عصر خودرو

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل:

بازار سرمایه ایران می‌خواهد شفاف باشد

عصر بازار- جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل می‌گوید: رفتن ایران به سمت استاندارد گزارش‌گری مالی بین‌المللی ( IFRS) پیام روشن از طرف ایران به سمت فعالان بازارهای بین‌الملل است. رعایت این استاندارد می‌گوید که بازار سرمایه ایران می‌خواهد شفاف باشد و با زبان مشترک با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه خارجی صحبت کند.

بازار سرمایه ایران می‌خواهد شفاف باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، بهادر بیژنی در پاسخ به این سوال که آیا عدم تنظیم صورتهای مالی شرکت‌ها  تا پایان وقت معینی که سازمان بورس مشخص کرده بود (پایان آبان ماه جاری) باعث می شود که قراردادهای احتمالی ایران با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به تعویق بیفتد؟ گفت: رفتن به سمت استاندارد IFRS از تصمیماتی بود که در چارچوب شفاف‌سازی بین المللی توسط سازمان بورس انجام شد و ما واقعا احتیاج داریم که در حوزه IFRS به صورت جدی وارد عمل شویم. یکی از اتفاقات مهم خود این تصمیم ایران بود و خوشحالیم که این اتفاق افتاد.

    وی افزود: اگر به سایت IFRS سر بزنید می‌بینید که ایران به عنوان یکی از کشورهایی است که خود را متعهد به اجرای IFRS کرده است. این موضوع پیام مهمی را به سرمایه‌گذاران و فعالان بین‌المللی که بازار سرمایه ایران برایشان جذاب است، دارد و آن این است که ما می‌خواهیم به زبان مشترک بین‌المللی نیز با خارجی‌ها کار کنیم.

    بیژنی ادامه داد: اینکه این موضوع تا امروز چه حد اجرا شده و می‌شود، یک بحث است و اینکه ما به سمت این استاندارد رفتیم و باید می‌رفتیم، موضوع دیگری است.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل تاکید کرد: البته برای اینکه این استاندارد در ایران اجرایی شود، لازم است مقداری صبورتر باشیم. در حال حاضر شرکت‌هایی که به آنها ابلاغ شده که صورت‌های مالی خود را به صورت IFRS گزارش‌گری کنند، هم باید بر اساس IFRS صورت‌های مالی خود را تعیین کنند و هم بر اساس استاندارد ملی ایران؛ با این حال شرکت‌ها به تدریج با IFRS آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر این از طرفی سازمان بورس دوره‌هایی برای آشنایی با IFRS گذاشته است ولی به هر حال اینکه ما به سمت این استاندارد جهانی رفتیم و خود را متعهد کردیم، پیام روشنی از سوی فعالان بازارهای بین‌الملل است که بازار سرمایه ایران می‌خواهد شفاف باشد و با زبان مشترک استاندارد بین‌المللی با سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه خارجی صحبت کند.

    بیژنی در پاسخ به اینکه آیا مهمانانی که برای شرکت در نمایشگاه بورس کیش حضور داشتند، از سرمایه‌گذاران خارجی بودند که تعامل با آن ها منجر به عقد قرارداد شود؟ گفت: طیفی از مهمانان کنفرانس جزو سرمایه‌گذاران بالقوه خارجی بودند ولی طیف قابل توجهی از آنها همکاران ما از نهادهای ناظر و بورس‌ها بودند؛ همچنین کسانی بودند که می‌خواستند با نهادهای مالی ما همکاری کنند. یعنی در واقع این میهمانان تلفیقی از فعالان بین‌المللی و فعالان بازار سرمایه ایران بودند.

    وی ادامه داد: در این کنفرانس، هدف این بود که دوستان خارجی را در جریان تحولات بازار سرمایه ایران قرار دهیم و در مورد امکانات سرمایه‌گذاری و امکان‌سنجی مشارکت‌های مالی با آن ها وارد مذاکره شویم.

    بیژنی افزود: یکی از پلت‌فرم‌های مشترک ما، پروژه مشترک بین بورس کالای ایران و بورس‌های کالایی هند است که یک موافقتنامه‌ای بین بورس کالای ایران و بورس کالای هند امضا شد. کارهای این پروژه بسیار مهم از حدود هفت ماه پیش شروع شده و نهاد ناظر ایران و نهاد بازار سرمایه هند موافقتنامه‌ای امضا کردند که پیرو موضوعاتی که در چهارچوب موافقتنامه بود، باعث شد ما پروژه‌ای را به صورت اجرایی انجام دهیم.           

     

    برچسب ها