عصر خودرو

۱۴۰ میلیون یورو در راه بورس ایران

عصر بازار- ورود پول‌های خارجی به اقتصاد ایران آرام‌آرام وارد فازهای تازه‌تری می‌شود. بعد از آنکه «برجام» به تعهدی جدی و دوطرفه بین ایران و ۱+۵ تبدیل شد به گونه‌ای که حتی سنگ‌اندازی‌های آمریکا نیز نتوانست روح و اصلالت این توافق را زیر سوال ببرد، سرمایه‌گذاران خارجی با نگاهی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته قصد سرمایه‌گذاری پایدار و قابل توجه در ایران را دارند.

۱۴۰ میلیون یورو در راه بورس ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، بازار سرمایه و به‌طور ویژه بازار سهام با پتانسیل‌های بالقوه یکی از اهداف اصلی موردنظر سرمایه‌گذاران باهوش آن سوی آبهاست.

    پیش از این شاهد بودیم که معمولا کشورهای معدود با اقتصاد‌های ضعیف و البته نه‌چندان معتبر در سطح جهان به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران تمایل نشان می‌دادند اما در رویکردی تازه روز گذشته از سوی وزارت اقتصاد ایران به عنوان معتبرترین نهاد تصمیم‌ساز و حلقه واسط بین سرمایه‌های خارجی و بازارهای مالی ایران رسما اعلام شد که سه کمپانی حقوقی که البته فعلا نامی از آنها به میان نیامده، از دو کشور قابل اعتنای اروپایی و یک کشور قدرتمند آسیایی قصد دارند بیش از 100 میلیون یورو در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند.

    این اعداد اگر واقعا در حقیقت وارد بازار سهام ایران شود، می‌توان به یک شوک مثبت در تالار شیشه‌ای ختم شود.

    در آن‌سو مانند همیشه ضعف بنیادی در زیرساخت‌های اقتصاد ایران و بازار سرمایه می‌تواند به یک عامل بازدانده و بزرگ‌ترین چالش در جذب این‌گونه نقدینگی‌ها تبدیل شود که باید از سوی مسوولان ارشد و میانی همه موانع به صورت شفاف و مستمر برطرف شود تا این‌گونه فرصت‌سازی‌ها به یک بحران تبدیل نشود و عملا به توسعه و رونق اقتصادی و عمیق‌تر شدن بازار سرمایه ایران منجر شود.

    جزییات تصمیم هیات سرمایه‌گذاری خارجی

    درباره جزییات این اتفاق یک مقام وزارت اقتصاد اعلام کرد: سه شرکت خارجی از کشورهای «هلند، چین و انگلستان» با بیش از 140 میلیون یورو در راه بازار سهام ایران هستند.

    این مقام در ادامه گفت: حضور این سه شرکت خارجی در بورس نهایی شده است.

    وی با اشاره به جلسه اخیر هیات سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: 22 طرح جدید در جلسه اخیر هیات مصوب شد که برای اولین بار سه شرکت در بورس حضور خواهند یافت. این مقام با اشاره به سه شرکت هلندی، چینی و انگلیسی برای حضور در بورس گفت: مجوز این شرکت‌ها در هیات سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شد و می‌توانند سهام خرید و فروش کنند که شامل سه رقم 60 میلیون یورو، 500 هزار یورو و 80 میلیون یورو است.

    وی در ادامه افزود: همچنین چهار طرح انرژی‌های تجدید‌پذیر خورشیدی و بادی تصویب شد.

    این مقام مسوول ادامه داد: بقیه طرح‌ها نیز در حوزه صنایع به تصویب رسیده است. یکی از مهم‌ترین طرح‌ها مربوط به طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار است که توسط هندی‌ها انجام می‌شود. بنابراین در مجموع 712 میلیون دلار طرح‌ تصویب شد. وی در مورد جذب طرح‌های مصوب سرمایه‌‌گذاری مستقیم گفت: بیش از هفت میلیارد دلار طرح مصوب سرمایه‌گذاری مستقیم در سال‌جاری وجود دارد.این مقام مسوول با اشاره به تلاش برای جذب منابع خارجی تصریح کرد: برای دریافت فاینانس از آلمان و ایتالیا در حال مذاکره هستیم. وی افزود: یکی از بانک‌های چین یک مدل فاینانس نیز پیشنهاد داده که بررسی می‌شود.

    آمار سهامداران خارجی بورس

    در عین حال روز گذشته مدیرعامل بورس تهران گفت: صورت‌های مالی باید با IFRS تطبیق داده شود تا سهامدار خارجی بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند.

