عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ،

    روند بازار سرمایه مثبت و شفاف است/ بورس منطبق با فقه اسلامی به پیش می رود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با ارکان بازار سرمایه اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم بنگاه داری را به حداقل برسانیم باید تمرکزمان را بر بازار سرمایه معطوف کنیم. لذا در این زمینه توقع داریم بازار سهام کمک های لازم را داشته باشد تا این فرایند به نحو احسنت انجام شود. کرباسیان ادامه داد: در شرایطی هستیم که نقش بازارسرمایه بسیار پراهمیت است و هر زمانی که در کشور بحث از اقتصاد و سرمایه گذاری می شود، تمام توجهات به سمت بازار پول و بانک ها است.

    مشاهده کل خبر


    اقدامات سازمان بورس در مسیر شفافیت و نقدشوندگی

    دکتر شاپور محمدی، در دیدار مدیران ارکان بازار سرمایه با وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار را برشمرد و گفت: طی مدت اخیر در بازار سرمایه شاهد دستاوردهای اثر بخش بودیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس، دستورالعمل نحوه انجام معاملات و دستورالعمل افشا اطلاعات اصلاح شده و موضوع زمان توقف در محدوده زمانی 60 تا 90 دقیقه در مورد عموم نمادها اجرا می شود.

    مشاهده کل خبر


    بازار سرمایه، دروازه ورود به اقتصاد جهانی

    دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس 2017 بازار سرمایه را دروازه ورود به عرصه جهانی اقتصاد دانست و گفت: چشم انداز آتی اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عقد قرارداد و امضای تفاهم نامه همکاری با بازار سرمایه هند به خصوص در بخش بورس های کالایی، تفاهم با بورس ژاپن و بررسی امکان انتشار اوراق در بازار سرمایه این کشور و همچنین همکاری با بورس هنگ کنگ به منظور بررسی امکان لیست شدن شرکت های ایران در بازار این کشور، از جمله اقدامات اخیر انجام شده است.

    مشاهده کل خبر


    اسناد خزانه اسلامی مانع جذب سرمایه گذاری خارجی نیست

    دکتر شاپور محمدی، صبح امروز در همایش بین المللی "بازار سرمایه با محوریت سرمایه گذاری خارجی" گفت: گاهی سوال پیش می آید که بازارهای سرمایه ای که با شریعت اسلام منطبق است برای سرمایه گذار محدودیت ها و مشکلاتی را ایجاد می کند یا خیر؟ دبیر شورای عالی بورس اظهار داشت: یکی از ویژگی های مثبت این راهکار کاهش ریسک است چون وقتی که جای سرمایه گذاری مشخص باشد ما معتقدیم ریسک کمتری خواهد داشت. در بعضی از عقود لزوماً سود ثابت نیست ولی در صندوق های با درآمد ثابت سود ثابت است.

    مشاهده کل خبر


    قانون جامع نظام بانکی در راه است/معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه تاسیس می شود

    به گفته قائم مقام وزیر امور خارجه طی دو سال اخیر کار گسترده ای میان وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته و تلاش شده تا بانک های ایرانی به سطح استاندارد های بین المللی نزذیک شوند. مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه از آغاز به کار معاونت اقتصادی این وزارتخانه در روزهای های آینده خبر داد و گفت: این معاونت در مرکز و نمایندگی های ایران در خارج از کشور تشکیل خواهد شد.

    مشاهده کل خبر


    ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت بیمه ایران

    عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی، در مراسم آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه کیش گفت: نفوذ بیمه 4.5 برابر رشد تولید ناخالص داخلی بوده است که نشانگر ظرفیت بسیار بالا است و می تواند صنعتی بکر برای سرمایه‌گذار محسوب شود. به گفته رییس کل بیمه مرکزی زمینه خوبی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور فراهم است و فعالین اقتصادی می توانند در صنعت بیمه ایران سرمایه گذاری کنند؛ در مجموع باید شورای ثبات بازارهای مالی با حضور وزیر اقتصاد، روسای بانک مرکزی و بیمه مرکزی و سازمان بورس تشکیل شود و آنها نیز تحولات بازار را رصد کنند.

