عصر خودرو

افزایش کیفیت نان مصرفی با عرضه کل گندم از سال آینده در بورس کالا

عصر بازار- یک نماینده مجلس گفت: عرضه محصول در بورس کالا بر مبنای سیاست قیمت تضمینی می‌تواند موجب پیشگیری از خروج ارز از کشور شده و علاوه بر رفع نیاز به واردات، افزایش کیفیت نان مصرفی را نیز به همراه داشته باشد.

افزایش کیفیت نان مصرفی با عرضه کل گندم از سال آینده در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی از فروش کل گندم تولید داخل از طریق تابلوی بورس کالا در سال آینده خبر داد که به نظر می رسد این گفته یزدان سیف، مهر تاییدی بر موفقیت اجرای طرح قیمت تضمینی فروش این کالای استراتژیک در بورس باشد که امسال به صورت آزمایشی در 4 استان کشور به اجرا در آمده است.

    سیاستی که در راستای جایگزینی موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی با طرح قیمت تضمینی دو سالی است برای عرضه کل دو محصول ذرت و جو به صورت موفقیت‌آمیز اجرایی شده و رضایت کشاورزان را در پی داشته است و این بار می‌رود تا با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های آن در بورس کالا، از سال آینده برای کل محصول گندم نیز اجرایی شود.

    سیاستی که به اعتقاد کارشناسان اجرای آن افزایش بهره وری تولید در حوزه کشاورزی را به همراه خواهد داشت و می تواند در افزایش کیفیت آرد و نان تولیدی اثربخش باشد.

    در این راستا یک نماینده مجلس مجلس با بیان این که اجرای سیاست قیمت تضمینی رضایت کشاورزان و گندمکاران را در پی داشته گفت: با توجه به اینکه گندم کالایی استراتژیک بوده و برای جامعه و دولت اهمیت زیادی دارد، اجرای این سیاست بسیار موفقیت آمیز بوده و نتایج مثبتی به همراه دارد.

    حبیب الله نیکزادی پناه افزود: با توجه به اینکه از سال گذشته کشور گندم مصرفی خود را تولید می کند، عرضه محصول در بورس کالا بر مبنای سیاست قیمت تضمینی می تواند موجب پیشگیری از خروج ارز از کشور شده و علاوه بر رفع نیاز به واردات، افزایش کیفیت نان مصرفی را نیز به همراه داشته باشد.

    وی با تاکید بر اینکه به هر میزان نسبت قیمت فروش به بهای تمام شده نهاده های تولید مناسب تر باشد، موجب ترغیب کشاورزان به کشت محصول و مدیریت بهتر می شود، در خصوص وجود زیرساخت های لازم عرضه گندم در بورس کالا و مزایای آن گفت: هر کالایی که در بورس عرضه شود، با شفافیت قیمتی همراه شده و قیمت داخلی محصول با بهای بازارهای خارجی آن با هم هماهنگی بیشتری پیدا خواهد کرد. این در حالی است که هر کالایی که در بازاری غیر از بورس معامله شود، با مشکلات خاص خود مواجه خواهد بود؛ اما در بورس کالا این مشکلات وجود ندارد.

    این نماینده خانه ملت افزود: علاوه بر این با عرضه محصول در بورس کالا، تمام فعالان یک صنعت اعم از تولیدکننده، متقاضی خرید و نیز تجار و صادرکنندگان به راحتی می توانند با اطمینان خاطر یک محصول را مورد معامله قرار دهند. چرا که به کمک زیرساخت های موجود در بورس کالا هر کالایی با مشخصات و استانداردهای کیفی خاص و وزن و ویژگی‌های معین عرضه می شود.

    وی تصریح کرد: بدین ترتیب، خریدار می تواند بدون نیاز به مشاهده محصول به صورت حضوری، با اطمینان کامل نسبت به کمیت و کیفیت اعلام شده کالای موردنیاز خود را خریداری کند و در مقابل فروشنده نیز با خیال راحت نسبت به اینکه اجحافی در حق وی صورت نمی گیرد و در سریع ترین زمان ممکن پول خود را دریافت می کند، اقدام به عرضه محصول در بورس کالا کند.

    نیکزادی پناه تاکید کرد: در مجموع اینکه هر محصولی در بورس کالا با قواعد و ضوابطی که به صورت نقدی و یا مدت دار معامله می شود، به دلیل مشخص بودن شرایط مندرج در قرارداد و جزییات عرضه، یک ابزار مطلوب برای معامله شفاف هر نوع کالایی بوده و طبیعی است که برای عرضه یک کالا باید مشخصات محصول از نظر کمی و کیفی رعایت شود و رعایت این فاکتورها در افزایش بهره وری محصول بخش کشاورزی اثر دارد.

    برچسب ها