عصر خودرو

پایان تعمیرات اساسی ۱۷ سکوی گازی پارس جنوبی

عصر بازار- رئیس عملیات تولید سکوی فاز یک پارس جنوبی گفت: تعمیرات اساسی ١٧ سکوی گازی دریایی پارس جنوبی در مدت ١٧٩ روز، از ابتدای اردیبهشت آغاز و در مهرماه به پایان رسید.

پایان تعمیرات اساسی ۱۷ سکوی گازی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز دوشنبه به نقل از مهدی رجبی اعلام کرد: تعمیرات اساسی سکوهای میدان گازی پارس جنوبی، باهدف افزایش ضریب اطمینان تولید گاز در فصل زمستان امسال با اجرای ٧٤هزار و ٤٥٣نفر ساعت کار بدون حادثه توسط نیروهای شاغل در سکوها انجام شد.
    وی به صدور 9 هزارو ٣١٧ مورد مجوز کار انجام شده در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: انجام تعمیرات اساسی سالانه عاملی برای افزایش ضریب اطمینان تولید پایدار گاز در فصول سرد سال است.
    رجبی بیان کرد: این تعمیرات با در نظر گرفتن مولفه های ایمنی از جمله بازبینی و بررسی شیرهای ایمنی مخازن گاز و اطمینان از عملکرد آنها، پایش و تمیزکاری تجهیزات انجام می شود.
    وی با اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز پارس به منظور کاهش مدت زمان تعمیرات سالانه و با در نظر گرفتن برنامه پیشگیرانه، به سمت ایجاد تغییر در دوره انجام تعمیرات اساسی سالانه پیش می رود، افزود: انتظار داریم در سال های آتی، تعمیرات اساسی سکوهای دریایی پارس جنوبی از سالانه به 2 یا 3 سال افزایش یابد.
    رجبی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید گاز کشور از میدان پارس جنوبی برداشت می شود، اظهار کرد: در زمان حاضر مدیریت عملیات و تولید این شرکت راهبری 17 سکوی گازی پارس جنوبی را برعهده دارد و قرار است هفت سکوی دیگر در حال بهره برداری هم تا پایان امسال بطور رسمی تحویل این مدیریت شود.
    میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و 40 سکوی تولیدی است که از این شمار تاکنون 10 پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
    در مجموع، کار ساخت سه پالایشگاه دیگر در دست اجراست و از ١٥ سکوی فازهایی که باید تکمیل و آماده راه اندازی شوند، هم اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت های سازنده در دست ساخت است و 2 سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آینده و پس از نهایی شدن قرار داد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.
    از سال 1374 عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع 24 فاز توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی 18 فاز به بهره برداری رسیده و 6 فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال 1397 باید همه این طرح ها به بهره برداری برسد.
    هم اکنون از 18 فاز در بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 540 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود.

    برچسب ها