    مشاهده کل خبر


    IFRS عامل توقف نماد ها نخواهد بود/ رشد بازار سرمایه مداوم است/هیچ محدودیتی در بازگشایی نماد بانک‌ها نیست

    دکتر شاپور محمدی به همراه یاسر فلاح مدیر روابط عمومی و امور بین الملل این سازمان در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از خبرگزاری ها بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این دیدار اظهار داشت: عدم گزارشگری مالی شرکت‌ ها به روش استاندارد بین المللی (IFRS) باعث نخواهد شد که نماد معاملاتی آنها متوقف شود. دکتر محمدی درباره برنامه سازمان بورس برای بازگشایی نماد بانک‌ها گفت: با تفاهمی که سازمان بورس با بانک مرکزی دارد، تهیه صورت‌های مالی بانک‌ها بسیار راحت‌تر شده و سازمان بورس همراهی لازم را با بانک‌ها دارد.

    مشاهده کل خبر


    نمایشگاه بورس کیش؛ پیام رسان فرصت های سرمایه گذاری در ایران

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به سیاست های روشن وزارت اقتصاد گفت: مهمترین سیاست وزارت اقتصاد و دارایی کمک به تامین مالی بخش خصوصی است و در همین راستا نقش بازار سرمایه باید در تامین مالی ارتقا پیدا کند. دکتر شاپور محمدی با اشاره به اینکه از جمله برنامه های جذب سرمایه گذر خارجی، نمایشگاه بازار سرمایه در کیش است که هر سال برگزار می شود، افزود: مخاطبان از 17 کشور با بیش از 45 شرکت کننده در این گردهمایی، پیام رسان فرصت های سرمایه گذای ایران به دنیا خواهند شد.

    مشاهده کل خبر


    توسعه ابزارهای دوگانه بازار سرمایه و پول/برنامه انتشار 10 هزار میلیاردریال اوراق رهنی

    دکتر محمدی از مصوبه شورای عالی بورس برای تامین مالی پروژه‌های راهسازی با منابع بازار سرمایه خبر داد و گفت: با مصوبه شورای عالی بورس بحث اجرای پروژه‌های راهسازی از طریق بازار سرمایه مطرح شده که کارهای بزرگی را می‌توان در این بخش مانند حوزه مسکن انجام داد. وی برای تبیین لزوم ارتباط بانک مسکن با بازار سرمایه ابتدا به تشریح تفاوت این بانک با سایر بانک‌ها پرداخت و گفت: بانک‌های تجاری منابع کوتاه‌مدت را تجهیز و تسهیلات کوتاه‌مدت ارایه می‌کنند، اما بانک مسکن باید از بازار به صورت کوتاه‌مدت منابع تجهیز کرده و تسهیلات و منابع را به صورت بلندمدت ارائه کند.

    مشاهده کل خبر


    تأمین مالی 10 هزار میلیارد تومانی بورس کالا/رشد کدهای معاملاتی بورس انرژی/ رشد شاخص فرابورس

    حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران در نشست مدیران بازار سرمایه با وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص فعالیت های اخیر بورس کالا شفاف سازی کرد. در بخش دیگر این نشست حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس تهران در خصوص فعالیت های شرکت بورس گزارش ارائه داد. وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس رشد 12.5 درصدی داشته است که 3.5 درصد از آن به دلیل تغییرات قیمت بوده و مابقی سود نقدی بوده است. در ادامه، سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در خصوص روند معاملات این بازار گفت: شرکت توزیع نیرو و 14 شکرت بازرگانی و کلیه مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات برق، مکلف به استفاده و معامله از طریق بورس انرژی هستند. امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران نیز با اشاره به رشد شاخص فرابورس بیان کرد: بازدهی فرابورس در سال 2016 به استناد آمار فدراسیون جهانی بورس ها، بسیار مطلوب بوده، بطوریکه ایران رتبه هشتم را در میان 74 بورس جهانی داشته است. همچنین در میان 11 بورس منطقه ایران جایگاه سوم را داشته است که حاکی از موفقیت این بازار طی مدت اخیر است.

