عصر خودرو

ظرفیت ۲۵ میلیون تنی صادرات فولاد ایران

عصر بازار- هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴ اگرچه در نگاه اول دست نیافتنی به‌نظر می‌رسد، اما آن‌گونه که برخی کارشناسان از جمله مدیرعامل فولاد مبارکه معتقدند، با برنامه‌ریزی مشخص می‌توان به این اهداف دست یافت.

ظرفیت ۲۵ میلیون تنی صادرات فولاد ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای معدن, در حقیقت بخش بزرگی از اقدامات زیربنایی برای رسیدن به این هدف انجام شده است. از جمله ده‌ها کارخانه متوسط و بزرگ از جمله طرح‌های فولادی استانی یا ساخته‌شده یا در مرحله نهایی راه‌اندازی هستند. افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها می‌تواند حتی تا قبل از سال مذکور، ظرفیت تولید کشور را از مرز 50 میلیون تن فراتر ببرد.

    اما سبحانی معتقد است کشور تنها مشکل تولید ندارد، بلکه مشکل اصلی در «بازار» است.وی معتقد است: اگر به دنبال تحقق اهداف تولید فولاد تا سال 1404 هستیم باید تا آن زمان سالانه 25 میلیون تن فولاد صادر کنیم. بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست تخصصی استراتژی فولاد در افق 1404 با اعلام این مطلب گفت: با مصرف سرانه کنونی کشور، تا 8 سال دیگر نیاز ما به فولاد، 30 میلیون تن (در داخل) است و باید مازاد تولید ما صادر شود.وی افزود: برخی معتقدند رقم تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 دست نیافتنی است؛ اما برخی موافق رسیدن به این عدد هستند.

    وی تصریح کرد: رسیدن به 55 میلیون تن فولاد بلندپروازانه نیست؛ اما باید دید این رقم در تولید و صادرات اقتصادی چگونه خواهد بود.سبحانی تکمیل زنجیره فولاد، موازنه ظرفیت در زنجیره تولید، ‌ظرفیت‌های غیراقتصادی، پراکندگی واحدها، ناقص بودن زنجیره فولاد، تکنولوژی تولید، بهره‌وری پایین نیروی کار و عدم توجه به بازار صادراتی را از چالش‌های اساسی تولید رقابتی برای تولید 55 میلیون تن فولاد دانست که نتیجه آنها عدم توان رقابت خواهد بود.وی تاکید کرد: باید به گونه‌ای تولید کنیم تا بتوان با کشورهای همسایه رقابت کرد. از این رو هدف، فقط تولید 55 میلیون تن فولاد نیست.سبحانی با بیان اینکه در گروه فولاد مبارکه زنجیره تولید فولاد تکمیل شده است، گفت: در این مجموعه 10 میلیون و 300 هزار تن فولاد تولید می‌شود و از سنگ تا زنگ را در زنجیره تولید داریم.

    وی پراکندگی واحدهای فولادسازی را از عوامل درگیری بین فولادسازان دانست و افزود: این عامل همواره صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد را با مشکل مواجه می‌کند.مدیرعامل فولاد مبارکه درباره وضعیت فعلی تولید واحدهای فولادسازی کشور تصریح کرد: ظرفیت بالقوه فولاد کشور 30 میلیون و تولید واقعی 20 میلیون تن است؛ یعنی هم‌اکنون ضریب به کارگیری 66 درصد است.به گفته وی، ضریب به‌کارگیری در فولاد مبارکه 100 درصد است و این یعنی اینکه از تمام ظرفیت استفاده می‌شود.سبحانی همچنین خاطرنشان کرد: برای تولید 55 میلیون تن فولاد حدود 80 میلیون تن گندله، 86 میلیون تن کنسانتره و 168 میلیون تن سنگ‌آهن خام نیاز است که این میزان تولید در افق 1404 با کمبود 9 میلیون تن آهن اسفنجی، 16 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و 5 میلیون تن گندله روبه‌رو است.به گفته وی، اینکه 51 واحد فولادی در کشور چگونه می‌خواهند 5 میلیون و 800 هزار تن فولاد تولید کنند جای سوال است؛ چرا‌که پراکندگی واحدهای فولادی چالش اصلی است.مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: هم‌اکنون میانگین جهانی فولاد دو نفر ساعت به ازای هر تن است. این در حالی است که در مبارکه این عدد 5 است و در چین این عدد به 3 کاهش یافته است.وی با تاکید بر اینکه مبارکه با افزایش ظرفیت، بهره‌وری را بالا برده، افزود: تکنولوژی روز و تولیدات موردنیاز مطابق بازار جهانی باید در افق 1404 در برنامه قرار گیرد.

