عصر خودرو

چنگ‌اندازی رقیب آمریکایی به مهمترین بازار اوپک

عصر بازار- اوپک باید نگران صادرات رو به رشد نفت شیل آمریکا به آسیا باشد حتی اگر تاکنون رقیب آمریکایی خود را جدی نگرفته است.

چنگ‌اندازی رقیب آمریکایی به مهمترین بازار اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوایل اکتبر به نظر آمد که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نسبت به رشد صادرات نفت شیل آمریکا به آسیا که بازار مهم اوپک است، بی‌اعتنا است. این مقام اوپک اظهار کرد که انتظار دارد که صادرات این سازمان به مقصد شرق در سال‌های آینده به رشد ادامه دهد و از 14.5 میلیون بشکه در روز در سال 2016 به 22 میلیون بشکه در روز در سال 2040 صعود کند.

    با این‌همه به نظر می‌رسد پشت این اطمینان، نگرانی فزاینده‌ای نسبت به صادرات آمریکا وجود دارد زیرا صادرات این کشور رو به رشد است و هیچ کس دست تولیدکنندگان شیل آمریکا را با هیچ توافق کاهش تولیدی نبسته است.

    در حقیقت تهدیدی که از جانب نفت شیل آمریکا متوجه اوپک است، جدی‌تر می‌شود زیرا روشن شده که این سازمان و شرکایش قصد دارند توافق کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کنند. چنین اقدامی به معنای آن خواهد بود که اوپک، روسیه و شرکای آنها همچنان میزان عرضه به بازارهای جهانی را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز محدود می‌کنند.

    در این بین، همچنان که که قیمت‌ها بهبود پیدا می‌کند تولید نفت شیل آمریکا نیز با روند تدریجی رشد می‌کند و پالایشگاه‌های آسیایی مقصد اصلی برای صادرات نفت هستند. صادرات نفت آمریکا در اوایل اکتبر با افزایش اختلاف قیمت میان نفت وست تگزاس اینترمدیت و برنت که نفت آمریکا را از نظر قیمت جذاب‌تر کرد، به رکورد 1.98 میلیون بشکه در روز رسید. در حال حاضر اختلاف بین این دو قیمت پایه 6.50 دلار است.

    به نظر می‌رسد تحلیلگران با این مسئله که روند رشد صادرات نفت آمریکا ادامه خواهد یافت، موافق هستند زیرا در شرایطی که دست اوپکی‌ها به دلیل توافق کاهش تولید بسته شده، تولیدکنندگان آمریکایی به تقاضا در این منطقه پاسخ می‌دهند. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است، در اوت اعلام کرد که صادراتش را به 6.6 میلیون بشکه در روز محدود می‌کند و طبق اظهارات مقامات سعودی، کم و بیش به این وعده عمل کرده است.

    نفت آمریکا یک گرید سبک است که آن را جایگزین خوبی برای گریدهای سعودی می‌سازد. در حقیقت به مدد مجموعه‌ای از عوامل مانند قیمت، الگوهای تقاضا و گریدها، صادرات نفت آمریکا ممکن است تا سال 2022 پنج درصد از تقاضای نفت غیرآمریکایی را تامین کند. یعنی صادرات نفت آمریکا تا آن زمان به چهار میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، یک خبر خوب دیگر برای صادرات نفت آمریکا، مطالعه دو پروژه در آمریکا از سوی سینوپک است که بزرگترین پالایشگاه چینی و بزرگترین پالایشگاه جهان است. در یکی از این پروژه‌ها، سینوپک با دو شرکت آمریکایی یک خط لوله نفت از پرمیان به منطقه گلف کاست برای صادرات نفت خواهد ساخت. این خط لوله به پایانه‌ای منتهی می‌شود که قادر به بارگیری به نفتکش‌های بسیار بزرگ با ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت است.

    برچسب ها