    حسن قالیباف‌اصل درخصوص آخرین وضعیت کدهای سهامداری خارجی در بورس تهران خاطرنشان کرد: تعداد کدهای سهامداری خارجی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در کنار آن، حجم معاملات نیز بیشتر شده است به نحوی که برآوردها حکایت از افزایش 30 درصد تعداد کدهای سهامداری خارجی در سال 96 نسبت به سال 95 دارد و حجم معاملات نیز رشد خوبی را تجربه می‌کند.

    مدیرعامل بورس تهران افزود: البته مالکیت سهامداران خارجی از ارزش بازار سرمایه ایران، بیش از پنج درصد نیست که این عدد بسیار کمی است و پتانسیل‌های بازار ایران بسیار بالاست؛ به خصوص اینکه مالکیت خارجی در برخی بورس‌های منطقه‌ای، بعضا به بیش از 65 درصد می‌رسد یعنی بالغ بر 65 درصد از سهام آنها در دست سرمایه‌گذار خارجی است.

    وی تصریح کرد: البته بعد از برجام، مراجعات خارجی‌ها برای دریافت کد سهامداری و مالکیت سهام به بورس تهران زیاد بوده است و افزایش حجم معاملات و کدها هم این را نشان می‌دهد ولی بحث‌های سیاسی هم در این مسیر موثر بوده و بر حضور سرمایه‌گذار خارجی، اثر گذاشته است؛ به همین دلیل امیدواریم با اجرای برجام، شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام شرکت‌های ایرانی باشیم.

    قالیباف‌اصل با تشریح راهکارهای افزایش سهم خارجی‌ها در معاملات بورس تهران خاطرنشان کرد: گام اول این است که نیازهای سهامدار و سرمایه‌گذار خارجی را برطرف کرده و تلاش کنیم امکان شفافیت برای سرمایه‌گذار خارجی را فراهم کنیم. البته با اجرایی شدن سیستم گزارشگری مالی بین‌المللی یا همان IFRS در شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها اجباری شد؛ این راهی است در جهت اینکه سرمایه‌گذار خارجی بیشتر انگیزه داشته باشد تا در بورس تهران حضور یابد؛ در واقع او باید صورت‌های مالی را متوجه شود، بخواند و بتواند تحلیل کند.

    وی از عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها و نیز فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی خبر داد و آن را راهی برای افزایش حضور ایران در بازارهای خارجی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی دانست.

    قالیباف‌اصل با اشاره به جلسه اخیر مدیران بورس با وزیر اقتصاد اظهار داشت: چند سالی است که در بورس تهران به دنبال اجرای حاکمیت شرکتی هستیم که در جلسه اخیر با وزیر اقتصاد هم این موضوع مطرح شد چراکه اعتقاد ما بر این است که اجرای حاکمیت شرکتی کمک می‌کند تا سرمایه‌گذار خارجی با اعتماد بیشتری در بازار سرمایه ایران حضور داشته باشد. ضمن اینکه شرکت‌ها نیز بر اساس حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی شده و در ارتباط با آن نیز مکانیسمی طراحی و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده‌ایم. وی ابراز امیدواری کرد با بورس‌های منطقه‌ای نیز موافقتنامه‌هایی امضا شود و گفت: با بورس استانبول نیز موافقتنامه‌ای امضا شده تا دو شرکت به صورت همزمان در بورس تهران و استانبول عرضه سهام داشته باشند.

    رشد 10 برابری ارزش بورس

    همچنین مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه گفت: ارزش بورس تهران از 30 میلیارد تومان به حدود 330 میلیارد تومان رسیده، به عبارتی، ارزش بورس تهران 10 برابر بیشتر شده است.

    حسن قالیباف‌اصل اظهار کرد: با آغاز سیاست خصوصی‌سازی در سال 1385 تاکنون ارزش بورس تهران از 30 میلیارد تومان به حدود 330 میلیارد تومان رسیده، به عبارتی ارزش بورس تهران حدود 10 برابر بیشتر شده است.

    وی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در بورس تهران فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و تحولات قابل توجهی در بازار سرمایه رخ داده است.

    مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران به برنامه‌های خصوصی‌سازی در دهه گذشته اشاره کرد و افزود: از تحولات مهم بازار سرمایه موضوع خصوصی‌سازی شرکت‌هاست که از سال 1385 آغاز شد و در این مدت ارزش بورس تهران از 30 میلیارد تومان به حدود 330 میلیارد تومان یعنی حدود 10 برابر بالغ شده است.

    برچسب ها