عصر خودرو

بدهی ۴ میلیارد دلاری اربیل مانع توافق نفتی بغداد با ترکیه شد

عصر بازار- وزیر نفت عراق گفت، مذاکرات بغداد با ترکیه در مورد افزایش صادرات نفت از شمال عراق از جمله منطقه اقلیم کردستان، به دلیل بدهی ۴ میلیارد دلاری ای که کردها به ترکیه دارند با پیچیدگی مواجه شده است.

بدهی ۴ میلیارد دلاری اربیل مانع توافق نفتی بغداد با ترکیه شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم  ، وزیر نفت عراق گفت، مذاکرات بغداد با ترکیه در مورد افزایش صادرات نفت از شمال عراق از جمله منطقه اقلیم کردستان، به دلیل بدهی 4 میلیارد دلاری ای که کردها به ترکیه دارند با پیچیدگی مواجه شده است.

    جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در بغداد به خبرنگاران گفت، عراق به دنبال توافقی با ترکیه بر سر صادرات تمام نفت خود از شمال از جمله نفت منطقه اقلیم کردستان و استان کرکوک از طریق یک خط لوله تحت اداره کردها است. به گفته وی، به موجب این توافق شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق کل صادرات نفت عراق را تحت کنترل خود خواهد داشت.

    اللعیبی افزود: «مشکل اینجاست که ترکیه می گوید آنها طلب هایی به مبلغ 4 میلیارد دلار از کردها دارد و آنکارا خواهان پرداخت این بدهی است.»

    علا الیسری، سرپرست شرکت بازاریابی نفت عراق نیز در همان نشست خبری گفت، عراق انتظار دارد در اواخر ماه جاری میلادی صادرات نفت از استان کرکوک را از سر بگیرد. بیش از دو هفته است که به دلیل درگیری ها بین نیروهای دولت مرکزی و پیشمرگه های کرد، صادرات نفت این استان متوقف شده است.

    به گفته الیسری، صادرات از کرکوک قرار است اواخر این ماه مجددا آغاز شود و با احتساب نفت صادراتی از مناطق اقلیم کردستان مجموعا حدود 550 هزار بشکه نفت صادر خواهد شد.

    اللعیبی و الیسری گفتند، عراق در تلاش است یک خط لوله قدیمی ارسال نفت به ترکیه را که توسط دولت مرکزی اداره می شود را تعمیر کند و کار تعمیرات این خط لوله چند ماه طول خواهد کشید. این خط لوله در جریان درگیری ها با داعش در سال 2014 آسیب دیده بود.

    برچسب ها