    مشاهده کل خبر


    کمک به جذب سرمایه گذار خارجی با ابزارهای پوشش نوسانات نرخ ارز

    به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، بحث سرمایه‌گذاری خارجی از دو جنبه تأمین مالی بنگاه‌ها و واردات دانش فنی قابل بررسی است اما آنچه که امروز بیشتر از هر چیز دیگر برای کشور ما ضرورت دارد انتقال دانش فنی و تکنولوژی است چون از نظر نقدینگی با توجه به آزاد شدن منابع کشور با محدودیت زیادی رو به رو نخواهیم بود. امیر هامونی در خصوص ضرورت سرمایه‌گذار خارجی  گفت: بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌ها بعضاً توانستند تکنولوژی خودشان را به روز کنند اما بعضی از صنایع که در ایران با هزینه تمام شده بالا به فعالیت خود ادامه می‌دهند شاید با اندک تغییر جزئی در فرایند تکنولوژی بتوانند هزینه تمام شده خود را پایین بیاورند و بدین ترتیب بهره‌وری را افزایش بدهند.

    مشاهده کل خبر


    تمام ابزار های بورس تهران منطبق با شریعت است/سرمایه گذاری خارجی با 2 روش

    به گفته مدیر عامل شرکت بورس تهران براساس مقررات کشور سرمایه گذار خارجی به دو روش پرتفولیو و استراتژیک میتواند در ایران سرمایه گذاری کند که جذاییت این بازار را دو چندان می کند. حسن قالیباف اصل در همایش بین المللی بازار سرمایه با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس تهران بیان کرد: در سال های اخیر تحولات قابل توجهی در بازار سرمایه رخ داده است. طی این مدت بورس تهران به عضویت دو فدراسیون مهم جهانی درآمده است که فیاس از مهم‌ترین آنهاست.

    مشاهده کل خبر


    نشانه های توسعه اقتصادی در بازار سرمایه ایران مشهود است

    سفیر کره جنوبی به عنوان یکی از سخنرانان همایش بین المللی بازار سرمایه ایران در دومین روز کیش اینوکس 2017 به جذابیت های بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: بورس تهران گلچینی از شرکت های بزرگ و سودآور است، به همین دلیل کره جنوبی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در این بازار دارد. کیم سیونگ هو در ادامه در خصوص صنایع موجود در بازار ایران اشاره داشت: بازار سرمایه ایران یک بازار به خصوص است که در آن از تمام صنایع موجود در اقتصاد ایران نماینده یا نمایندگانی وجود دارد. به همین دلیل می توان گفت این بازار برای تمام اقشار مختلف امکان سرمایه گذاری را ایجاد کرده است.

    مشاهده کل خبر


    راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک با بورس های کالایی دنیا از اهداف بورس کالاست

    مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش بین المللی «بازار سرمایه ایران تنوع بیشتر، بازده بالاتر» که با حضور بیش از 50 مهمان خارجی از ١٧ کشور جهان در کیش آغاز به کار کرد، از صادرات و واردات بی واسطه کالا روی سکوی بورس کالا به عنوان یکی از اهداف و برنامه های مهم در دست پیگیری این بورس خبر داد. حامد سلطانی نژاد طی سخنرانی خود در این همایش به اقدامات بین المللی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: صادرات و واردات بی واسطه کالاها روی سکوی بورس کالای ایران باعث می شود از هزینه های معاملات کاسته شده و ریسک های بازار کالا به شکل بهتری در حوزه بین المللی پوشش داده شود.

