عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

ظرفیت مناسب بورس کالا برای میزبانی از کالاها و بازیگران بین المللی

عصر بازار- صادرات انواع کالا از دریچه بورس کالا در حالی در برخی محصولات در حال انجام است که توسعه بخش صادراتی در صنایع دیگر نیز می تواند فرآیند صادرات محصول را برای تولیدکنندگان تسهیل کند. در این راستا پیمان مولوی معتقد است که بورس کالا ظرفیت عرضه مستقیم کالاهای خارجی را نیز دارد تا شاهد حضور بازیگران و تجار خارجی در این بورس باشیم.

ظرفیت مناسب بورس کالا برای میزبانی از کالاها و بازیگران بین المللی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، پیمان مولوی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص امکان صادرات انواع کالا از بستر بورس کالا اظهار کرد: هر چقدر اطلاعات برای بازارهای صادراتی عرضه و تقاضا مشخص تر باشد، ورود به بازارهای صادراتی برای ما راحت تر خواهد بود. منتهی این به معنای آن است که با یک مکانیزم درست و با یک حرکت آرام همزمان با ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات صادراتی بیشتری را در بورس کالا پذیرش و عرضه کنیم.

    مولوی افزود: محصولاتی که برای آن حداقل چند عرضه کننده وجود داشته باشد و انحصاری نشده باشد، کشف قیمت شفاف در بورس روشی استاندارد محسوب شده و می توان نشان داد که تنها مکانیزم خوب و شفاف برای عرضه محصولات مختلف، ارایه در بورس کالاست.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر برای برخی محصولات خوب صادراتی ایران فرآیند عرضه از طریق بورس کالا اجرایی نمی شود که این موضوع صادرات غیرهدفمند و پراکنده را ایجاد کرده است.

    جالی خالی برخی محصولات در رینگ صادراتی

    وی با اعتقاد به اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا برای صنایع و اقتصاد کشور مفید است، در خصوص مزایای آن گفت: این امر موجب ایجاد شفافیت در بازار محصولات مختلف می شود و این شفافیت در عرضه و تقاضا را به همراه دارد. حتی این امکان وجود دارد که کالاهای بین المللی نیز در بورس کالای ایران پذیرش و عرضه شوند و عرضه محصولات در این بازار تنها محدود به صادرات و یا فروش در بازار داخلی نباشد.

    مولوی افزود: در رینگ صادراتی بورس کالا، می توان حوزه های مختلفی را پوشش داد به طوریکه چندین سال است محصولاتی از بورس به بازارهای جهانی صادر می شود اما به نظر می رسد جال خالی کالاهای ایرانی که در تولید آن ها مزیت داریم در رینگ صادراتی بورس کالا خالی است؛ در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و با حمایت و نگاه ای ویژه می توان صادرات محصولات را به طور متمرکز و با قیمت هایی شفاف و ایجاد بازاری جذاب برای خارجی ها رینگ صادراتی بورس کالا را پربار تر از گذشته دید.

    تامین مالی از بازار سرمایه نیازمند زبان مشترک

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بحث تامین مالی بلندمدت بنگاه های مختلف با استفاده از ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، تاکید کرد: در حوزه تامین مالی بورس کالا صددرصد می تواند به بنگاه های تولیدی کمک کند، ولی تحقق کامل این امر نیازمند فرهنگ سازی و پیدا کردن زبان مشترک با فعالان عرصه اقتصادی است که البته بانک محوری در حوزه تامین مالی بنگاه ها باعث شده که تاکنون این زبان مشترک وجود نداشته باشد اما بی شک در مسیر ورود گسترده تامین مالی از بازار سرمایه در حرکت هستیم.

    مولوی معتقد است، در خصوص حوزه هایی که هنوز به بورس کالا وارد نشده اند مانند برخی فعالان بازار کشاورزی، بین عرضه کننده و بازار بورس کالایی یک فاصله معنادار از نظر سطح دانش و آگاهی وجود دارد و در این زمینع باید فعالان بازار به درستی در خصوص مزایای ورود و عرضه در بورس کالا توجیه شوند.

    مولوی به تعامل بین بورس های کالایی ایران و دیگر کشورها و جذب سرمایه گذار خارجی از دریچه بورس کالا پرداخت و گفت: برگزاری نمایشگاه های دوره ای بورس در توسعه روابط و تعاملات خارجی بسیار مفید است؛ همچنین باید بازارهای هدف را در خارج از کشور پیدا کرد و از مسیر درست و بین المللی در راستای همکاری مشترک قدم برداشت که این امر از طریق مراکز تجاری بزرگ بین المللی و همکاری مشترک امکان پذیر و البته کار سختی است اما بورس کالای ایران و جذابیت های اقتصاد ما برای خارجی ها این مسیر را هموارتر می سازد.

    برچسب ها