عصر خودرو

رییس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی خبرداد؛

صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری به روسیه

عصر بازار- رییس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی گفت: صادرات مواد غذایی به کشور روسیه از ۳۱۰ میلیون دلار در سال گذشته به ۴۵۰ میلیون دلار رسید.

صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری به روسیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  مهدی کریمی رییس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی امروز در نشست خبری با اشاره به لزوم ایجاد بازارهای صادراتی اظهار کرد: صادرات مواد غذایی ایران به روسیه در 6 ماهه نخست  امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل به 450میلیون دلار رسید.

    وی با بیان اینکه 300 میلیون جمعیت روسیه به بازار ایران نیاز دارد  تصریح کرد: هم اکنون انواع لبنیات میوه های خشک، سبزیجات، کشمش، کنسرو و شیرینی به روسیه صادر می کنیم.

    رییس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی بیان کرد: دستور دولت روسیه برای تأمین 20 درصدی مواد غذایی از ایران فرصت مناسبی را برای صنعت غذایی کشور مهیا می کند. رییس جمهور روسیه دستور داده که تجار روسی 20 درصد از نیاز کشورشان در بخش موادغذایی را از ایران تأمین کند که در صورت تحقق این امر ارزش مالی آن حدود 30 میلیارد دلار خواهد بود.

    کریمی با بیان اینکه هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات 27 میلیارد دلار روسیه ناچیز بوده، افزود: مساله اساسی صادرات به روسیه بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات داخلی است و این قیمت تمام شده بالا نیز ناشی از گران بودن هزینه های تولید در کشور است. یعنی تولیدکنندگان هم مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تهیه می کنند که همین امر افزایش قیمت تمام شده محصول را نسبت به سایر رقبا را به همراه خواهد داشت.

    رییس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی در ادامه از افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی خبر دادو تصریح کرد: ظرفیت تولید کارگاه ها و کارخانه های مواد غذایی طی 9 ماه اخیر به طور میانگین حدود 15 درصد افزایش یافته است.

    کریمی با بیان اینکه صنایع غذایی از جمله صنایع پیشرفته و باکیفیت محسوب می شود گفت: این امر می تواند در بازار کشورهای منطقه ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری های خاص خودش را داشته باشد.

    رییس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی گفت: اگر ایران به WTO بپیوندد اولین ظرفیت در صنایع غذایی پیش خواهد آمد چرا که باید چالش های پیشرو صنعت غذایی برطرف شود،چالش هایی که از جنس قانون و عدم دخالت دولت در تعیین قیمت به حساب می آید.

    کریمی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در بخش محصولات شیلاتی یک میلیون و 100 هزار تن تولید داشته ایم، اضافه کرد:  امسال، 110 هزار تن از این محصولات به دیگر کشورها صادر شد و از این میزان صادرات حدود 420 میلیون دلار ارز عاید کشور شد. همچنین 400 مرکز فرآوری شیلات در کشور وجود داشته که بیش از 220 هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

    برچسب ها