عصر خودرو

یک مسئول:

همه شرکتهای مهم وارد بازار سرمایه نشده اند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که ارزش همه شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه حدود یک چهارم تولید ناخالص ملی کشور است، گفت: بررسی ها نشان می دهد علاوه بر ارزش گذاری ارزان شرکت های بورسی، هنوز همه شرکت های مهم و بزرگ کشورمان وارد بازار سرمایه نشده اند.

همه شرکتهای مهم وارد بازار سرمایه نشده اند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حمیدرضا مهرآور بیان داشت: در بسیاری از منابع علم مالی، بازار سرمایه شریان، نبض، دماسنج و قلب اقتصاد کشور نامیده می شود؛ یکی از دلایل اعطای این لقب این است که بسیاری از شرکت های مهم این بازار در اقتصاد کشور فعال بوده و تنوع شرکت های پذیرفته شده به گونه ای است که وضعیت اقتصاد را همین شرکت ها رقم می زنند.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که یکی از شاخص های بررسی سلامت بازار سرمایه، نسبت ارزش بازار بورس به تولید ناخالص داخلی کشور است، افزود: این نسبت که در دنیا به (Stock Market Capitalization To GDP Ratio) معروف است، وضعیت بازار سرمایه را نسبت به اقتصاد کشور نشان می دهد.
    مهرآور اضافه کرد: این شاخص را که « وارن بافت» سرمایه گذار مشهور بورس ابداع کرده (این نسبت در دنیا به Buffett Indicator شناخته می شود) نشان می دهد چه مقدار از تولید ناخالص داخلی کشور توسط بورس آن کشور نمایندگی می شود.
    این کارشناس اقتصادی و مالی ادامه داد: البته تحلیل گران در دنیا اعلام می کنند که هر گاه این نسبت بزرگتر از یک باشد نشان دهنده ارزشگذاری زیاد بازار سرمایه و طبیعتا نسبت های کوچکتر از یک نشان دهنده «زیر ارزش بازار بودن» بورس های کشور است.
    وی گفت: به عنوان مثال، در آمریکا مجموع ارزش بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس های اوراق بهادار 26 هزار و 764 میلیارد دلار است که 1.37 برابر رقم جی.دی.پی (GDP ) این کشور است.
    مهرآور افزود: در کشورمان مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که همه شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه را شامل می شوند معادل 410 هزار میلیارد تومان و به عبارتی اندکی بالاتر از 100 میلیارد دلار است که این رقم حدود یک چهارم تولید ناخالص ملی کشور است.
    وی خاطر نشان کرد: مقایسه این 2 شاخص در 2 کشور نشان می دهد هم ارزشگذاری شرکت های بورسی ارزان صورت گرفته و همچنین هنوز همه شرکت های مهم و بزرگ کشورمان وارد بازار سرمایه نشدند.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین این شاخص نشان می دهد که اقتصاد کشورمان می بایست به سمت عمق بخشیدن بیشتر در بازار سرمایه حرکت کند.
     بانک مرکزی، میزان جی.دی.پی ایران در سال 1395 را 12 هزار و 723 هزار میلیارد ریال برآورد کرده است.
    جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور به تدریج در حال افزایش است به طوری که ارزش معاملات بازار سرمایه از یک میلیون و 96 هزار میلیارد ریال در سال 91 به یک میلیون و 902 هزار میلیارد ریال در سال 95 رسیده است که رشدی 74 درصدی را نشان می دهد.
    ارزش معاملات بورس در 6 ماه نخست سال 1396 حدود 881 هزار میلیارد ریال بوده است .

    برچسب ها