عصر خودرو

ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده

عصر بازار- منابع آگاه اوپک گزارش دادند که این سازمان با وجود اختلالات احتمالی که سال آینده در روند عرضه وجود خواهد داشت، میزان عرضه خود را در کل سال ۲۰۱۸ محدود نگه خواهد داشت.

ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه سال 2017 میزان عرضه را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. توافق برای کاهش تولید قرار است تا مارس سال 2018 اجرا شود اما تولیدکنندگان درنظر دارند مدت آن را تمدید کنند. اوپک قرار است 30 نوامبر در مقر خود در وین نشست رسمی برگزار کند. تولید نفت ونزوئلا که از سال گذشته ماهانه حدود 20 هزار بشکه در روز کاهش داشته است، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و عدم سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت، سال آینده 240 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

    جریان نفت از سوی سایر اعضای اوپک مانند نیجریه و لیبی نیز با اختلالاتی در عرضه همراه است. یک منبع آگاه اوپک به رویترز گفت: عربستان سعودی و اوپک بعید است سال آینده برای جبران این کاهش، تولید را بالا ببرند زیرا این گروه صادرکننده نفت به کاهش سطح ذخایر نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به متوسط پنج ساله، متمرکز شده است.

    به گفته این منبع آگاه، اوپک احتمالا تا پایان سال 2018 میزان عرضه را محدود نگه خواهد داشت. یک منبع دیگر در اوپک اظهار کرد ریسک بالای کاهش عرضه از سوی ونزوئلا در سال آینده وجود دارد اما این لزوما به معنای آن نیست که اوپک تولیدش را برای جبران کاهش تولید این کشور، افزایش خواهد داد. نخستین منبع آگاه اظهار کرده است که تولید ونزوئلا ممکن است در سال 2018 به میزان 300 تا 600 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند و به ریسک اختلالات عرضه از سوی سایر اعضای اوپک مانند لیبی و نیجریه افزوده شود.

    بازار نگران است که پس از پایان مدت اجرای توافق کاهش تولید و بازگشت تولیدکنندگان به ظرفیت کامل تولید، بازار از عرضه لبریز شده و قیمت‌ها سقوط کند. اما خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هفته گذشته دورنمای تمدید مدت کاهش تولید را مطرح کرد زیرا این صادرکننده مصمم است که از طریق این توافق، سطح ذخایر را کاهش بیشتری دهد.

    برچسب ها