عصر خودرو

تغییر زمان تسویه باعث افزایش نقدشوندگی می شود

عصر بازار- اختلاف زمان تسویه بین اوراق بدهی و سهام، تبعاتی را به همراه دارد که در صورت یکسان شدن زمان تسویه علاوه بر اینکه نقدشوندگی بازار را بالا می برد عملا انصاف معاملات را بیشتر می کند و باعث هماهنگی و همراهی بیشتر اوراق بدهی و سهام می شود.

تغییر زمان تسویه باعث افزایش نقدشوندگی می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, روح الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص نامه به سازمان بورس برای تغییر زمان تسویه از T+3  به T+1 گفت: در حال حاضر سرمایه گذاران و سهامداران در یک وضعیت دو گانه هستند، سهامدار زمانی که قصد خرید سهمی را دارد، کارگزار از وی تقاضای واریز وجه سهم به حساب کارگزاری می کند و پس از آن سهم به خرید گذاشته می شود.

    وی ادامه داد: این گروه از سرمایه گذاران که قبل از خرید وجه نقد خود را به حساب کارگزاری واریز کرده اند، در زمان فروش بعد از سه روز کاری می توانند وجه خود را دریافت کنند.

    این مقام مسول چنین روندی را نامتناسب و غیرمنصفانه دانست و گفت: تقریبا در دنیا هم اکثر کشورها ظرف دو یا سه روز کاری تسویه می کنند اما به سمت تسویه در یک روز کاری در حال حرکت هستند. اینکه بازاری بتواند ظرف یک روز کاری وجوه فروشنده ها را پرداخت کند نیازمند تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب است و کشورهایی که بتوانند خود را به این نرم افزارها تجهیز کنند می توانند تسویه یک روزه داشته باشند.

    میرصانعی با اشاره به اینکه بسیاری از کارگزاری ها و شرکت های بزرگ به تسویه 3 روزه عادت کردند و این تغییر عادت ممکن است برای آنها سخت باشد، گفت: اما چنین تغییراتی برای کل بازار اثرات مثبتی دارد چون سرمایه گذاران وقتی نیاز به نقدینگی دارند سریعتر به سرمایه خود دسترسی پیدا می کنند و این موضوع نقد شوندگی سهام را افزایش می دهد .

    وی به مشکل دیگر  تسویه سه روزه اشاره کرد و گفت: در بازار سرمایه اوراق بدهی یک روزه تسویه می شود ولی اوراق سهام برای تسویه سه روز زمان نیاز دارد. این موضوع بعضا مشکلاتی را ایجاد می کند به عنوان مثال وقتی سرمایه گذار سهمی را می فروشد و اوراق مشارکت می خرد برای کارگزار مشکل ایجاد می کند، چون سهم سه روزه تسویه می شود پس کارگزار باید از محل منابع خودش برای سرمایه گذار خرید کند و پس از سه روز وجه نقد آن به حساب کارگزاری واریز شود.

    به گفته دبیر کل کانون کارگزاران این اختلاف زمان تسویه بین اوراق بدهی و سهام تبعاتی را به همراه دارد که در صورت یکسان شدن زمان تسویه علاوه بر اینکه نقدشوندگی بازار را بالا می برد عملا انصاف معاملات را بیشتر می کند و باعث هماهنگی و همراهی بیشتر اوراق بدهی و سهام می شود.

    وی در پاسخ به این سوال که چنین تغییری مشکلی برای صنعت کارگزاری ایجاد نمی کند، گفت: ممکن است کارگزارها با برخی از مشتری های بزرگ که عادت به تسویه سه روزه دارند با مشکل روبرو شوند اما با گذشت زمان کم کم بازار عادت می کند.

    میرصانعی در خاتمه افزود: در صورتی که سپرده گذاری زیر ساخت های اجرای این کار را داشته باشد مشکل خاصی وجود ندارد البته به نظر می رسد سپرده گذاری آمادگی اجرا را دارد چون سامانه های این مجموعه به روز است و اکنون نظر تخصصی سازمان سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند به تغییر این فرآیند منجر شود.

    برچسب ها