عصر خودرو

فصل جدید منطق گرایی در بازار سرمایه

عصر بازار- این چشم انداز در بازار سرمایه متصور است که شاهد رشد پایدار قیمت سهام در بورس تهران باشیم و به تبع آن نسبت قیمت به درآمد نیز با روند صعودی همراه باشد.

فصل جدید منطق گرایی در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, مهدی رباطی، کارشناس بازار سهام در رابطه با افزایش تحلیل پذیری بازار سهام نسبت به ادوار گذشته گفت: مقایسه رشد فعلی شاخص کل در بازار سهام نسبت به ادوار گذشته حامل وجه تمایزهای قابل توجهی است.

    وی در ادامه بیان کرد: در سال های گذشته عمده رشد شاخص کل، مرهون رفتار هیجانی بسیای از سهامداران بود، رشدی که دلایل منطقی کمتری داشت اما این روزها، نمای کلی از رشد قیمت سهم ها حاکی از رشد قابل توجیه براساس دلایل بنیادی است.

    رباطی در ادامه با اشاره به اثر تحلیل بازار جهانی بر تصمیم سهامداران بیان کرد: یکی از مولفه هایی که اثر آن طی یکسال اخیر بر رشد بازار واضح بوده، رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی است. در این بین هوشیاری سهامداران نسبت به تحلیل و چشم انداز قیمت فلزات پایه در بازار جهانی، اثر قابل توجهی بر رشد قیمتی صنایع کالامحور در بورس ایران داشته است.

    این کارشناس در ادامه با بیان مثالی رشد عقلایی بازار را این چنین توضیح داد: در سال های قبل یکی از صنایع پیشرو در روند صعودی بورس تهران، خودرو بود، این رشد در حالی صورت می گرفت که عملا تغییر بنیادی در عملکرد شرکت دیده نمی شد و عمدتا این روند با چاشنی هیجان و خبرهای حاشیه ای صورت می گرفت.

    وی افزود: حال دیده می شود که بسیاری از شرکت ها در نیمه نخست سال کارنامه قابل قبولی را به ثبت رسانده و حجم قابل توجهی از پیش بینی سود خود را پوشش داده اند. به علاوه در گروه هایی نظیر معدنی، فلزی و شیمیایی رشد قیمتی همگام با بازار جهانی و نرخ ارز صورت گرفته است. موضوعی که نشان می دهد نگرش سهامداران نسبت به آینده یک سهم براساس متغیرهای اثرگذار بنیادی بوده است.

    رباطی در ادامه در خصوص روند کلی بازار بیان کرد: شاخص فاصله چندانی تا رسیدن به قله تاریخی ندارد و پیش بینی می شود با سیاست های اقتصادی دولت دوازدهم فضا برای رشد پایدار شاخص فراهم شود.

    برچسب ها