عصر خودرو

یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی؛

تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور

عصر بازار- مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید و وارد بازار می شود، گفت: ارزش این محصولات ۸۰ میلیارد دلار است.

تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، چنگیز اسفندیاری اظهار کرد: این محصولات شامل 82.5 میلیون تن محصولات زراعی، 20.5 میلیون تن محصولات باغی، 14 میلیون تن محصولات دامی و بیش از یک میلیون تن محصولات شیلاتی است.
    وی گفت: تراز تجاری کشور از منفی هشت میلیارد تومان به کمتر از سه میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده افزایش صادرات و کاهش واردات است.
    وی ادامه داد: بر اساس سیاست های اتخاذی جدید ، تنظیم بازار، واردات، صادرات و تولید محصولات کشاورزی کنترل شده و اجازه واردات بی رویه به کشور داده نشده است.
    به گزارش ایرنا اسفندیاری با بیان اینکه صنایع تبدیلی حلقه واصله بین تولید و بازار است، اظهار کرد: 120 میلیون تن محصولات تولیدی کشور فرآوری و وارد بازار عرضه می شود.
    وی عنوان کرد: صنایع تبدیلی نقش اساسی در ایجاد ارزش افزوده، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش مدت ماندگاری محصولات کشاورزی دارد.
    مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: محصولات کشاورزی از 2 ویژگی اساسی فصلی و فسادپذیری برخوردارند به همین دلیل نقش صنایع تبدیلی در این حوزه خیلی پررنگ تر است.

     احداث واحدهای تولیدی با مشارکت روستاییان
    اسفندیاری افزود: در حوزه صنایع تبدیلی وزارتخانه رویکردها و اولویت هایی از جمله احداث واحدهای تولیدی به ویژه در مناطق روستایی با مشارکت روستاییان را در حال پیگیری دارد.
    وی با بیان اینکه وزارتخانه به دنبال برگشت ارزش افزوده به بخش تولید روستاییان است، اضافه کرد: یکی از محورهای توسعه زنجیره ها در محصولاتی از جمله زعفران، زرشک، پسته، محصولات گلخانه ای، خرما، کشمش، سیب زمینی و غیره است که آغاز و نتایج خوبی حاصل شده است.
    وی اعطای تسهیلات مناسب و ارزان قیمت برای توسعه صنایع تبدیلی را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: از جمله این بحث ها می توان به قوانینی که در حال حاضر مصوب شده اشاره کرد.
    وی بیان کرد: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی پنج محور اصلی برای بخش کشاورزی وجود دارد که یکی از آنها توسعه فرآوری است که باید حدود 2 میلیون و 600 هزار تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی افزوده شود.
    مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این محصولات کشاورزی در برش های استانی مشخص شده اند و محصولات استراتژیک یا اصلی هر استان به تناسب پتانسیل های آن دیده شده است.

    1.5 میلیون تن سردخانه بالای صفر درجه آماده بهره برداری
    اسفندیاری تاکید کرد: به موازات افزایش و توسعه فرآوری، کاهش ضایعات در بحث محصولات کشاورزی مدنظر قرار دارد.
    وی بسته بندی محصولات کشاورزی به صورت تازه برای محصولاتی از قبیل زرشک و زعفران را از دیگر رویکردهای وزارتخانه دانست و یادآور شد: افزایش نگهداری محصولات کشاورزی از طریق سردخانه ها از دیگر سیاست هاست.
    وی ادامه داد: در برنامه اقتصاد مقاومتی حدود 1.5 میلیون تن سردخانه های بالای صفر درجه سانتیگراد در سطح کشور آماده بهره برداری است و در تمامی استان ها عدد آن مشخص شده است.
    به گفته اسفندیاری، در برنامه ششم توسعه بحث بازسازی و نوسازی واحدهای صنایع تبدیلی و توسعه فرآوری به طور ویژه دیده شده است که در همه استان ها ارقام آن مشخص شده است.

    پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه اشتغال فراگیر
    وی با اشاره به پرداخت تسهیلات در چهار محور بخش صنایع تبدیلی گفت: در زمینه ارایه تسهیلات برای توسعه اشتغال فراگیر با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار آغاز شده است، بهره این تسهیلات حدود 2 تا هفت درصد پایین تر است.
    وی ادامه داد: در خراسان جنوبی به صورت ویژه کل زنجیره محصول زعفران و تمامی محصولات آن دیده شده است، همچنین برای توسعه بارگاه های زرشک در قالب تسهیلات ارزان قیمت زیر 10 درصد توسعه روستایی، از 1.5 میلیارد دلار به پنج هزار میلیارد دلار تبدیل شد.
    مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این مبلغ با منابع بانکی تلفیق شده و حدود 50 درصد آن دست بخش کشاورزی قرار می گیرد.
    اسفندیاری با بیان اینکه در زمینه توسعه صنایع تبدیلی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، گفت: برای توسعه بارگاه ها بحث عملیات پس از برداشت محصولاتی از قبیل زعفران، زرشک و عناب می توان از تسهیلات با بهره بسیار پایین در راستای توسعه اشتغال روستایی استفاده کرد.
    وی با اشاره به بحث سرمایه در گردش صنایع تبدیلی صادراتی، عنوان کرد: در این زمینه 40 میلیارد تومان تسهیلات برای محصول زعفران دیده شده همچنین حدود 400 میلیارد تومان تسهیلات از طریق منابع بانکی صندوق توسعه ملی در حال رایزنی است.
    وی یادآور شد: واحدهای تولیدی که قصد صادرات محصولاتشان را دارند می توانند از این تسهیلات با بهره 14.5 درصد استفاده کنند.

    توسعه گیاهان دارویی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی
    وی با بیان اینکه وزارتخانه به شدت به دنبال توسعه گیاهان دارویی در کشور است، عنوان کرد: خراسان جنوبی اقلیمی برای توسعه گیاهان دارویی است و وضعیت به صورت زنجیره در این منطقه بسیار مناسب و امیدوارکننده است.
    مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تنها نباید به بسته بندی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی بسنده کرد بلکه به صورت زنجیره وار باید از این ظرفیت بهره برد.
    اسفندیاری هم مرزی خراسان جنوبی با افغانستان را یکی از ظرفیت های مهم این استان عنوان کرد و گفت: با فرآوری محصولات کشاورزی مزیت دار و صادرات آن به سایر کشورها می توان از این فرصت مهم استفاده کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو