمام شده، اقدام کند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: البته دولت با وجود اینکه معتقد است باید نسبت به اقتصادی بودن تولید انرژی الکتریکی اقدام کند، ولی از آنجا که همواره نگران مصرف کننده هم است، خیلی با احتیاط تلاش می کند که توازن لازم را برقرار کند.
    هر کیلووات ساعت برق اکنون با نرخ کمتر از 70 تومان عرضه می شود، در حالی که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب سوخت، 100 تومان است؛ به عبارتی، وزارت نیرو به ازای هر کیلووات ساعت برق 30 تومان متضرر می شود و این مساله، مشکلاتی اقتصادی را برای صنعت برق به وجود آورده است.
    بر اساس برنامه ششم توسعه، مجلس به دولت این اجازه را داده است که قیمت حامل های انرژی از جمله برق را در طول اجرای برنامه اصلاح کند.
    تعریف برنامه ای برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی
    رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در مورد مطالبات معوق وزارت نیرو به بخش خصوصی نیز گفت: برای این که بین عرضه و تقاضا در صنعت برق تعادل برقرار کنیم، باید زمینه لازم برای مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی که 35 هزار مگاوات از 77 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق کل کشور را بر عهده دارند، فراهم شود.
    سخنگوی دولت اضافه کرد: با عنایت به اینکه مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو به صورت معوق باقی مانده است، برنامه داریم که نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام کنیم.
    معاون رییس جمهوری افزود: با «رضا اردکانیان» وزیر نیرو برای پرداخت مطالبات معوق بخش خصوصی، برنامه ای را تعریف کرده ایم.
    کمک 2200 تا 2500 میلیارد تومانی دولت به صنعت برق از محل هدفمندی یارانه ها
    رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه ای برای تامین اعتبارات مورد نیاز صنعت برق دارد؟ گفت: در ارتباط با تعادل و توازن بین عرضه و تقاضا در این رشته از صنعت انرژی، ما با توجه به اینکه سالانه 6 درصد با افزایش مصرف مواجه هستیم، اگر بخواهیم در حد نگهداشت وضع موجود عمل کنیم باید حداقل سالانه 6 درصد تولیداتمان را افزایش دهیم.
    وی ادامه داد: این 6 درصد بر مبنای محاسبات ما چیزی حدود پنج هزار مگاوات در سال است؛ پیش بینی ما برای برنامه ششم این است که در حد 25 هزار مگاوات به ظرفیت 77 هزار مگاواتی موجود افزوده شود.
    معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در این خصوص به سرمایه گذاری نیاز است، گفت: چیزی در حدود یک هزار میلیارد تومان از این سرمایه گذاری را دولت از طریق بودجه سنواتی انجام می دهد.
    سخنگوی دولت افزود: دولت همچنین از محل هدفمندی یارانه ها، تقریبا 2200 تا 2500 میلیارد تومان به این صنعت کمک خواهد کرد.
    وی اضافه کرد: اقدام دیگری که در این راستا صورت می گیرد مرتبط با سرمایه گذاری های خارجی است که هم اکنون بیش از 6.3 میلیارد یورو سرمایه گذاری برای هشت هزار و 500 مگاوات ظرفیت تولید برق جدید در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و امکان این سرمایه گذاری فراهم شده است.

    برچسب ها