عصر خودرو

از سوی اعضای هیات مدیره سندیکای آلومینیوم برای حل مشکلات صنعت پیشنهاد شد؛

عرضه مستمر و راه اندازی رینگ صادراتی آلومینیوم در بورس کالا

عصر بازار- رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: وقتی قیمت مواد اولیه ۳۰ درصد افزایش می یابد ، با احتساب هزینه های دیگرتولید، توان تولید صنعت کاهش می یابد و از دولت انتظار داریم در تامین به جا و درست تسهیلات مورد نیاز صنایع بالادستی آلومینیوم خوب عمل کند.

عرضه مستمر و راه اندازی رینگ صادراتی آلومینیوم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، راهکارهای پیشنهادی سندیکا برای حل مشکلات صنعت آلومینیوم هوشنگ گودرزی اصلی ترین مشکل صنعت را نبود متولی برای رسیدگی به مشکلات موجود دانست و در جمع خبرنگاران گفت: با وجود برگزاری جلسات متعدد در وزارت صنعت، سازمان توسعه معادن و شورای رقابت، مشکلات مورد بررسی قرار گرفت، اما هیچ کدام از تصمیمات عملی نشده است.

    رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت : وقتی قیمت مواد اولیه 30 درصد افزایش می یابد ، با احتساب هزینه های دیگرتولید، توان تولید صنعت کاهش می یابد و از دولت انتظار داریم در تامین به جا و درست تسهیلات مورد نیاز صنایع بالادستی آلومینیوم خوب عمل کند اگر آنها به تسهیلات دسترسی داشته باشند ما در بخش پائین دست آرامش خواهیم داشت و انتظارات ما از آنها بیشتر خواهد شد.

    وی افزود: وقتی به صنایع بالادستی برای تامین مواد اولیه ارز مبادله ای داده می شود ما هم انتظار داریم شمش آلومینیوم با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد اما با صادرات شمش به گونه ای ارز مبادله ای را صادر می کنیم .

    گودرزی اولین خواسته تولیدکنندگان پایین دستی را حضور یک متولی و کارگروهی برای نظارت و برنامه ریزی در صنعت در وزارت صمت عنوان کرد و گفت: مشکلات حال حاضر این صنعت به دلیل نبود مواد اولیه کافی است. بطوریکه در شرایطی که طی 6 ماهه اول امسال 49 هزار و 950 تن شمش آلومینیوم از کشور صادر شده، تنها 22 هزار و 500 تن شمش به بازار داخل عرضه شده تا بیش از 2 برابر عرضه داخلی صادرات آلومینیوم داشته باشیم.

    رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: این عرضه ها در حالی رقم خورده که قیمت شمش خالص صادراتی به قیمت 7237 تومان و 8 ریال بوده و قیمت شمش خالص داخلی به قیمت 7955 تومان به ازای هر کیلو بوده است. به عبارت بهتر صادرات محصول پایین تر از قیمت بازار داخلی بوده و طبیعی است که وقتی عرضه مستمر و کافی مواد اولیه صورت نگیرد، کمبود باعث هجوم خریداران و در نهایت افزایش قیمت می شود.

    وی دومین خواسته صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم را محدودیت در صادرات و سپس عرضه صادراتی شمش با اولویت تامین نیاز داخلی عنوان کرد و گفت: علی رغم اینکه واردات شمش آزاد است، اما به دلیل اینکه این محصول دو کاربردی بوده و هم جنبه نظامی داشته و هم مصرف غیر نظامی و صنعتی دارد، واردات آن به کشور در تحریم های بین المللی است. به همین دلیل شمش آلومینیوم را باید از واسطه ها خریداری کنیم که قیمت بالایی دارد و بازار داخلی نیز تهدید می شود.

    گودرزی پیشنهاد راه اندازی رینگ صادراتی در بورس کالا را نیز ارایه کرد و گفت: اگر قرار است صادرات محور باشیم باید شمش آلومینیوم را به قیمت صادراتیبه بورس بدهیم و این شمش پس از تبدیل شدن به محصول و ایجاد ارزش افزوده در کشور و با قیمتبالاتر که تامین کننده انتظارات کشور که همانا توسعه تولید و اشتغال است، صادر شده و از صادرات مواد اولیه خام جلوگیری به عمل آید.

    رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران وجود قانون و نظارت دقیق همراه با ضمانت اجرایی را برای ملزم کردن سه شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم در کشور به عرضه در بورس کالا لازم دانست .

    برخی تولیدکنندگان به دنبال ایجاد انحصار و دامپینگ قیمت هستند

    عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: به نظر می‌رسد برخی کارخانه‌های آلومینیوم به فکر انحصار بوده و در مرحله اول با عرضه محصولات خارج از بورس کالا و به قیمت پایین تر از اقدام به دامپینگ قیمت کنند.

    آریا صادق نیت حقیقی عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: طی چند وقت اخیر بعد از واگذاری المهدی و هرمزال به بخش خصوصی که حدود 60 درصد تولید آلومینیوم را در اختیار دارند، مشکلاتی در این صنعت ایجاد شده است.

    وی به عدم رعایت مصوبات ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین قیمت داخلی معادل قیمت صادراتی، عرضه مکفی و مستمر اشاره کرد و گفت: شرایط موجود و اقدامات تولیدکنندگانی همچون مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال موجب ایجاد کمبود محصول شده و در مقابل مواد اولیه خام به قیمت پایین و بدون ارزش افزوده صادر می شود که نه تنها صنعت داخلی از صادرات محصولاتشان که هدف اصلی ممکلت است مغفول می ماند، بلکه به دلیل بالا بودن قیمت ها در بازار داخلی صادرات محصولات آلومینیومی امکان پذیر نبوده و قدرت رقابتی کاهش می یابد. ضمن اینکه واردات محصولاتی همچون پروفیل، درب و پنجره و سایر محصولات به کشور زیاد شده و به تولید و اشتغال کشور ضربه می زند.

    لزوم تشکیل کارگروه نظارتی در صنعت یک عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ضمن تاکید بر عرضه مستمر و هفتگی شمش و بیلت آلومینیوم در بورس کالا، گفت: در گذشته مواد اولیه به شکل مستمر و با تناژهای پایین چند هزار تنی عرضه می شد اما اکنون مواد اولیه در بورس به شکل بلوکی و در حجم های بالا عرضه می شود که به نقدینگی زیادینیاز دارد و صنایع پایین دستی قادر به پرداخت این میزان نیستند. زیرا کمبود نقدینگی یکی از مشکلات هر صنعتی است

    هبت الله فاضلی افزود: از این رو خواهان عرضه به روش های قبلی و به صورت خرد هستیم و لازم است کارگروه نظارتی از بازرسان و همینطور سازمان ایمیدرو عرضه های خارج از بورس را پیگیری کنند. زیرا چند صد هزار نفر در صنایع پایین دستی این صنعت مشغول به کار هستند و در مقابل چند نفر سودهای هنگفت کسب می کنند. از این رو در بحث اشتغال و تولید ملی موظف هستیم این موارد را پیگیری کنیم.

    عرضه خرد و مستمر در بورس کالا دبیر سندیکای صنایع این صنعت نیز آماری از میزان عرضه شمش و بیلت طی 7 ماه گذشته در بورس کالا ارایه کرد و گفت: در شش ماهه اول امسال از کل 47 هزار تن عرضه شمش در بورس  حدود 27 هزار تن آن بلوکیبوده که موجب عدم تامین نیاز کامل مصرف کنندگانخرد آلومینیوم شده بود. نکته حائز اهمیت این است که تمام این عرضه های بلوکی به نحوی توسط گروه ها و مجموعه های وابسته به مجتمع آلومینیوم المهدیخریداری شد و دست مصرف کننده های خرد را از مواد اولیه مورد نیاز کوتاه کرد.