    مشاهده کل خبر


    جذب سرمایه گذاری خارجی با اوراق بهادار ریالی و ارزی

    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در همایش بین المللی بازار سرمایه عملکرد این شرکت را تشریح کرد و گفت: بازارهای مختلفی در فرابورس ایران فعال هستند که از مهمترین آن ها می توان به بازار پایه اشاره کرد. امیر هامونی، با اشاره به اینکه سهامی که قابلیت قرار گرفتن در تابلو اصلی را ندارند در این بازار معامله می شوند، ادامه داد: بیش از 41 درصد ارزش بازار فرابورس در اختیار بازار دوم است. در این بازار نمادهای بسیاری از صنایع مهم (پتروشیمی، پالایشی، بانک ها و بیمه ها) قرار دارند.

    مشاهده کل خبر


    انتشار 8.8 میلیون دلار صکوک مبتنی بر شریعت

    بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل در همایش بین المللی بازار سرمایه "تنوع بیشتر، بازده بالاتر" در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی؛ کیش اینوکس 2017، در خصوص ساختار بازار سرمایه به ایراد سخن پرداخت. بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان در امور بین الملل در خصوص ساختار بازار سرمایه اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد قانون گذار و سیاست گذار بازار سرمایه، در رأس نهادهای فعال در این بازار، وظیفه تعیین سیاست ها و خط مشی ها را بر عهده دارد.

    مشاهده کل خبر


    واکاوی شرایط ورود خارجی ها به بورس تهران

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در خصوص لوازم و اقتضائات حضور در صحنه بین المللی اظهار داشت: حضور در بازارهای بین المللی برای جذب سرمایه گذار خارجی الزامات خاص خود را دارد، که از آن جمله می توان به روش قرضی برای فروش سهام شرکت ها اشاره کرد. در این روش شرکت ها با انتشار انواع اوراق، فاینانس، یوزانس و خط اعتباری می توانند در بازارهای جهانی تحرک بیشتری داشته باشند. روح الله حسینی مقدم ادامه داد: ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه الزامات خاص خود را دارد و طی سال های اخیر این بازار در خصوص دستیابی به این الزامات موفقیت هایی داشته است.

    مشاهده کل خبر


    حاصل ضرب ظرفیت ها و بسترها، مساوی با ورود سرمایه گذار خارجی

    عضو هیأت مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره شرایط جذب سرمایه گذار خارجی گفت: جذب سرمایه گذار خارجی اقتضائاتی دارد که ضروری ترین آن به پتانسیل ها و ظرفیت های کشور مقصد برمی گردد. حسین فهیمی ادامه داد: سرمایه گذاری خارجی حاصل ضرب ظرفیت های داخل با زیرساخت های موجود است، بنابراین یکی بدون دیگری نمی تواند مسیر ورود سرمایه از خارج از مرزها را هموار کند و در کنار هم شرط لازم و کافی محسوب می شوند.

    مشاهده کل خبر


    عمیق شدن بازار با عرضه های اولیه جدید

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در خصوص روند عرضه های اولیه در بازار سرمایه اظهار داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که سهام شرکت های بیشتری را وارد بازار سرمایه کنیم. عباس آرگون ادامه داد: افزایش ارزش بازار، عمیق شدن بازار و گردش اقتصادی بالا از دلایل عرضه های اولیه است که اگر به درستی هدایت شوند می توانند به توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی کنند و موجب بزرگتر شدن و گسترش بازار سرمایه خواهند شد.

    مشاهده کل خبر


    احتمال برگزاری مجامع بانک ها در ماه جاری

    مدیرعامل پست بانک پیش بینی کرد، احتمالا در هفته آینده بررسی صورت های مالی بانک ها به پایان برسد و بانک مرکزی و سازمان حسابرسی نظرشان را اعلام کنند و با اعلام نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در یک فاصله کوتاه برای درج آگهی، مجامع بانک ها در ماه جاری برگزار می شود. خسرو فرحیدر خصوص آخرین وضعیت نمادهای بانکی و همچنین نماد پست بانک گفت: با توجه به توافق های بانک مرکزی و سازمان حسابرسی و توافق نامه ای که وزیر اقتصاد و دارایی امضا کرده اند، در حال حاضر صورت های مالی مجموعه بانک ها بر اساس استاندارد و مبنای مورد نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی تهیه شده و به سازمان حسابرسی و بانک مرکزی ارسال شده است.

