عصر خودرو

ایمن سازی اقتصاد کشور با خط زدن دلار از مبادلات جهانی

عصر بازار- هفته گذشته، در ادامه کینه توزی و توطئه‌های ایالات متحده علیه ایران، تحریم‌های جدیدی در قالب قانون کاتسا از سوی واشنگتن وضع و تعریف شد، تحریمی که با اقتصاد امن، قادر به خنثی سازی آن خواهیم بود.

ایمن سازی اقتصاد کشور با خط زدن دلار از مبادلات جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، تحریم‌های وضع شده جدید واشنگتن، بار دیگر ریشه مبنایی دشمنی ایالات متحده با ایران را به تصویر کشید.

    اقدامات خصمانه‌ای که موضوعی نوظهور نیست و در طول قریب به 40 سال گذشته به انحای مختلف، ظهور و بروز پیدا کرده است.

    با تعریف تحریم‌های جدید (در قالب قانون کاتسا) علیه 41 شخصیت حقیقی و شرکت ایرانی، بار دیگر عمق نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب و دشمن شناسی هوشمندانه معظم له به تصویر کشیده شد، نگاهی که حتی در حین مذاکرات و کف و سوت‌های افراد و جریان‌هایی که گمان می‌کردند می‌توان با دراز کردن دست دوستی به سوی آمریکا، مشکلات کشور را به حداقل ممکن کاهش داد، خوشبینانه نبود و معظم له از همان ابتدا به توطئه‌های آمریکا و دبه کردن و غیر قابل اعتماد بودن مقام‌های کاخ سفید و واشنگتن، بصورت مستقیم و غیر مستقیم، اشاراتی اکید و صریح داشتند.

    به هر ترتیب، فارغ از تحلیل سیاسی رویکرد ایالات متحده علیه تهران، اتخاذ تدابیری ویژه و موثر برای غلبه و خنثی سازی تحریم‌های مذکور، ضرورتی است که باید با دقت نظر مضاعف به آن توجه شود.

    بدون تردید، تحریم‌های آمریکا، نه اولین و نه آخرین خواهد بود و منطق، حکم می‌کند با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و مقتضی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مسیر و سیر توسعه و شکوفایی اقتصادی ایران با سرعت و شتاب فزاینده استمرار یابد.

    البته سال‌ها پیش، مقام معظم رهبری، با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، راهکار مقابله با جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم این مرز و بوم را تبیین کردند که البته در تحقق و حصول آن، میزان توفیقات حاصل شده رضایت بخش به نظر نمی‌رسد و قطعا در صورت توجه و تلاش هر چه بیشتر برای تامین منویات معظم له، امروز اقتصاد ایران به مراتب از وضعیت و شرایط مناسب و مساعدتری برخوردار است.

    چندی پیش، مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد امن و ضرورت فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی به عنوان یکی از ضعف‌ها و نقایص دیرین اقتصاد کشور تاکید فرمودند. به نوعی می‌توان گفت: در صورت تحقق اهداف از پیش تعیین شده در ارتباط با اقتصاد مقاومتی، ضریب مقاوم و ایمن سازی اقتصاد ایران نیز با ارتقاء مطلوب و سازنده‌ای همراه خواهد شد.
    تعمیق اختلالات در روابط بانکی ایرانی، یکی از اهداف اصلی واشنگتن محسوب می‌شود

    علی روح الامین، کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به نبود تفاوت جدی میان سیاست‌های باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا و دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی ایالات متحده، اظهار کرد:به واقع سیاست‌های واشنگتن علیه تهران یک هدف و مقصد واحد را دنبال می‌کند و تنها تفاوت میان مقامات فعلی و پیشین کاخ سفید و یا دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به شیوه‌های رسیدن و دستیابی به اهداف طراحی شده باز می‌گردد.

    وی افزود:کم نیستند افراد و گروه‌هایی که گمان می‌کردند با برجام، توسعه اقتصادی ایران قطعی خواهد بود، اما در مقام عمل این واقعیت ثابت شد که تنها راه رسیدن به توفیقات موثر، کارآمد و پایدارِ اقتصادی به تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بومی و داخلی معطوف می‌شود.

