عصر خودرو

مدیر عامل شرکت سمات :

تسویه معاملات نفت خام بورسی می‌شود

عصر بازار- مدیر عامل شرکت سمات با ابزار امیدواری به تسویه معاملات نفت خام در بازار سرمایه تا پایان سال گفت: با وجود تأکید قانون برای تجمیع عملیات سپرده گذاری و تسویه در سمات همچنان برخی از این موضوع سرباز می‌ زنند.

تسویه معاملات نفت خام بورسی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما ، محمدرضا محسنی گفت: شرکت ملی نفت در چندین نوبت از جمله در دولت‌های نهم و دهم تلاش کرد فرآیند عرضه نفت خام را از طریق بورس انجام دهد و حتی تا حدودی هم پیشرفت داشت اما به نتیجه نرسید تا اینکه از طریق بورس انرژی این موضوع دوباره در دستور کار قرار گرفت.
    وی با بیان اینکه هم اکنون بر سر مشارکت بازار سرمایه در تسویه فروش نفت خام جلساتی با اداره کل بین الملل شرکت ملی نفت برگزار شده است ، گفت : اگر بستر عرضه از سوی شرکت ملی نفت در بورس انرژی به حجم یک میلیون بشکه نفت خام فراهم شود، در هر روز باید معادل بهای فروش عملیات تسویه آن انجام شود.
    در قانون مکانیزم عرضه نفت خام از طریق بورس تعریف و شناسایی شده و پذیرش یک موضوع مستلزم پذیرش لوازم آن است.
    وی ادامه داد: اگر بپذیریم که فروش نفت خام در بورس انرژی و مکانیزم بازار سرمایه انجام شود باید تسویه فرآیند معاملات و پس از معاملات آن را نیز باید پذیرفت. آیا وجوه حاصل از معاملات باید به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شود و تا چه حد باید به کارکرد آن اعتماد کرد؟
    محسنی گفت : به طور متوسط در هر سال نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان عملیات تسویه در سمات یا بورس انرژی و کالا انجام می گیرد که عدد بسیار بالایی است و این قابلیت در سمات وجود دارد.

    برچسب ها