عصر خودرو

جانشین رئیس سازمان بورس خبر داد :

اتصال بازار سرمایه ایران به بیش از ۳۰ بازار مهم دنیا

عصر بازار- دسترسی دو سویه، افزایش تعاملات، بالا بردن استانداردها و رفع موانعی مثل نقل و انتقالات مالی و تعیین رتبه اعتباری کشور مهمترین موضوعاتی است که برای بین المللی شدن بازار سرمایه باید محقق شود .

اتصال بازار سرمایه ایران به بیش از ۳۰ بازار مهم دنیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل درخصوص راهکارهای بین المللی شدن بازار سرمایه گفت: بحث بین المللی شدن بازار سرمایه موضوعی فراتر از حضور یا جذب سرمایه گذار خارجی ،است.

    وی افزود: بین المللی شدن بازار سرمایه فرآیندی است که برای تکیمل آن باید قدم هایی برداشته شود؛ یکی از گام ها دسترسی دو جانبه است. به این ترتیب که ما به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشیم و برعکس این موضوع نیز رخ دهد. همچنین تعامل و بالا بردن استانداردها مهم است. نقش ما در تصمیم گیری های بین المللی جهانی نیز نکته دیگری است. علاوه بر اینها برای بین المللی شدن بازار سرمایه باید به صورت فعالانه در این مهم گام برداشت.

    این مقام مسوول در سازمان بورس با تاکید بر اینکه باید در فرایند بین المللی شدن بازار سرمایه علاوه بر سازمان بورس، چهار بورس، سپرده گذاری و دو کانون نیز فعال باشند، گفت: همچنن لازم است شرکای ما یعنی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان خصوصی سازی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی و مرکز مالی ایران هم در این مهم دخیل شوند.

    وی در ادامه، نوآوری در محصولات جدید با رویکرد بین المللی را برای جذب سرمایه های خارجی مهم دانست و گفت: یکی ازمهمترین این نوآوری ها، محصولات مالی اسلامی است که باید برای آنها برنامه هایی وجود داشته باشد به طوری که برای علاقه مندان به بازار سرمایه ایرانی، اسلامی بودن این ابزارها محرز شود .

    بیژنی بهبود استانداردها را نکته مهم دیگر برای بین المللی شدن بازار سرمایه دانست و افزود: برای بین المللی شدن بازار سرمایه تعامل با نهادهای بین المللی نیز موضوع مهمی است.

    وی سپس در خصوص تعاملات بین المللی سازمان بورس توضیح داد و گفت: در این راستا تلاش کردیم در آیسکو عضویت سازمان بورس را از حالت پیوسته به حالت عادی تغییر دهیم. در این خصوص جلسات متعدد و مکاتبات زیادی انجام شده و در حال حاضر هم در تعامل با آیسکو هستیم تا عضویت ما ارتقا یابد.

    بیژنی درخصوص جذب سرمایه گذار خارجی به عنوان یکی از مهمترین اهداف بین المللی شدن بازار سرمایه گفت: حجم سرمایه گذاری خارجی پس از اجرای برجام به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حدود 4 برابر شده است که نشان می دهد با بهبود شرایط بین المللی، توجه سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران افزایش یافته است.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل، ارتباط با نهادهای ناظر سایر بازارهای بین المللی را یکی دیگر از راهکارهای بین المللی شدن بازار سرمایه دانست و گفت: سازمان بورس در این راستا چند بازار سرمایه را هدف گذاری کرده که یکی از آنها آلمان است، در سپتامبر سال گذشته با نهاد ناظر بازار سرمایه آلمان تفاهم نامه ای امضا و جلسات متعدی برگزار شد. دو ماه قبل نیز جلسه ای با مسولان بورس آلمان برگزار کردیم.

    بیژنی همچنین از امضای تفاهم نامه با نهاد ناظر بازار سرمایه هند خبر داد و گفت: در مذاکرات با نهاد ناظر هند موفق به تعریف پروژه هایی شدیم که یکی از انها تعریف پلتفرم مشترک بورس کالای ایران و بورس کالای هند بود که در نمایشگاه بورس کیش افتتاح شد.

    وی در ادامه به چالش های پیش روی بین المللی شدن بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بسیاری از این چالش ها به بحث های بانکی مربوط می شود که با همکاری بانک مرکزی قابلیت حل شدن دارند.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل با اشاره  به موضوع کاستودین ادامه داد: یک بحث بانکی موضوع کاستودین است که در حال حاضر سپرده گذاری مرکزی در این رابطه وارد مذاکره با یک برخی بانک های داخلی شده و در صدد هستند هرچه سریعتر این پروژه را اجرایی کنند.

    به گفته بیژنی، با اجرای پروژه کاستودین که اتصال بازار سرمایه ایران به یونان را دنبال می کند، بازار سرمایه ایران به بیش از 30 بازار مهم دنیا متصل شود. سپرده گذاری این پروژه را با تعریف کردن نقش بانک کارگزار و بحث های کاستودین پیگیری می کند.

    وی با اشاره به اینکه چنین برنامه هایی باعث تحول بازار سرمایه ایران می شود، گفت: از دیگر چالش های پیش روی بین المللی شدن بازار سرمایه ایران عدم تعیین رتبه اعتباری کشور است که تحقق این موضوع همکاری در سطح کل نهادهای مالی کشور را نیاز دارد.

    بیژنی، نبود رتبه اعتباری کشور را یکی از موانع اصلی انتشار اوراق ارزی دانست و گفت: انتشار اوراق ارزی یکی از برنامه های سازمان بورس است ولی یکی از لوازم این مساله، تعیین رتبه اعتباری کشور است که بعدها از تعیین رتبه اعتباری کشور به تعیین رتبه اعتباری شرکت ها و اوراق خواهد رسید. این بحث در کنار تعیین نوع ارز، نحوره انتقال به کشور، نحوه بازپرداخت اصل و سود اوراق نکاتی است که باید با همکاری مسوولان بانک مرکزی حل شود و می تواند در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار تاثیر گذار باشد.

    این مقام مسوول سازمان بورس، در خصوص بحث پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی نیز توضیح داد: ابزارهای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای سرمایه گذاری بیشتر در بازار سرمایه ایران باید بررسی شود. یکی از پیش شرط های این موضوع تک نرخی شدن ارز است که اگر حل شود بورس کالا تمام زیر ساخت ها و پلتفرم لازم را برای این کار آماده کرده و آمادگی برای پوشش این ریسک را دارد.

    برچسب ها