عصر خودرو

معاون وزیر نفت خبرداد

امکان تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت در ایران وجود دارد

عصر بازار- معاون وزیر نفت گفت: پتانسیل تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت خام از میادین نفتی سطح کشور و تولید سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی کشور در ایران وجود دارد.

امکان تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت در ایران وجود دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حبیب‌الله بی‌طرف در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان که پیش از ظهر امروز پنجشنبه 11 آبان در تالار امام رضا وزارت نفت برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده‌های درگذشتگان حادثه رگ سفید، اظهار کرد: اولین پیام این نمایشگاه این است که خانواده صنعت نفت به شرکت‌های وابسته به وزارت نفت و دولتی محدود نیست و مجموعه ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز متشکل از کلیه صنعتگران، متخصصان، هیات‌ها، پیمانکاران، مشاوران، مراکز دانشگاهی و همه آنان که در عرصه صنعت نفت و گاز نقش‌آوری می‌کنند، از خانواده بزرگ صنفت نفت و گاز ایران هستند.

    وی ادامه داد: ما معمولا این مجموعه را در اینگونه نمایشگاه‌ها می‌بینیم و از نزدیک با فعالیت آنها آشنا می‌شویم. جنبه دوم این نمایشگاه، آشنایی متخصصان صنعت نفت با دستاوردهای یک سال اخیر سازندگان تجهیزات این صنعت است. همواره تاکید داشتند که بررسی شود شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های ساخت و تجهیزات نسبت به یک سال گذشته خود چه دستاوردهایی داشته‌اند.

    معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت، حضور سازندگان تجهیزات صنعت نفت در عرصه بازارهای خارجی و صادرات را بعد مهم دیگر این نمایشگاه دانست و افزود: در کنار حضور و توانمندی سازندگان تجهیزات این نمایشگاه‌ها در بازار داخلی، حضور این شرکت‌ها در عرصه صادرات موضوع مهم دیگر است که می‌تواند نماد پویایی و پیشرفت شرکت‌های ایرانی باشد.

    بی‌طرف عنوان کرد: طبیعتا دیدگاه‌های سازندگان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه نفت به نمایندگان و مدیران استانی و ملی وزارت نفت منتقل خواهد شد و این تعاملات می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد. امروز بسیار خرسندم که این نمایشگاه در استانی برگزار شد که صاحب صنایع گسترده‌ای است و ظرفیت‌های بسیاری در بخش ساخت و تولید در این استان متمرکز است. وظیفه همه ما این است که از این ظرفیت‌ها به طور شایسته استفاده کنیم.

    وی بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش دفتر برنامه‌ریزی شرکت نفت ایران، 18 درصد ذخایر گاز جهان و 10 درصد ذخایر نفت جهان معادل 157.8 میلیارد بشکه در ایران وجود دارد که این ارقام تنها ذخایر قابل استحصال ما هستند. همچنین پتانسیل تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت خام از میادین نفتی سطح کشور و تولید سالانه 400 میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی کشور در ایران وجود دارد.

    معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه ایران بزرگترین دارنده ذخایر طبیعی نفت و گاز جهان است، گفت: در افق 1400 وزارت نفت، تولید روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت، تولید روزانه 950 بشکه میعانات گازی، تولید روزانه یکهزار و 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق این ارقام 134 میلیارد دلار در بخش بالادستی و 67 میلیارد دلار در پایین‌دستی است.

    بی‌طرف ادامه داد: وزارت نفت برای دستیابی به این ارقام تولیدی، برنامه‌های اساسی را برای چهار سال آینده پیش‌بینی کرده است که در برنامه‌های پنج ساله وزارت نفت، منظور شده‌اند. در این راستا شش برنامه تعریف شده که برنامه نخست، اجرای قراردادهای IPC با هدف تولید میادین نفتی و گاز با استفاده از سرمایه و فناوری شرکت‌های داخلی است.

    وی افزود: وزارت نفت برای دستیابی به مدل جدید قراردادهای نفتی، تلاش‌های زیادی کرد و در نهایت یک الگو را مدون کرده و در عرصه افکار عمومی به نمایش گذاشته است و در این زمینه از نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های تمام متخصصان صنعتی و دانشگاهی بهره گرفت و در نهایت در شانزدهم مردادماه سال گذشته این الگو در قالب ساخت‌ها، ‌شرایط و ضوابط قرادادهای جدید نفتی به تصویب هیات دولت رسید که در این راستا اولین قرارداد با شرکت توتال منعقد شد و امیدواریم که پایان سال جاری قرارداد به امضای شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های ایرانی و خارجی برسد.

    معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: دومین برنامه ما اجرای بسته پنج میلیارد دلاری قراردادهای EPCF برای حفظ، افزایش و تولید میادین نفتی است که با اقدامات صورت گرفته تاکنون حدود 17 یا 18 طرح آماده شده است که انشاءالله ظرف یک سال آینده این طرح‌ها منجر به انعقاد قرارداد و ظرف دو تا سه سال آینده اجرایی می‌شوند و در همین مدت می‌توانیم بازگشت به سرمایه را داشته باشیم.

    بی‌طرف بازسازی و نوسازی تأسیسات روسطحی و بالادستی صنعت نفت را از دیگر برنامه‌های چهارساله وزارت نفت در دولت دهم عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه اقدامات گذشته برای بازسازی و نوسازی تأسیسات راهگشای فرسوده تاسیسات ما نبود، در این راستا با توجه به لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و با توجه به تأکیدات وزیر نفت نسبت به بازسازی تاسیسات، برنامه‌ای آماده شد.

    برچسب ها