عصر خودرو

هدف گذاری توسعه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۵ میلیارد دلار

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است، گفت: این در حالی است که مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از ۲ میلیارد دلار فراتر نمی‌رود.

هدف گذاری توسعه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۵ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، اسدالله عسگر اولادی امروز در همایش و نمایشگاه صنعت مواد غذایی روسیه که در تهران برگزار شد با اشاره به همسایگی هزار ساله دو کشور گفت: در 300 سال گذشته دو کشور فراز و نشیب‌های بسیاری با هم داشته‌اند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روابط دو کشور به سمت دوستی، برادری و رفاقت پیش رفته است.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در روز گذشته گفت: مذاکرات بسیار ارزشمندی با حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت و در خصوص مسائل مختلف از جمله مباحث اقتصادی و گمرکی بحث به عمل آمد که امیدواریم نتایج این ملاقات و گفت‌وگو در ماه‌های آینده مشاهده شود.

    عسگر‌اولادی اظهار داشت: از نظر روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روابط خوبی بین ایران و روسیه حاکم است اما از نظر اقتصادی احساس می‌شود که از پتانسیل‌ها به خوبی استفاده نشده است.

    وی با بیان اینکه کشور روسیه سالانه بین 40 تا 45 میلیارد دلار از سراسر دنیا محصولات کشاورزی وارد می‌کند، گفت: اما سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و اندک است.

    عسگراولادی با اشاره به اینکه بیش از 6 دهه است که با روسیه روابط تجاری دارد، گفت: به همین دلیل از رئیس جمهور این کشور مدال حسن کار دریافت کرده‌ام ضمن اینکه مدال مشابه این مدال را از نخست وزیر مالزی و همچنین از اتاق بازرگانی ایران دریافت کرده‌ام.

    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: حجم تجارت ایران با کشورهای دورتر مانند چین حدود 42 تا 43 میلیارد دلار است در حالی که با کشور همسایه روسیه این حجم مبادلات 2 میلیارد دلار است که حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار آن از روسیه به ایران وارد و حدود 400 میلیون دلار هم از ایران به روسیه صادر می‌شود.

    وی با بیان اینکه تجارت ایران و چین در سال 2017 به مرز 50 میلیارد دلار نزدیک می‌شود گفت: با کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان و هند حجم تجارت ما بیشتر از روسیه است و باید دلیل این امر را جستجو کرد.

    عسگراولادی اظهار داشت: در حالی که در برنامه توسعه ششم حجم تجارت با روسیه پنج میلیارد دلار در سال هدف‌گذاری شده اما در عمل مشکلاتی وجود دارد که اجازه عبور از مرز 2 میلیارد دلار در سال را نمی دهد.

    وی افزود: هم اکنون تنها روزانه یک پرواز از تهران به مسکو برقرار است که رسیدن به جنوب روسیه و آستاراخان از طریق آن با معطلی زیادی مواجه است و می‌خواهیم که این مشکل با تعامل دو کشور حل شود و یک برنامه پروازی برای آن در نظر گرفته شود.

    عسگراولادی اظهار داشت: کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در آینده نزدیک تشکیل می‌شود و از فعالان اقتصادی دو کشور می‌خواهم پیشنهادات خود در زمینه رفع موانع تجاری موجود را به این کمیسیون ارایه دهند.

    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور 3 مشکل وجود دارد، گفت: مشکل اول روابط بانکی دو کشور است و لازم است که تعداد بانک‌های کارگزاری دو کشور بیشتر شود.

    وی با بیان اینکه مشکل دوم حمل و نقل است، گفت: حمل و نقل ریلی ما برای کالاهای تجاری بسیار ضعیف است و نمی‌توانیم مواد کشاورزی را با استفاده از خط ریلی صادر کرد.

    عسگراولادی اظهار داشت:مشکل بعدی در زمینه توسعه صادرات مربوط به مشکلات گمرکی است که باید حل شود ضمن اینکه بازرگانان که کالا صادر می‌کنند در گمرک ارزش کالاهای صادراتی خود را کمتر بیان می‌کنند.

    وی با بیان اینکه جهانگیری از این موضوع که صادرکننده خوبی نداریم ناراحت است، گفت:البته درست می‌گوید صادرکننده خوب نداریم اما من می‌گویم که ما صادرات خوبی نداریم.

    عسگراولادی گفت: آقای نعمت‌زاده وزیر دولت قبل در جلسه‌ای به شوخی گفتند که ما باید چند صادرکننده خوب وارد کنیم که من در جواب به وی گفتم که ما به جای واردات صادرکننده خوب چند وزیر خوب وارد کن که بتواند وزارت خانه را خوب اداره کند.

    وی با بیان اینکه مبادا ناامید شویم خطاب به حاضرین ایرانی، گفت: مملکت مال شماست و باید آن را بسازیم و اگر لازم است باید با دولت و وزیر اقتصاد و سایر وزرا توصیه های لازم را داشته باشیم و امیدواریم این همایش منجر به قراردادهای خوبی بین تجاری دو کشور شود.

    برچسب ها