    سبحانی تصریح کرد: آینده صنعت فولاد را باید در کنار آب‌های خلیج‌فارس جست‌وجو کرد. وی درخصوص سند استراتژی در صنعت فولاد خاطرنشان کرد: این سند در دوران آقای محلوجی تدوین شد و با سند فعلی 180 درجه فرق می‌کند.مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در توسعه فولاد به بی‌راهه رفتیم، گفت: دولت باید از این پس سیاست‌گذار فولاد باشد.وی درباره تعرفه واردات ورق فولادی از سوی اتحادیه اروپا افزود: این تعرفه جریمه نیست، بلکه اروپا از صنعت خود حمایت کرده است.به گفته سبحانی، تعرفه برای واردات ورق فولاد در اروپا برای اغلب کشورها وضع شده این در حالی است که برخی در کشور تعرفه واردات فولاد اروپا برای فولاد ایران را جریمه فرض کردند که این برداشت اشتباه است.وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا و برخی شرکت‌ها اعلام کردند که ایران در بازار فولاد اروپا دامپینگ نکرده، بنابراین فقط برای چین تعرفه آنتی دامپینگ گذاشتند.مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: از حالا به بعد شرکت‌هایی که بخواهند به اروپا ورق وارد کنند مشمول تعرفه شناور خواهند شد. این رقم 96 یورو برای شرکت‌های روسی، 62 تا 63 یورو برای شرکت‌های اوکراینی و برای فولاد مبارکه 5/ 57 یورو تعیین شده است.

    به گفته وی، اتحادیه اروپا تعرفه را برای هر شرکت به‌صورت جداگانه تعریف کرده است و رقم آن تابع نیاز است که به بازار اروپا صادر کرده‌اند. سبحانی تصریح کرد: هدف اصلی از تعرفه‌گذاری، حمایت از صنعت فولاد این منطقه بوده است. وی خاطرنشان کرد: برای تولید محصولات خاص به تکنولوژی روز نیاز داریم مثلا ورق خورو فعلی ضخامتش نصف شده اما مقاومت آن بالاتر رفته است و دیگر با روش‌های سنتی نمی‌توان آن را تولید کرد.مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: باید در اروپا یک واحد نورد گرم احداث کنیم تا فروش فولاد هرمزگان با این کار تضمین شود.وی افزود: پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم فولاد ادغام واحدهای فولادی را نخستین بار مطرح کردم. واحدهای فولادی در هر مرحله‌ای از سرمایه‌گذاری هستند و به اعتقاد بنده بهتر است؛ ادغام شوند.لازم به ذکر است، بیش از یک دهه از هدف‌گذاری تولید فولاد بالای 50 میلیون تن در ایران می‌گذرد و در این مدت گام‌های زیادی در راه تحقق این هدف برداشته شده؛ اما بزرگ‌ترین‌ مانع بر سر راه این هدف کماکان کمبود بودجه‌های عمرانی دولت، ضعف بازار داخلی و خارجی، غیر‌اقتصادی بودن برخی طرح‌ها و عدم توازن در برخی بخش‌های زنجیره تولید فولاد است.

    برچسب ها