عصر خودرو

چشم‎انداز مثبت رشد و رونق اقتصاد ایران

عصر بازار- آمارها نشان می‌دهد اقتصاد ایران بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره سخت از رشد منفی و شرایط تورمی سخت در ۴ سال اخیر، در مدار منطق و ثبات و انضباط مالی قرار گرفته است.

چشم‎انداز مثبت رشد و رونق اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، رشد اقتصادی ایران در 6 ماهه اول امسال براساس گزارش مرکز آمار بالای 7 درصد و سهم رشد بخش نفت هم به شدت در آن کاهش یافته است. روند آمار بیکاری نیز در مسیر نزولی قرار گرفته و تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته شاهد کاهش نرخ بیکاری با وجود افزایش نرخ مشارکت بودیم.

    از سوی دیگر صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد رشد بخش غیرنفتی ایران در سال جاری به 3.7 درصد برسد و کل تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به سال قبل 23 میلیارد دلار افزایش یابد.

    همچنین این صندوق در گزارشی از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه پیش بینی کرده تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری با افزایش حدود 23 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 427.7 میلیارد دلار برسد و این در حالی است که ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال قبل 404.4 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران که در سال 2016 بالغ بر 12.5 درصد بوده در سال 2017 به 3.5 درصد می رسد.

    از سویی دیگر، این نهاد بین المللی رشد بخش نفتی ایران در سال جاری را 2.5 درصد و رشد بخش غیرنفتی را 3.7 درصد پیش بینی کرده و بر این اساس تراز حساب های جاری ایران در سال جاری به 21.6 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به سال قبل 5.2 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت و این در حالی است که تراز حساب های جاری ایران در سال قبل 16.4 میلیارد دلار اعلام شده بود.

    بر این اساس، گزارش صندوق بین‌ المللی پول تایید می کند که مسیر رونق اقتصادی و عبور از مشکلات که بعد از سر کار آمدن دولت یازدهم آغاز شده همچنان ادامه خواهد داشت و چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال جاری هم روشن و دلگرم کننده است.

    آمار شاخص تولید

    همچنین این گزارش نشان می دهد در حالی که شاخص تورم تولید در سال 94 در چهار ماه سال یعنی تیر، شهریور، دی و بهمن منفی بود و در آبان ماه تغییری نداشت، اما از فرودین 95 بر مدار رشد قرار گرفت و تغییرات نقطه به نقطه آن در 3 ماه تابستان به ترتیب 0.5 درصد، 0.9 درصد و 1.2 درصد بود.

    بر اساس این آمار، در فصل تابستان سال گذشته تورم تولید در تیرماه 0.8 درصد، مرداد 1.1 درصد و شهریور ماه 0.7 درصد رشد داشت تا در نیمه نخست پارسال به طور متوسط 8.1 درصد افزایش را تجربه کند. با این حال در ماه‌های پاییز سال گذشته تورم تولید رشد اندکی را ثبت کرده و به ترتیب رشد 0.4 درصد، 0.6 درصدی و 1.4 درصدی را در ماه های مهر، آبان و آذر نشان می دهد.

    این متغییر در فصل تابستان سال گذشته نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد و به ترتیب به 0.8 درصد در دی، 1.1 درصد در بهمن و 2 درصد در اسفند ماه رسید تا متوسط نرخ تولید در اسفند 95 در مقایسه با سال 94 به عدد 9 درصد برسد.

    کارشناسان اقتصادی، رشد تولید را ناشی از به ثمر رسیدن سیاست های دولت در خروج از رکود بنگاه‌های اقتصادی تعبیر می‌کنند که از سال 93 در دستور کار قرار گرفته و تا سال جاری ادامه پیدا کرده است.

    تسهیلات پرداخت شده

    همچنین نگاهی به میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 6 ماه سال 1396 به بخش‌های اقتصادی نشان می دهد که در این مدت مبلغ پرداختی به 2704.22704.2هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 375.3 هزار میلیارد ریال معادل 16.1 درصد افزایش را به ثبت رسانده است. در عین حال بر مبنای آمارها، بررسی‌های علمی و نماگرهای موجود به صراحت  نشان می‌ دهد  اقتصاد ایران از دوره رکود خارج شده است.

    یکی از بخش‌هایی که در سال‌های گذشته تا حدودی با بقیه بخش‌های اقتصادی کشور همخوان بود بخش ساختمان بود که بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار این بخش هم در سال جاری رشد مناسبی را تجربه کرده است.

    همچنین برای رونق اقتصادی کشور، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی از دو مسیر پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بخش خصوصی واختصاص اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی در دولت اقدام شده است.

    در این راستا، سال گذشته پیش بینی  شده بود پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به هفت هزار و 500 واحد تولیدی پرداخت شود، اما درخواست برای تسهیلات به 17 هزار و 900 واحد رسید و  25 هزار واحد تولیدی در کشور از انواع تسهیلات استفاده کردند. بررسی ها نشان می دهد این تسهیلات پرداختی آثار خوبی در بخش تولید داشته که باعث شده تا نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت و وضعیت اشتغال نیز نسبت به گذشته بهبود یابد.

    برچسب ها