عصر خودرو

دبیرکل کانون کارگزاران بورس عنوان کرد؛

لزوم حمایت ارکان بازار سرمایه از شرکت‌های نوپا

عصر بازار- دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: شکل‌گیری و تعمیق ابزارها و نهادهای نوین مالی در بازار سرمایه ایران لزوم حمایت و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را ضروری کرده است.

لزوم حمایت ارکان بازار سرمایه از شرکت‌های نوپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گردهمایی معرفی استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های بازار سرمایه با بیان اینکه ابزارها و نمادهای نوین مالی در حال شکل‌گیری و تعمیق در بازار سرمایه هستند، گفت: شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌ها که به طور معمول بر پایه ساختار تکنولوژی قرار دارند، به مثابه طنابی نازک هستند که در صورت حمایت از آنها می‌توانند به درختی تنومند برای اقتصاد ایران تبدیل شوند.

    وی افزود: شرکت‌های نوپا همواره با چالش هزینه، مدیریت، ادامه بقا و سایر ریسک‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که 50 درصد مدل‌های کسب و کار نوپای کوچک می‌توانند زنده بمانند.

    میرصانعی با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید استارت‌آپ‌ها رتبه 50 را در دنیا دارد، گفت: برخی از این شرکت‌های نوپا طی مدت کوتاهی توانسته‌اند به ارزش یک میلیارد دلاری در دنیا دست یابند. در این زمینه از سال 2014 تا 2015 میلادی 13 استارت‌آپ در اروپا و حدود 11 استارت‌آپ نیز در آمریکا به این رتبه دست یافتند.

    این مقام مسئول با اشاره به سرعت بالای دنیا برای حرکت به سمت تولید شرکت‌های نوپای کوچک در کسب و کار و مبتنی بر فناوری اطلاعات گفت: در ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری اطلاعات با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده‌اند.

    به گفته وی، در حال حاضر ابزارها و نهادهای نوین مالی در بازار سرمایه ایران در حال شکل‌گیری و تعمیق بوده و این در حالی است که بازار سرمایه جوان ایران نیازمند ایده‌های نوپا و خلق آنها در فضایی نوآورانه است.

    میرصانعی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های کارگزاری، مدیریت فناوری و مشاوران سرمایه‌گذاری برای باقی ماندن در این بازار نوپا نیازمند ارائه سرویس‌های جدید هستند، عنوان کرد: در صنعت کارگزاری درحالی صحبت از رقابت در اغلب مواقع به ایحاد رقابت های تخریبی می‌انجامد که وجود استارت‌آپ‌ها و خدمات نوین مشتریان می‌تواند این فرصت را ایجاد کند که به جای تخریب، نهادها وارد رقابت شوند.

    دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌ها نیز همچون نهادهای مالی در قالب مشارکت BTOB یا BTOC نیازمند حمایت هستند، گفت: هریک از ارکان بازار سرمایه برای شکل‌گیری نهادهای جدید که فعالیت کارگزاران را می‌تواند وارد رقابت کند، از جمله سازمان بورس یا شرکت مدیریت فناوری و سایر نهادهای مالی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها هستند باید حمایت بیشتری از این شرکت‌ها را ارائه داده و در صورت محرمانه نبودن مبنای این شرکت‌ها در زمینه ارائه مجوزهای قانونی و یا دستورالعمل‌های عملیاتی از آنها حمایت کنند.

    برچسب ها