عصر خودرو

در بازارهای جهانی؛

آلومینیوم گران شد

عصر بازار- هفته گذشته که مصادف با هفته بورس فلزات لندن (LME Week) بود، قیمت میانگین هفتگی هر تن آلومینیوم با رشد ۰.۶ درصدی نسبت به هفته پیش از آن، حدود ۲ هزار و ۱۵۸ دلار بر تن برآورد شد. همچنین موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در این هفته با کاهش ۱۵.۳ هزار تنی مواجه شدند و تا سطح یک میلیون و ۱۸۱ هزار تن کاهش یافتند.

آلومینیوم گران شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته و مصادف با هفته بورس فلزات لندن، سخنرانی‌هایی در حوزه بازار فلزات و آینده آن برگزار شد که تأثیرات مهمی در تغییرات روند قیمتی فلزات داشت. مهم‌ترین محور سخنرانی‌های انجام شده در این هفته، آینده تولید خودروهای الکتریکی بود؛ گفتنی است که آلومینیوم به‌عنوان اصلی‌ترین ماده مورد استفاده در بدنه این خودروها، از این سخنرانی‌ها سود برد. با این حال، آلومینیوم هفته گذشته را با رشد 1.1 درصدی نسبت به روز جمعه هفته پیش از آن در اولین روز از نشست‌های هفته LME آغاز کرد. گرچه آغاز این نشست‌ها برای رشد قیمت آلومینیوم در این روز از اصلی‌ترین عوامل رشد قیمتی بود، ولی افت 2.7 هزار تنی موجودی انبارها نیز بی‌تأثیر نبود.

    در روز دوم هفته، شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) در بخش صنعتی چین برای ماه اکتبر 51.6 واحد گزارش شد که نه‌تنها از مقدار مورد انتظار 52.2 واحد، بلکه از مقدار 52.4 واحدی ماه سپتامبر کمتر بود. کاهش این شاخص، تأثیر مستقیمی در قیمت بسیاری از فلزات پایه در بورس فلزات لندن داشت. آلومینیوم نیز متأثر از همین آمار در این روز، با افت 3 دلار بر تنی مواجه شد. البته کاهش 5.2 هزار تنی موجودی انبارها نیز نتوانست مانع از افت قیمتی آلومینیوم در این روز شود.

    در روز چهارشنبه، اول نوامبر، سخنرانی‌های داغی که در نشست‌های هفته بورس فلزات لندن صورت گرفت و در آن رشد تولید خودروهای الکتریکی در سال‌های آتی مورد بحث قرار گرفت، افزایش قیمت فلزات پایه را به‌دنبال داشت. در این روز آلومینیوم با رشد 2.2 درصدی، به سطح 2 هزار و 188دلار بر هر تن رسید که بیشترین مقدار آن از مارس 2012بود. این درحالی است که حدود 2.2 هزار تن از موجودی انبارها نیز کاسته شد.

    در روزهای انتهای هفته، پنج‌شنبه و جمعه، قیمت آلومینیوم روند اصلاحی را در پیش گرفت. در حالی که طی این 2 روز، مجموعا حدود 5.2 هزار تن از موجودی انبارها کاسته شد، قیمت آلومینیوم ابتدا در روز پنج‌شنبه با افت 1.6 درصدی تا 2 هزار و 152 دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت و پس از آن در روز جمعه شاهد رشد 0.6 درصدی بود و به 2 هزار و 165دلار بر هر تن رسید.

    نمودار 1، روند تغییرات قیمت معاملات نقدی آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن را به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز در 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود قیمت هر تن آلومینیوم پس از پیک قیمتی در روز چهارشنبه، روند اصلاحی را در پیش گرفت. با توجه به این‌که پیک قیمتی واقع شده در روز چهارشنبه، سبب نزدیک شدن قیمت آلومینیوم به سطح مقاومتی بود، انتظار می‌رود در هفته آینده روند اصلاحی به سمت نزدیک شدن به سطح حمایتی، ادامه یابد.

    برچسب ها