عصر خودرو

سیاست چین برای استفاده از گاز به جای ذغال‌سنگ و فرصت‌های ایران

عصر بازار- چینی‌ها رسماَ اعلام کرده‌اند قصد دارند تا به جای ذغال‌سنگ از گاز در صنایع خود استفاده کنند اما کمبود گاز در این کشور مانع از این کار شده است.

سیاست چین برای استفاده از گاز به جای ذغال‌سنگ و فرصت‌های ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، شرکت ملی نفت چین (CNPC) یکی از سه تولیدکننده بزرگ گاز در این کشور است.

    مسئولان این شرکت اخیرا اعلام کرده اند عرضه گاز به مشتریان صنعتی را بین سه تا 10 درصد کاهش خواهد داد و انتظار دارد به دلیل سوئیچ مصرف‌کنندگان خانگی به گاز برای گرمایش، مصرف گاز نسبت به یک سال قبل 12 درصد افزایش پیدا کند.

    طبق گزارش رسانه‌های چین، این شرکت خرید محموله‌های گاز طبیعی مایع در بازار معاملات روزانه را افزایش خواهد داد و ظرفیت پایانه‌های دریافت LNG را بالا برده است.

    شرکت CNPC همچنین تلاش کرده تا واردات گاز خود را از کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان افزایش دهد.

    این تولیدکننده نفت و گاز اعلام کرده است اگر میادین گازی و پایانه‌های LNG این شرکت با ظرفیت کامل فعالیت کنند و ذخایر کاملی در مخازن زیرزمینی باشد، تنها حدود 76.5 میلیارد مترمکعب گاز می‌تواند گاز فراهم کند که کمتر از تقاضای کنونی 81.3 میلیارد مترمکعب است.

    به گزارش فارس در حال حاضر چینی ها یکی از مشتریان گاز ایران هستند و در مذاکرات مختلفی که با مسئولان صنعت نفت ایران داشتند قصد دارند تا گاز ایران را از طریق خط لوله به کشور پهناور خود متصل کنند.

    اکنون که چین نیاز مبرم به گاز پیدا کرده است می توان از این فرصت استفاده کرد و در کنار دیگر مشتریان غربی خود گاز ایران را به سمت چین فرستاد تا این کشور از لحاظ انرژی پیوستگی بیشتری با ایران پیدا کند.

    نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که گاز ایران از سه طریق می تواند به چین متقل شود اول از مسیر پاکستان، هند، چین است که به خط لوله صلح مشهور شد اما تا کنون به دلایل سیاسی این خط لوله در خاک پاکستان احداث نشده است و خط لوله مجزا صادرات گاز ایران به هند نیز در مراحل مطالعاتی قراردارد.

    مسیر دیگری که می تواند گاز ایران را به این کشور برساند مسیر افغانستان، چین است. بخش خصوصی افغانستان به دنبال واردات گاز از ایران است و مذاکرات جدی در این باره صورت گرفته و ظاهرا این مسیر یکی از جدی ترین مسیرهای انتقال گاز ایران به این کشور است.

    اما مسیر سوم که میتوان گاز ایران را به چین منتقل کند مسیر صادرات گاز از طریق ترکمنستان و قزاقستان به چین است.

    در حال حاضر مذاکرات جدی ایران و ترکمنستان به دلیل قطع گاز ترکمنستان به روی ایران در حال انجام است که مسئولان ایرانی می توانند از این فرصت استفاده کرده و پیشنهاد صادرات گاز ایران را از این طریق مطرح کنند.

    به هر حال باید دید آیا مسئولان ایرانی می توانند از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و حجم صادرات گاز خود را افزایش دهند یا نه.

    برچسب ها