    مشاهده کل خبر


    افزایش چابکی بازار سرمایه عامل جذب سرمایه گذار خارجی

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در خصوص روند جذب سرمایه گذار خارجی بیان داشت: باید بازار سرمایه را چابک کنیم، صورت های مالی ترجمه شده داشته باشیم و زیرساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاری خارجی را فراهم کنیم. عباس آرگون با بیان اینکه باید بحث موانع سرمایه گذاری را شناسایی کرده و احصا کنیم، گفت: اگر بخواهیم عملا بحث سرمایه گذاری خارجی را در بازار سرمایه داشته باشیم باید استانداردهای جهانی را در بازار پیاده سازی کنیم و با حرکت در چارچوب قراردادهای بین المللی، سرمایه گذار خارجی را به بازار جذب کنیم.

    مشاهده کل خبر


    شرایط بازار سرمایه برای عرضه‌های جدید مناسب است

    مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن، شرایط حال حاضر بازار سرمایه را برای عرضه‌های جدید مناسب خواند و گفت: ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه به شرط رعایت الزامات آن، باعث بهبود و افزایش کارایی این بازار می‌شود. محمد ثریانژاد افزود: هرچه تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس بیشتر باشد یا تعداد سهام بیشتری از آن‌ها از سوی سهامداران عمده عرضه شود، عمق بازار افزایش می یابد و در نتیجه از اثرگذاری اشخاصی معدود کاسته خواهد شد؛ این امر به منطقی‌تر شدن بازار کمک می کند و پتانسیل شرکت‌های سرمایه پذیر را افزایش خواهد داد.

    مشاهده کل خبر


    ورود به بورس و فرابورس منافع و مزایای زیادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان دارد

    مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در نشستی که در نمایشگاه بانک بیمه و بورس کیش برگزار شد گفت: در حال حاضر نزدیک به 650 شرکت در بورس و فرابورس تهران پذیرفته شده و فعال هستند، از این رو یکی از اهداف و اولویت های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ورود شرکت های تابعه به بورس است. نیکدل در پاسخ به اینکه پیامدهای بورسی شدن شرکت های تابعه موسسه چیست؟ توضیح داد: ورود شرکت های تابعه به بورس به معنای تصمیم گیری برای فروش سهام نیست و میزان عرضه سهام در زمان ثبت در تابلوی بورس، تنها در چارچوب مقررات بورس و به میزان نسبت سهامداری خواهد بود. با این حال، ورود به بورس و فرابورس منافع و مزایای زیادی برای شرکت های تابعه، صندوق ذخیره فرهنگیان و در نهایت معلمان به عنوان صاحبان موسسه دارد.

    مشاهده کل خبر


    ریسک های سیاسی بازار سهام به حداقل رسیده است/ گزارش های 6 ماهه حاوی خبرهای خوبی بود

    به گفته  مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه، تحلیل گران با بررسی قیمت های جهانی و روند قیمتی دلار در کنار حجم تولید و فروش در برخی صنایع انتظار مثبت از گزارش های 6 ماهه این شرکت ها را پیش بینی کرده بودند که این تحلیل ها منجر به رشد قیمت سهام این صنایع پیش از انتشار گزارش های 6 ماهه بود. کورش شمس با اشاره به میزان تاثیر گذاری گزارش های دوره ای بر قیمت سهام شرکت ها گفت: برخی از صنایع به پیشواز گزارش های 6 ماهه رفتند و تاثیر مثبت این گزارش ها را در قیمت سهام پیش خور کردند.

    مشاهده کل خبر

    برچسب ها