عصر خودرو

ایران در سکوی سوم برترین اقتصادهای خاورمیانه

عصر بازار- گزارش‌های آماری از اقتصادهای برتر خاورمیانه نشان می‌دهد که ایران بعد از ترکیه و عربستان در سومین جایگاه اقتصادهای برتر خاورمیانه ایستاده است.

ایران در سکوی سوم برترین اقتصادهای خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین,  ترکیه به عنوان صدرنشین اقتصاد برتر خاورمیانه با ١٢ هزار دلار درآمد ناخالص ملی و ٨٥٩ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی در صدر قرار دارد این در حالی است که ترکیه همچون دو رقیب دیگر خود در خاورمیانه از ذخایر نفت و گاز بی‌بهره است و صنایع پوشاک و نساجی در این کشور بیشترین سهم بازار صنعتی را دارد.
    بعد از ترکیه، عربستان‌سعودی که بیشترین ذخایر نفت و گاز را دارد و در بین اعضای اوپک با صادرات 10 میلیون بشکه‌ای نفت در صدر تولید‌کنندگان نفتی قرار دارد با ٢٤ هزار دلار درآمد ناخالص ملی و ٦٥٤ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم اقتصاد‌های برتر خاورمیانه قرار گرفته است.  کشوری که به نظر می‌رسید با توجه به درآمد نفتی و البته توریستش می‌تواند در رتبه نخست قرار گیرد و همچون بازار نفت، در اقتصاد خاورمیانه هم سهم‌گیر رتبه نخست باشد. بعد از عربستان سعودی و ترکیه، ایران توانسته است جایگاه سومی را برای خود مهیا کند. این در حالی است که هنوز بین اهداف ایران برای رسیدن به تولید ناخالص داخلی فاصله زیادی وجود دارد و گزارش‌های بین‌المللی حکایت از کاهش تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد اگر روالی خلاف روال فعلی را طی می‌کرد می‌توانست جایگاه ایران را از سومی به دومی ارتقا دهد.  ایران همچون عربستان دارای ذخایر نفت و گاز است و درآمد خود را از این محل تامین می‌کند. طبق گزارش حاضر ایران با ٦ هزار دلار درآمد ناخالص ملی و ٣٩٣ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه سوم اقتصاد خاورمیانه قرار دارد. امارات متحده عربی چهارمین اقتصاد برتر خاورمیانه است که اتفاقا بیشترین مبادلات تجاری را در سال‌های گذشته با ایران داشته است. امارات با ٤٢ هزار دلار درآمد ناخالص ملی و ٣٤٨ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه چهارم در شرایطی قرار گرفته است که امارات هم دارای ذخایر گازی است و هم در حمل و نقل بین‌المللی سهم قابل توجهی دارد. جالب اینجاست که آمار بانک جهانی از رتبه‌داران اقتصاد خاورمیانه رتبه پنجم را به مصر تخصیص داده است. مصری‌ها با ٣ هزار دلار درآمد ناخالص داخلی و ٣٣٢ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی رتبه‌دار پنجمین اقتصاد خارومیانه هستند. اقتصاد مصر مبتنی بر گردشگر است و در سال‌های گذشته به خاطر درگیری‌های سیاسی اقتصاد این کشور هم از رشد قابل توجهی برخوردار نبود و افت قابل توجهی را تجربه کرد. به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری خارجی در مصر بعد از انقلاب 2011 از ٣٦ میلیارد دلار 2010 به ١٦ میلیارد دلار درسال 1012 رسید. بعد از این کشورها عراق به عنوان کشور جنوب غربی ایران در شرایطی در رتبه هفتم قرار دارد که این کشور به تازگی تولید نفت خود را به ٦ میلیون بشکه رسانده و توانسته است سهم قابل توجهی را در بازار انرژی کسب کند. البته این کشور کماکان درگیر جنگ‌های داخلی و موضوع داعش است که موجب بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور شده است. عراق ٥ هزار دلار درآمد ناخالص داخلی و ١٧٩ بیلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد. قطر، کویت و یمن در جایگاه‌های هشتم تا دهم این بررسی قرار دارند و این کشورها به ترتیب با ٧٥ هزار دلار، ٤١ هزار دلار و یک‌هزار دلار درآمد ناخالص داخلی توانسته‌اند رتبه‌داران هشتم تا دهم اقتصاد برتر خاورمیانه باشند.

    برچسب ها