عصر خودرو

استقبال هند و افغانستان از اولین محموله گندم به بندر چابهار

عصر بازار- کشتی حامل محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند به بندر چابهار رسید.

استقبال هند و افغانستان از اولین محموله گندم به بندر چابهار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، با هدف استقبال از ورود کشتی حامل محموله گندم اهدایی ترانزیتی کشور هند به افغانستان، هیاتی متشکل از مقامات عالی رتبه کشوری و سفرای هند و افغانستان روز گذشته وارد بندر چابهار شدند.

    این هیئت متشکل از معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان، جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان، سائوراب کومار سفیر کشور هند و دووش اوتام معاون سفیر افغانستان، احمد افتاب وابسته اقتصادی هند و شماری از مسئولان استانی از جمله مدیرکل بنادر چابهار و مدیر عامل منطقه ازاد و فرماندار شهرستان چابهار بود.

    مدیر کل بنادر و دریانوردی چابهار در این مراسم ضمن خوشامد گویی به مهمانان خارجی و کشوری گفت:این محموله شامل٦٤۰ دستگاه کانتینر به میزان ١٥ هزار تن است که پس از تخلیه همزمان توسط حمل جاده ای و از مرز میلک به افغانستان ترانزیت می شود.

    بهروز اقایی تاکید کرد: ترانزیت در بندر چابهار عامل موثر در جذب تجار افغانی است.

    سفیر افغانستان نیز ضمن تبریک این روز تاریخی گفت:امروز روز تاریخی برای کشور ایران و استان سیستان و بلوچستان و برای دولت های منطقه است.

    احمد نصیر نور با اشاره به اینکه هم اکنون بخش بزرگی از کالاهای ترانزیتی افغانستان از بندر عباس صورت می گیرد گفت: پیش بینی می شود با جایگزینی بندر چابهار این مسیر نزدیک تر شود و همکاری ها بیشتر شود.

    در پایان سخنرانی ها سفیر کشور هند نیز به مردم کشور خود وایران به خصوص استان سیستان و بلوچستان و دولت افغانستان  این رویداد تاریخی را تبریک گفته و ادامه داد:امروز روز تاریخی است هر سه کشور ایران و هند و افغانستان برای این همکاری و تحقق ان تلاش های فراوانی کردند و اقدامات بسیاری برای ایجاد زیرساخت های ترانزیت کالا در ایران ایجاد کرده اند.

    وی به منظور متعهد بودن به این همکاری اعلام کرد:این حرکت اغاز کار است و کشور هند به ان متعهد خواهد ماند.

    کومار در پایان صحبت هایش نیز از همه ی مسئولان استانی و کشور ایران تشکر و قدردانی کرد.

    تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در صحبت هایش بیان کرد: با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و هند با کشورهای آسیای میانه است.

    تقی زاده گفت: به این منظور احتیاج به ملزومات داریم که در این زمینه، زیرساخت های بندری و تجهیزات وجود دارد که با زحمات سازمان بنادر و مدیر کل بندر تجهیزات تأمین شده است.

    وی در پایان به کشور هند، ایران و افغانستان  برای این اقدام تبریک عرض کرد و افزود: این رویداد را به فال نیک می گیریم و امید داریم تا سال آینده میلیون ها تن کالا از این مسیر جابجا شود.

    معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی در این مراسم با اشاره به اینکه بندر چابهار نقش مهمی در ترانزیت شرق به غرب دارد، اظهار داشت: احیای نقش بندر چابهار در زنجیره حمل و نقل، رونق بیش از پیش روابط این بندر با کشورهایی که دسترسی دریایی ندارند را در پی خواهد داشت.

    محمد علی حسن زاده افزود : ظرفیت ترانزیت در آینده افزایش یافته و امکان ترانزیت کالاهای بیشتری از هند  فراهم خواهد شد.

    وی در پایان مراسم گفت: در فاز اول 15 هزار تن گندم در 640 کانتینر وارد بندر چابهار شده است.

    برچسب ها