عصر خودرو

۳۰۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هر دقیقه خاموشی

عصر بازار- معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت طبق آمارهای سال ۹۶-۹۵ میزان متوسط خاموشی در کل کشور به ازای هر مشترک ۲.۵ دقیقه در روز است که اگر سالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه فرسوده برق داده شود، می‌توان میزان خاموشی را به زیر ۲.۵ دقیقه رساند.

۳۰۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هر دقیقه خاموشی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، محمود رضا حقی‌فام در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استاندارد بین‌المللی تعریف شده برای خاموشی در هر کشوری متفاوت است، گفت: به طور مثال در آمریکای شمالی میزان خاموشی پنج برابر هلند است که این به معنای عدم رعایت استانداردها در صنعت برق نیست چرا که اندازه‌گیری این مسئله پارامترهای گوناگونی دارد.

    وی با اشاره به میزان خاموشی‌های ایران عنوان کرد: بر اساس آمارهای سال 95 و 96 میزان متوسط خاموشی به ازای هر مشترک در بخش توزیع 1.8 دقیقه در روز و در بالادست 0.7 تخمین زده شده است.

    معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفته وی در 365 روز سال حدود 70 تا 80 دقیقه خاموشی در کشور وجود دارد، به عبارت دیگر هر مشترک در کشور 2.5 دقیقه خاموشی را در روز تجربه می‌کند که بر اساس برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته باید این عدد به 1.5 دقیقه کاهش یابد.

    حقی‌فام در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه کاهش میزان خاموشی چه میزان هزینه دارد، گفت: اگر در سال 3000 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه فرسوده در نظر گرفته شود، می‌توان میزان خاموشی را در کشور کاهش داد اما متاسفانه برای سال 96 چشم‌انداز مناسبی برای این موضوع وجود ندارد. 

    وی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر اینکه 17 نیروگاه مقیاس کوچک و تولید پراکنده به دلیل اینکه وزارت نفت سوخت آنها را قطع کرده و موجب تعطیلی این نیروگاه‌ها شده است، آیا وزارت نفت با شرکت توانیر در این مسئله صحبت کرده است، گفت: طی جلسه‌ای که دیروز با مسئولان وزارت نفت برای این مسئله برگزار شد، قرار شده تا مشکل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های کوچک مقیاس و تولید پراکنده به زودی برطرف شود.

    معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به گزارش عملکرد تابستان امسال برای مدیریت مصرف برق گفت: شرکت توانیر چند ماموریت در بخش توزیع داشت که یکی از این برنامه‌ها مدیریت مصرف بود چرا که برای کمبود تولید و حل مشکلات شبکه انتقال باید در سال 96، 3500 مگاوات میزان مصرف را کاهش می‌دادیم.

    حقی‌فام افزود: علی‌رغم مشکلاتی که بر ای این مسئله وجود داشت، توانستیم با موفقیت این موضوع را مدیریت کنیم. به طوری که 4070 مگاوات کاهش مصرف اتفاق افتاد که این مقدار کاهش پیک معادل جلوگیری از 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق بود.

    وی با بیان اینکه برای سال آینده نیز طرح جامع مدیریت مصرف را آماده کرده‌ایم که سرفصل‌های متنوعی دارد، گفت: صنعت برق علاوه بر اینکه باید به سمت ایجاد تاسیسات جدید و نصب نیروگاه‌ها پیش برود، باید به موضوع افزایش راندمان انرژی و کاهش پیک نیز توجه کند.

    معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به برنامه‌ وزیر نیرو برای صنعت برق گفت: یکی از مسائلی که در این برنامه به درستی به آن اشاره شده، بحث مدیریت تقاضا و مصرف است و با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال آینده شاهد هفت تا هشت درصد افزایش مصرف خواهیم بود، قطعا نیازمند اجرایی شدن این برنامه به طور کامل هستیم.

    برچسب ها