عصر خودرو

رئیس ساتبا:

ثبت ۴.۱ میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها

عصر بازار- رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با اشاره به اینکه ۴.۱ میلیارد دلار تقاضای خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است، گفت: از این بین ۱.۵ میلیارد دلار عملیاتی و ۴۰۰ میلیون دلار نیز به بهره‌برداری رسیده است.

ثبت ۴.۱ میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، سید محمد صادق‌زاده در حاشیه برپایی هفدهمین نمایشگاه بین المللی برق با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به خیز جهانی برخورداری کشورها از سهم بیشتر تجدیدپذیرها برای سبد حامل های انرژی های گفت: بسیاری از کشورها در تلاشند تا در آینده بتوانند 100 درصد انرژی خود را از تجدیدپذیرها تامین کنند چرا که این نوع از انرژی به مرور ارزان تر و دسترسی به آن راحت تر می شود.

    وی آینده ایران و جهان را در گرو توسعه تجدیدپذیرها دانست و افزود: امروزه انرژی های فسیلی توسعه بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده و به نقاط نهایی خود نزدیک می شود به طوری که هم اکنون دو هزار و 500 محصول از گاز طبیعی و نفت به دست می آید که ارزش افزوده این محصولات قطعا بسیار بیشتر از احتراق و سوزاندن گاز و نفت خواهد بود.

    معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران بر لزوم استفاده بهینه تر از منابع ملی تاکید کرد و افزود: امروزه در دنیا به گاز و نفت دیگر به عنوان منبعی برای سوزندان نگاه نمی شود بلکه در تلاش هستند از خورشید و باد به عنوان منابع پاک و ارزان تر برای تامین انرژی استفاده کنند. آیندگان ما را نخواهند بخشید اگر از منابع به صورت غیربهینه استفاده کنیم.

    صادق زاده انرژی های تجدیدپذیر را یک منبع صادرات و کسب درآمد ملی برشمرد و گفت: انرژی های تجدیدپذیر نه تنها برای تامین مصارف داخلی بلکه به جهت غنای که در کشور ما در زمینه تجدیدپذیرها وجود دارد می توان آن ها را تبدیل به برق و برای تامین نیاز سایر کشورها صادر کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب و بهره برداری شود، خاطرنشان کرد: در چند ماه نخست اجرای این برنامه ظرفیت تجدیدپذیرهای کشور به بیش از 400 مگاوات رسیده که مطمئنا با ادامه چنین روندی و اتکای به توان بخش خصوصی برنامه تکلیفی مجلس در زمینه تجدیدپذیرها محقق خواهد شد.

    رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران تاکید کرد: هم اکنون دو هزار و 100 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با بخش خصوصی منعقد شده که از این بین 700 مگاوات آن که مربوط به نیروگاه های روی زمین بوده در حال ساخت است و هشت هزار مگاوات پروانه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر نیز از سوی بخش خصوصی دریافت شده است.

    صادق زاده در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: با روندی که امروزه در زمینه تجدیدپذیرها شکل گرفته اطمینان دارم که پنج هزار مگاوات نیروگاه تکلیفی وزارت نیرو در زمان مقرر محقق خواهد شد مگر اینکه در این مسیر اتفاقات غیرمترقبه ای رخ بدهد.

    وی ادامه داد: یکی از نگرانی های ما مربوط به بسته قانونی است که مجلس برای این حوزه تصویب کرده و باید به صورت یکجا اجرا شود. با وجود اینکه قانون برنامه وزارت نیرو را متعهد به انجام برنامه یاد شده کرده ولی منابع مالی لازم آن را نیز در قانون دائمی خود مشخص کرده است.

    رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران تصریح کرد: براساس بند سه ماده 12 قانون اساسنامه ساتبا و ماده پنج قانون حمایت ازصنعت برق بایستی مبلغی به عنوان عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها از مشترکان برق دریافت شود.

    صادق زاده ادامه داد: براساس برآورد صورت گرفته مبلغ جمع آوری شده در این بخش در حدود هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بود که بیش از 500 میلیارد تومان آن دریافت و در حساب خزانه نگهداری می شود. براساس قانون بایستی 100 درصد این مبلغ به توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها اختصاص پیدا کند ولی نگرانی ما از بابت آن است که این مسیر منحرف و منابع مالی این بخش به سایر حوزه ها اختصاص پیدا کند.