    ابوالفضل رضایی تاکید کرد: سندیکا انتظار دارد ضمن استمرار عرضه ها به صورت خرد در بورس کالا، صادرات محصول نیز نظام مند شود. زیرا آلومینیومیک صنعت استراتژیک است که در شرایط تحریمی خرید آن از بازارهای خارجی به راحتی امکان پذیرنیست و تولیدکنندگان باید ابتدا نیاز بازار داخل را تامین کنند سپس به صادرات بپردازند.

    وی اقدام مجتمع آلومینیوم المهدی در عرضه محصول در بازار خارج از بورس کالا و به قیمتی حدود 200 تا 300 تومان زیر نرخ های موجود در بورس را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این حرکت مجتمع مذکور موجب شد عرضه های ایرالکو در نیز مورد تقاضا قرار نگیردو گپ قیمتی بین نرخ های این بازار با قیمت هایعرضه شده توسط مجتمع المهدی انگیزه خریداران برایمعامله در بورس را کاهش داد. چرا که این نگاه ایجادشد که محصول در بورس گران تر است؛ این در حالیاست که مجتمع المهدی زیر قیمت واقعی اقدام به عرضه می کرد. به همین دلیل، ایرالکو نیز بیشتر تمایل به صادرات محصول پیدا کرد که با توجه به عرضه کم و نیاز بالا، صنعت را با مشکل مواجه می کند.

    رضایی تاکید کرد: توجیه مجتمع المهدی بابت عدم عرضه محصول در بورس کالا این است که چون این مجتمع در منطقه آزاد اقتصادی فعالیت دارد می تواند در بازار داخلی و از طریق بورس عرضه نداشته باشد و محصولات خود را بنا بر مصلحت خود بفروشد.

    وی تاکید کرد: بحث اصلی این است که به دلیلاینکه مجتمع مذکور در منطقه آزاد فعال است، آیا نباید هیچ تبعیتی از قانون داشته باشد؟ آیا از انرژی، برق، آب و سوبسید داخلی استفاده نمی کند؟

    خواهان وضع عوارض صادراتی برای شمش هستیم یک عضو دیگر هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا برای صادرات مواد اولیه مصرفی تعرفه در نظر گرفته شده و برای کالاینهایی مشوق صادراتی لحاظ می شود، گفت: بسیار تعجب برانگیز است که چرا از شمش به عنوان یک ماده اولیه عوارض صادراتی دریافت نمی شود؛ در صورتی که هیچ کشوری مواد اولیه خود را اینگونه به تاراج نمی گذارد.

    شاهین مارکاریان خواهان وضع عوارض صادراتی برای شمش به عنوانماده اولیه صنایع پایین دستی آلومینیوم شد و افزایش قیمت در بازار داخلی را موجب از بین رفتن مزیت های صادراتی دانست و بر عرضه مستمر محصول در بورس کالا تاکید کرد.

    وی افزود: کشور ما از گذشته با کمبود آلومینا مواجه بود و کارخانه های مادر، آلومینای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کردند. در گذشته به ازای واردات هر هفت تن آلومینا یک تن شمش صادر می شد اما اینتناسب به نسبت 2 به یک رسیده است؛ یعنی به ازایواردات 2 تن آلومینا یک تن شمش صادر می شود که مورد تایید هیچ کس نیست.

    از دست رفتن بازار شمش ایران با واگذاری صنعت به بخش خصوصی نایب رییس هیات مدیره سندیکای آلومینیوم کشور نیز گفت: آلومینیوم جزو صنایع راهبردی کشور است و طبق قانون باید 48 درصد آن به بخش خصوصی و 52 درصد در اختیار دولت قرار گیرد؛ در حالی که با واگذاری این صنعت به بخش خصوصی بازار شمش ایران با مشکل مواجه شده است.

    حسن آوازی افزود: باید صادرات مواد اولیه محدود شود و پس از تامین 60 تا 70 درصد مواد موردنیازبازار داخل، اقدام به صادرات کنیم اما با توجه به واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی در بازار انحصار ایجاد شده و مشکلات زیادی را به همراه داشته است.بطوریکه تا زمانی که قانون اساسی را در خصوص واگذاری ها رعایت نکینم این مشکلات پیش خواهد آمد.

    برچسب ها