    روح الامین تصریح کرد:البته طرح این موضوع به معنای نفی دستاورد‌های برجام نیست و به هر ترتیب برنامه اقدام جامع مشترک و مذاکرات هسته ای، حاوی دستاورد‌های سیاسی، اقتصادی و بین المللی خاصی بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما معطوف و متمرکز کردن حجم انبوهی از انرژی کشور به موضوع مذاکرات و قرار دادن تمامی تخم مرغ‌ها در سبد برجام، منطقی و معقولانه نبود.

    این کارشناس اقتصادی گفت:فارغ از تحولات و فراز و نشیب‌های گذشته، هم اکنون باید با در دست گرفتن ابتکار عمل، از تحمیل خسارت به اقتصاد ایران جلوگیری کرد و این اصلی است که باید با جدیت مد نظر تحلیلگران و تصمیم گیران عرصه سیاسی و اقتصادی کشور قرار گیرد.

    روح الامین یادآورشد:تحریم‌های جدید آمریکا که در قالب قانون کاتسا وضع و تعریف شده، به واقع آمریکا در صدد است با توطئه چینی، نهایت تلاش خود را برای تضعیف یکی از پایه‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کار بندد که البته این رویکرد، چندان نوظهور و جدید نیست.

    وی افزود:به واقع، تحریم‌های تعریف شده کاتسا، بسیار پیچیده و هدفمند طراحی شده و اگرچه در گام نخست صرفا مشمول سپاه می‌شود، اما به واقع، این تحریم‌ها زمینه و بستری است برای اعمال تحریم‌های فراگیرتر عیله مردم و شرکت‌های اقتصادی که جدایِ از مردم نبوده و نیستند.

    این کارشناس اقتصاد اضافه کرد:به نظر می‌رسد، عمده هدف ایالات متحده به این امر معطوف می‌شود که اختلالات و موانع مبادلات و مناسبات بانکی ایران را تشدید و تعمیق کند و در صورت نبود اتخاذ تدابیر لازم، این تحرکات می‌تواند به ثبات بازار ارز کشور آسیب زند و در نقطه مقابل در صورت توجه به فرامین و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و کارشناسان و نظریه پردازان خبره اقتصادی، می‌توان این تهدید را به فرصتی بالقوه و ویژه مُبَدَل کرد.

    روح الامین گفت:برای حصول موفقیت باید مجموعه‌ای از اقدامات عملیاتی همچون حذف دلار از مناسبات تجاری و اقتصادی، هم افزایی هر چه بیشتر با کشور‌های دوست و همسایه، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، اتکای به تولید داخلی، رفع موانع صادرات و افزایش هر چه بیشتر صادرات غیر نفتی و جلوگیری از ورود کالا‌ها و اقلام مشابهی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد اجرایی شود.
    با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تحریم‌های آمریکا شکست می‌خورد

    حسینعلی حاجی دلیکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ارتباط با تحریم‌های جدیدآمریکا علیه ایران، اظهار کرد:با تکیه بر توان داخلی قادر خواهیم بود از تمامی موانع عبور کرده و به واقع با اتکای به ظرفیت‌های داخلی، کمترین آسیب را متوجه شویم.

    وی گفت:طرح موضوع هایی همچون فلج ساختن اقتصاد ایران با عملیاتی و اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران، با هدف سلب اعتماد مردم از این نهاد انجام می‌پذیرد و به واقع واشنگتن از دنبال کردن این رویکرد، در صدد افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه است که به فضل الهی مردم هوشیار ایران نسبت به این دسیسه ها، آگاه و بیدار هستند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد:در سنوات و سال‌های گذشته، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نحو شایسته‌ای اجرایی نشد و گویی برخی مسوولان در این خصوص بیشتر از اقدام و عمل به شعار بسنده کردند.

    حاجی دلیکانی در پایان یادآور شد:با پیگیری و عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در همه سطوح، قادر به به دفع تمامی تحریم‌ها خواهیم بود و این سیاست و رویکردی است که باید از این پس با جدیت هر چه بیشتر پیگیری و اجرایی شود.

    برچسب ها