عصر خودرو

ساماندهی بازار مواد اولیه و صادرات؛

مهمترین خواسته فعالان صنعت آلومینیوم

عصر بازار- برخی فعالان صنعت آلومینیوم با گلایه از دسترسی ناکافی صنایع پایین دستی به مواد اولیه به سبب صدور یا دامپینگ آن از سوی برخی شرکت ها، تشکیل کارگروه ویژه و ایجاد رینگ صادراتی را راهکارهای ساماندهی این وضع اعلام کردند.

مهمترین خواسته فعالان صنعت آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، عصر سه شنبه نشستی با موضوع بررسی وضع صنعت آلومینیوم در دفتر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران برگزار شد.

    رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در این نشست تاکید کرد باید ساماندهی لازم در زمینه صادرات و تامین مواد اولیه بازار داخلی انجام شود.
    «هوشنگ گودرزی» افزود: در 6 ماهه امسال 49 هزار و 950 تن شمش صادر شد و 22 هزار و 500 تن شمش در اختیار بازار داخلی قرار گرفت. بنابراین با توجه به صادرات 2برابری شمش، بازار داخلی با کمبود مواد اولیه مواجه است.
    وی گفت: قیمت هر کیلوگرم شمش خالص صادراتی 72هزار و 370 ریال بهای شمش در بازار داخل 79 هزار و 550 ریال است.
    این نماینده بخش تولید فویل کشور اضافه کرد: واردات شمش آزاد است اما با توجه به کاربردهای نظامی و غیرنظامی آن جزو فلزاتی است که در شرایط تحریم، فروش آن محدود می شود و باید از واسطه ها خریداری شود که این موضوع نیز در افزایش قیمت آن نقش موثری دارد.
    وی ادامه داد: نبود متولی یکی دیگر از مشکلات صنعت آلومینیوم کشور است و پیشنهاد می شود کارگروه مشخصی برای هدایت این صنعت داشته باشیم.
    گودرزی همچنین پیشنهاد کرد رینگ صادراتی ایجاد شود تا شمش با قیمت صادراتی در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و سپس محصول باقیمانده صادر شود.

    **مواد اولیه باید به شکل مستمر در بازار عرضه شود
    یکی از اعضای هیات مدیره سندیکای آلومینیوم ایران نیز گفت: در گذشته مواد اولیه به شکل مستمر و با تناژهای پایین عرضه می شد اما اکنون مواد اولیه در بورس به شکل بلوکی و تناژهای بالا عرضه می شود که به نقدینگی زیادی نیاز دارد و صنایع پایین دستی قادر به پرداخت آن نیستند.
    «هبت الله فاضلی» تصریح کرد: نیمی از عرضه مواد اولیه خارج از بورس است و برخی افراد برای کسب میلیاردها تومان سود تبانی می کنند که باید این موارد پیگیری شود.
    فاضلی اضافه کرد: این مشکلات باعث شده است چند صد هزار نفر که در صنایع پایین دستی فعالیت می کنند متضرر و در ماه های اخیر چند کارخانه تعطیل یا نیمه تعطیل شوند.

    ** تعطیلی 40 تا 50 درصد واحدهای تولیدی
    دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم کشور نیز در این نشست گفت: در هفت ماهه پارسال 61 هزار و 850 تن تقاضای شمش داشتیم اما 73 هزار و 900 تن شمش عرضه شد و فقط 46 هزار و 630 تن معامله صورت گرفت.
    «علی رضاییان» تاکید کرد عرضه مواد اولیه به شکل بلوکی صدمات بسیاری به صنایع پایین دستی وارد کرده است.
    وی افزود: در این مدت 40 تا 50 درصد واحدهای تولیدی این صنعت به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده اند.
    رضاییان تصریح کرد: برخی شرکت ها اقدام به دامپینگ داخلی کرده اند و به صورت تصنعی بازار با کمبود مواد اولیه روبرو شده است. بنابراین سایر تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو شده اند و بازارهای صادراتی خود را از دست داده اند.

    ** دریافت عوارض از شمش صادراتی
    یکی دیگر از اعضای سندیکای آلومینیوم ایران در این نشست پیشنهاد کرد: باید از شمش صادراتی عوارض دریافت شود؛ زیرا جزو منابع طبیعی کشور است و نباید اجازه دهیم به تاراج برود.
    «شاهین مارکاریان» افزود: کشور ما از گذشته با کمبود آلومینا مواجه بود و کارخانه های مادر، آلومینای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کردند.
    به گفته وی، در گذشته به ازای واردات هر هفت تن آلومینا یک تن شمش صادر می شد اما این تناسب به نسبت 2 به یک رسیده است؛ یعنی به ازای واردات 2 تن آلومینا یک تن شمش صادر می شود که مورد تایید هیچ کس نیست.

    ** نادرستی واگذاری صنعت آلومینیوم به بخش خصوصی
    نایب رییس هیات مدیره سندیکای آلومینیوم کشور نیز گفت: آلومینیوم جزو صنایع راهبردی کشور است و طبق قانون باید 48 درصد آن به بخش خصوصی و 52 درصد در اختیار دولت قرار گیرد؛ در حالی که با واگذاری این صنعت به بخش خصوصی بازار شمش ایران با مشکل مواجه شده است.
    «حسن آوازی» افزود: ما در و پنجره خود را از کشورهای همسایه وارد می کنیم.
    وی تاکید کرد باید صادرات مواد اولیه محدود شود و پس از تامین 60 تا 70 درصد مواد موردنیاز بازار داخل، اقدام به صادرات کنیم اما با توجه به واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی و ایجاد انحصار شاهدیم بازار با مشکلات زیادی روبرو شده است.

    برچسب ها