    وی با تاکید بر اینکه تاکنون تنها 34 میلیارد تومان از سوی خزانه در اختیار سازمان ساتبا قرار گرفته است، بیان کرد: این رقم در مقابل 500 میلیارد تومانی که از سوی مردم دریافت شده بسیار ناچیز است و نمی تواند با سیاست های کلی که مجلس برای توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته هماهنگی داشته باشد. هم اکنون از طریق مجاری قانونی پیگیر تخصیص این منابع هستیم تا منابعی که از سوی مردم پرداخت می شود مجددا به سوی مردم بازگردد.

    رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران با تاکید بر اینکه بد اجرا شدن قانون نه تنها برای ما بلکه مورد قبول قانون گذار هم نیست، اضافه کرد: مسلما اگر همگان پایبند به قانون باشند مسیر توسعه کشور به خوبی محقق خواهد شد.

    صادق زاده با تاکید بر اینکه به طور متوسط تعرفه ای 370 تومانی برای تولید هر کیلووات تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: قراردادهای خرید تضمینی این بخش نیز 20 ساله است و هر ساله متناسب با تورم نیز افزایش پیدا می کند همچنین نرخ بازگشت سرمایه برای بهترین حالت چهار سال و برای بدترین وضعیت هشت سال در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: امروزه نرخ خرید برق تولیدی از نیروگاه های زیست توده(زباله سوز) سه هزار و 700 ریال است در حالی که ما برق را به مشترکان 700 ریال می فروشیم و سه هزار ریال بر کیلووات ساعت برای این بخش یارانه می پردازیم.

    رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران ادامه داد: وزارت نیرو به عنوان مجموعه ای که مسئول تامین برق کشور است مشارکت سه هزار ریالی را برای هر کیلووات ساعت به عنوان مشوق مثبتی برای توسعه این حوزه در نظر گرفته است اما مشکل محیط زیست و دفع بهداشتی زباله ها بر عهده شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست و این مجموعه ها نیز باید نقش خود را در این بخش به خوبی ایفا کنند.

    وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به تنهایی قادر به توسعه نیروگاه های زیست توده نیست و ارگانی همچون شهرداری به عنوان متولی سامان دهی پسماندهای شهری کشور بایستی وظیفه خود را در این بخش به خوبی اجرا و مشارکت بیشتری در این حوزه داشته باشند.

    صادق زاده اظهار کرد: در حال حاضر پنج نیروگاه زیست توده با ظرفیت 10.5 مگاوات در حال فعالیت هستند که برق آن ها را به صورت تضمینی خرید و ماهیانه مبالغ آن را پرداخت می کنیم به طوری که دراین بخش هیچگونه بدهی به نیروگاه های مربوطه وجود ندارد.

    وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو متولی دفع بهداشتی زباله نیست، خاطرنشان کرد: با این وجود وزارت نیرو یارانه بسیار خوب و کافی برای این حوزه در نظر گرفته است ولی انتظار داریم شهرداری با توجه به مسئولیتش فعالیت بسیار بیشتری حتی از وزارت نیرو در این بخش داشته باشد. اگر حمایت های لازم از سوی دستگاه های مرتبط با این بخش صورت بگیرد مطمئنا تمام زباله های کشور تبدیل به برق خواهد شد.

    رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران با تاکید بر اینکه برای تامین منابع مالی توسعه تجدیدپذیرها از توان داخل و خارج کشور استفاده می کنیم، گفت: شرایط کاملا مساوی برای این بخش در نظر گرفته ایم و تبعیضی بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود ندارد که همین امر باعث شده در زمینه تجدیدپذیرها تقاضاهای خوبی شکل بگیرد.

    صادق زاده با اشاره به اینکه 4.1 میلیارد دلار تقاضای خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است، گفت: از این بین 1.5 میلیارد دلار عملیاتی و 400 میلیون دلار نیز به بهره برداری رسیده است.

    برچسب ها