عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان خبرداد:

سهم ۱۳.۷ درصدی شرکت نفت و گاز اروندان در تولید نفت کشور

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان گفت: در هیچ نقطه‌ای از خاورمیانه فشار تزریق گاز به اندازه‌ای که در این شرکت شاهد هستیم نیست.فشار طراحی کمپرسورهای این شرکت ۵۲۰ بار و فشار تزریق گاز به مخازن بین ۴۸۰بار تا ۴۳۰بار است.

سهم ۱۳.۷ درصدی شرکت نفت و گاز اروندان در تولید نفت کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سلطان کمالی در نخستین نشست تخصصی مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت بهره‌برداری شرکت نفت و گاز اروندان با سازندگان و تامین کننده داخلی کالا که  12 آبان در محل نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان برگزار شد، با اشاره به حوادث اخیر پالایشگاه تهران و فوران چاه 147 رگ سفید اظهار کرد: در حال حاضر در کشور حدود 156 میلیارد بشکه هیدروکربن قابل استحصال وجود دارد که از این رقم 102 میلیارد بشکه نفت و مابقی میعانات گازی هستند..

    وی تصریح کرد: در گستره فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان در مجموع 13.7 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال وجود دارد که معادل 13.7 درصد کل نفت قابل برداشت کشور است. حدود 10.7 میلیارد بشکه از این 13.7 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال نیز از میادین مشترک این شرکت با کشورعراق است.

    مدیرعامل بهره‌برداری نفت و گاز اروندان ادامه داد: به علت نبود قانون خاص در رابطه با این میادین مشترک شاهد این هستیم که اساس کار در این میادین به این شکل است که هر کشوری سریع‌تر برداشت کند می‌تواند میزان برداشت بیشتری نیز داشته باشد.

    کمالی افزود: این وضعیت ما را به سمت و سویی سوق می‌دهد که تلاش بیشتری برای برداشت حق خود که حدود 10.7 میلیارد بشکه است داشته باشیم. سهم شرکت اروندان از میادین مشترک کل کشور در حوزه خشکی کشور 76 درصد است.

    وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد جایگاه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان در درآمدهای ناشی از فروش نفت میادین مشترک در حوزه خشکی تا چه اندازه حائز اهمیت است و چگونه است که تمام سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه خشکی عمدتا به سمت میادین غرب کارون سوق می‌یابد.

    مدیرعامل بهره‌برداری نفت و گاز اروندان با اشاره به راه‌اندازی این شرکت در سال 83 عنوان کرد: شرکت دارای 2600 نفر پرسنل است که 602 نفر نیروی رسمی و مابقی نیروی پیمانی هستند. در میادین نفتی غرب کارون شرکت مهندسی و توسعه نفت ( متن‌) وظیفه توسعه و شرکت اروندان وظیفه بهره‌برداری نهایی را برعهده دارد..

    کمالی تصریح کرد: سیاست گذاری در شرکت نفت و گاز اروندان به سمت واگذاری کار به بخش خصوصی است و اکنون عمده کارها در این شرکت نظیر تعمیرات، HSET حراست و ... به بخش خصوصی واگذار شده و تنها شرکتی است حتی  یک دستگاه ماشین ملکی ندارد و به تدریج به سمت سیاست های جدید شرکت  ملی نفت ایران یعنی واگذاری بهره برداری ها به بخش خصوصی گام بر می دارد.

    وی با اشاره به پرفشاربودن میادین شرکت نفت اروندان، بیان کرد: همزمان با تولید گاز در این شرکت، گازی که از مخزن برداشت می‌شود را به شیوه امتزاجی تزریق می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم مخزن وارد مرحله 2 فازی شود. در هیچ نقطه‌ای از خاورمیانه فشار تزریق گاز به اندازه‌ای که در این شرکت شاهد هستیم نیست..

    وی با بیان اینکه تولید نفت در غرب کارون در هور انجام می شود، افزود: این امر خطرات خاص خود را دارد و نشت خطوط لوله در هور و نشت نفت در نیزارها و آب هور یک فاجعه جهانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین حساسیت کار در این شرکت بسیار بالا است..

    مدیرعامل بهره‌برداری نفت و گاز اروندان با ابراز نگرانی از کیفیت کالاها و قطعات نفتی چینی تصریح کرد: امیدواریم با لطف خدا تاسیسات قطعات چینی به کار گرفته در غرب کارون از لحاظ ایمنی مشکلی برای ما ایجاد نکند.

    کمالی با بیان اینکه می‌خواهیم از سازندگان داخلی کمک بگیریم، عنوان کرد: از سازندگان داخلی انتظار داریم که با توجه به کیفیت کالا و رعایت استاندارهای کالا به ما کمک کنند و اهمیت و حساسیت کار در شرکت نفت اروندان را مدنظر داشته باشند.

    وی بیان کرد: یکی از آیتم‌های سیاستگزاری جدید شرکت ملی نفت ایران مبنی بر واگذاری بهره‌برداری به بخش خصوصی در زمینه تامین کالا است. در کارخانه ای که اکنون در غرب کارون در حال واگذاری است 35 میلیارد تومان پول بابت خرید کالا در نظر گرفته‌ایم.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان ادامه داد: در مجموع شرکت نفت و گاز اروندان بابت تامین کالای دو پروژه بزرگ در دست اقدام و کالاهایی که از بودجه جاری باید خریداری شود مبلغی حدود 300 میلیارد تومان برنامه ‌ریزی کرده است

    کمالی ادامه داد: سازندگان داخلی روی این مبلغ فکر کنند و ببینند چه مقدار از آن را می‌توانند به خود اختصاص دهند. این شرکت در مجموع 17 هزار قلم کالا دارد که از محل بودجه جاری در طول سال خریداری می‌شوند و اکنون از این رقم 7000 قلم کالا موجودی ندارند و به شدت در تلاشیم که موجودی این کالاها به حداقل موجودی انبار بازگردد و منابع مالی این کار تامین شده است.

    وی اظهار کرد: از طریق یک سامانه اینترنتی که از 40 روز پیش مستقر شده تمام استعلام‌های ما به صورت اینترنتی انجام می‌شود و دیگر مامور خرید ما به هیچ شرکتی مراجعه نخواهد کرد. از سازندگان می‌خواهیم به این سامانه مراجعه و در صورت نیاز نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند.

    مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان ادامه داد: با استقرار این سامانه، تمام مجراهای فسادی که ممکن است وجود داشته باشد مسدود شده است و سازندگان می‌توانند در محیطی کاملا امن و رقابتی پیشنهادات خود را ارائه کنند و انشالله برنده شوند.

    برچسب ها