عصر خودرو

فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت بورسی بازبینی می‌شود

عصر بازار- مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری گفت: موضوع فعالیت این صندوق‌ها از سوی مراجع ذی‌ربط همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی در دست بررسی و بازبینی است.

فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت بورسی بازبینی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, عباس کمر‌ئی در خصوص نفود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بانک‌ها و تاثیر عملکرد آنها بر بازار پول، اظهارداشت: باید روند را بررسی کنیم زیرا یکی از ایرادات در اینگونه تحلیل‌ها مطلق انگاری است.

    وی افزود: در حال حاضر التزام بانک‌ها به مصوبه شورای پول و اعتبار بیش از گذشته است و در مجموع نرخ‌های سود را رعایت می‌کنند، اما کاستی هایی در اجرا وجود دارد. از جمله این موارد می توان به موضوع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و بعضاً پیش فروش خودرو اشاره کرد.

    وی درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گفت: اگر صندوق با درآمد ثابت، در بانک سپرده‌‌گذاری کند و بانک به سپرده آن صندوق بیشتر از 10 درصد یا 15 درصد بدهد، قطعاً تخلف کرده است. البته موضوع فعالیت این صندوق‌ها از سوی مراجع ذی‌ربط همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی در دست بررسی و بازبینی است.

     ماموران بانک مرکزی از 11 شهریور تاکنون به بیش از 4 هزار شعبه سرکشی کردند

    مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی ادامه داد: حوزه نظارت بانک مرکزی از 11 شهریور ماه تاکنون بیش از 4 هزار شعبه را مورد بازرسی قرار داده که این حجم از نظارت میدانی در تاریخ بانک مرکزی بی‌نظیر و طبیعی است که موارد تخلف هم وجود داشته باشد اما التزام بانک‌ها به رعایت نرخ‌های مصوب به مراتب از دفعات قبل بیشتر است.

    این مسئول بانک مرکزی گفت: مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانکها متوجه هستند که با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، هزینه‌های مالی بانک هم کاهش می‌ِیابد و با توجه به اینکه یکی از معضلات فعلی بانک‌ها بحث عدم تعادل بین درآمد و هزینه‌هاست، این اقدام، اثرات مثبتی را بر وضعیت سوددهی بانک‌ها خواهد داشت.

     سرنوشت صورت‌های مالی و مجامع بانک‌ها

    وی در پاسخ به سوالی درخصوص زمان تعیین تکلیف مجامع و صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: هر گاه صورت‌های مالی بانک‌ها مطابق با الگوی نمونه بانک مرکزی که مورد توافق رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم قرار گرفت، ارائه و بانک مرکزی آن را بررسی کند، مجوز برگزاری مجمع عمومی را صادر خواهد کرد، البته تعدادی از بانک ها نیز در مرحله ارسال صورت‌های مالی هستند.

    کمرئی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هم اعتقاد به برگزاری مجمع بانک‌ها در مدت قانونی دارد، افزود: بانک مرکزی به محض دریافت صورت‌های مالی، آنها را بررسی و اعلام نظر خواهد کرد.

     صورت مالی چند بانک ارائه شده است

    وی در پاسخ به این سوال که پس از توافق اخیر، آیا بانکی بوده که صورت مالی به بانک مرکزی ارائه کرده باشد، گفت: بله، تاکنون چند بانک صورت مالی‌شان را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند و ما آن را بررسی کرده‌ایم. برخی موارد در صورت‌ها وجود دارد که باید اصلاح شود. این صورت‌ها در حال رفت و آمد بین بانک مرکزی و بانک‌ها است و به‌زودی نهایی خواهد شد.

    کمرئی در پاسخ به این پرسش که توافق وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی متضمن این خواهد بود که سال آینده دیگر برگزاری مجامع و ارائه صورت‌های مالی به تعویق نیفتد، اظهارداشت: امیدواریم این توافق روند کار را تسهیل کند و سال آینده صورت های مالی در اسرع وقت نهایی و مجامع برگزار شود.

    نظارت بانک مرکزی نظارت عالیه است

    وی با بیان اینکه مسئول نظارت بر عملکرد بانک‌ها فقط بانک مرکزی نیست، گفت: مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، ادارات بازرسی، کمیته‌ ریسک و کمیته تطبیق قوانین مسئول نظارت بر عملکرد بانک، شعب و واحدهای بانک هستند و نظارت بانک مرکزی، نظارت عالیه است.

    برچسب ها