عصر خودرو

یوزانس؛ برقراری اعتبار معامله فروشنده و خریدار

عصر بازار- یوزانس نوعی از اعتبارات اسنادی است که در آن فروشنده کالا به خریدار مهلتی می‌دهد تا بتواند در این فاصله وجه اعتبار را بپردازد.

یوزانس؛ برقراری اعتبار معامله فروشنده و خریدار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، در مواردی که فروشنده حاضر به قبول معامله یوزانس نمی شود غالبا یک موسسه مالی یا بانک‌های تجاری ثالثی وارد جریان داد و ستد شده و وجه اعتبار را به فروشنده می پردازند تا در سررسید، بهره و اصل یوزانس را از خریدار اخذ نمایند.

    اعتبارات اسنادی یوزانس «نسیه» از جهت شرایط، کاملا با اعتبارات اسنادی با پرداخت موخر یکسانند با این تفاوت عمده که برخلاف اعتبارات با پرداخت موخر در یوزانس کشیدن برات از سوی ذینفع برعهده بانک تامین کننده مالی و یا بانک گشاینده اعتبار الزامی است. بنابراین اگر به خاطر هزینه تمبر و کارمزد قبولی، شرط صدور برات از معامله حذف شود، بایستی از اعتبار اسنادی با پرداخت موخر استفاده کرد.

    معمولا یوزانس به صورت اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت تایید شده، صادر می شود تا تضمینی برای فروشنده کالا وجود داشته باشد. آنچه سبب می شود فروشندگان به گشایش اعتبارات یوزانس رغبت یابند تعهد پرداخت وجهی است که بانک گشاینده اعتبار در سررسید اعتبار بر عهده می گیرد. در این میان تایید یک بانک دیگر هم ممکن است به تایید بانک گشاینده افزوده شود.

    فاینانس

    فاینانس در لغت به معنی «مالیه» یا تامین مالی است و در بحث سرمایه گذاری به تامین مالی از طریق استفاده از منابع داخلی و یا دریافت و استفاده از وام ارزی اطلاق می شود. مدت دوره استفاده از تسهیلات فاینانس معمولاً بین 1 تا 3 سال و مدت دوره بازپرداخت بین 5 تا 15 سال در مورد طرح های مختلف متغیر است.

    آنگونه که متداول شده، فاینانس به تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌ها و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌ مدت و وفق قراردادهای مالی منعقده با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می‌شود.

    در حقیقت فاینانس به معنی تأمین منابع مالی طرح‌های تولیدی توسط مؤسسات مالی نظیر بانک‌هاست که علی‌الاصول بازپرداخت آنها به اعتباردهنده توسط شرکت‌های بیمه اعتبار صادرات تضمین و تأمین ‌شده است. این روش که نوعی اعتبار خرید محسوب می‌شود، در قالب اعتبارات میان ‌مدت است که بانک‌های اعتباردهنده به خریداران اعتبار اعطاء می‌کند.

    برچسب ها