عصر خودرو

دبیر شورایعالی مناطق آزاد :

۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور محقق شد

عصر بازار- دبیر شورایعالی مناطق آزاد از جذب حدود ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی برنامه ریزی شده در این مناطق خبر داد و افزود: در آینده نزدیک، شاهد روند رو به رشد سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد خواهیم بود.

۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور محقق شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مرتضی بانک» در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، فراهم کردن بسترهای لازم برای گسترش فعالیت های سرمایه گذاری خارجی را یکی از برنامه های همه مناطق آزاد کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به موفقیت های دولت در جذب منابع مالی بین المللی، سرمایه گذاری خارجی و فاینانس، در حال حاضر فرصت مناسبی برای مناطق آزاد ایجاد شده تا برای توسعه بیشتر خود، از آن استفاده و سرمایه های خارجی را جذب یا از طریق فاینانس فعالیت های خود را اجرایی کند.
    وی یادآور شد: به دلیل شرایط مناسب مناطق آزاد، سرمایه گذاران داخلی نیز علاقه مند به حضور در این مناطق هستند.

    **انتظارات از مناطق آزاد برای حل مشکلات اقتصادی، آرمانی است
    مشاور رئیس‌جمهوری در عین حال تاکید کرد: انتظارات از مناطق آزاد برای حل مشکلات و مسائل اساسی اقتصاد کشور نباید آرمانی باشد.
    بانک با بیان اینکه ارزیابی مسئولان و مردم از مناطق آزاد باید واقع‌گرایانه باشد، افزود: البته ایجاد منطقه آزاد برای فراهم کردن سهمی از اقتصاد و الگویی برای فعالیت‌های توسعه‌ای است.
    وی ادامه داد: در تعریف جهانی از نقش مناطق آزاد در توسعه اقتصادی، این مناطق باید سهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص دهند که با قبول این تعریف، به نظر می‌رسد فعالیت مناطق با توجه به شرایط و اثرگذاری فضاهای مختلف اجتماعی، سیاسی، موفق بوده و توانسته اند حداقل 270 یا 280 هزار شغل ایجاد کنند.
    دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه 3500 مناطق ویژه اقتصادی، گمرکی و آزاد در دنیا وجود دارد که مجموع اشتغال آن‌ها 70 میلیون نفر است، افزود: با اینکه مناطق آزاد، موتور پیش برنده اقتصاد محسوب می‌شوند اما به این معنا نیست که کل اقتصاد در چارچوب آن تعریف شود و برای کسب موفقیت بیشتر مناطق الزاماتی نظیر همکاری دستگاه‌ها، ایجاد بستر و تامین زیرساخت‌ها هستیم.

    **قاچاق
    دبیر شورای عالی مناطق آزاد در‌باره قاچاق از مناطق آزاد نیز گفت: وقتی فرضیه غلط باشد، راه‌حل‌ها نیز اشتباه خواهد بود موضوع قاچاق از اساس درست نیست، واردات کشور حدود 45 یا 50 میلیارد دلار است و کالایی که از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود را نمی‌توان با آن قیاس کرد زیرا بخشی از آن یعنی حدود 3 میلیارد دلار به‌صورت رسمی انجام می‌شود و مستقیم تحت پوشش گمرک قرار دارد، فقط مسیر آن مناطق آزاد است. بقیه هم رقم بسیار ناچیزی است که قسمتی از آن همراه مسافر وارد می‌شود.
    وی تصریح کرد: برای اینکه شائبه‌ای در این رابطه وجود نداشته باشد، بتازگی تفاهم‌نامه‌ای با گمرک امضا کردیم که در آینده اجرا خواهد شد و سامانه گمرکی با اصلاحاتی که در آن صورت می‌گیرد، به‌صورت یکپارچه عمل خواهد کرد.

    **حضور 11 میلیون گردشگر در مناطق آزاد
    مشاور رییس جمهوری گفت: سال گذشته 11 میلیون گردشگر از مناطق آزاد دیدن کرده اند اما برای موفقیت های بیشتر هنوز راه زیادی داریم و باید نسبت به افزایش گردشگر در این مناطق به ویژه گردشگر خارجی اقدامات بیشتری انجام دهیم.
    وی افزود: یکی از برنامه های ما این است که بتوانیم با ایجاد سیستم یکپارچه، اطلاعاتی از امکانات و تسهیلات این مناطق به ذینفعان خودمان در داخل و خارج بدهیم.
    بانک تاکید کرد: با شرایط بوم زیستی و میراث مناسبی که در بخش هایی از مناطق آزاد داریم، ظرفیت افزایش گردشگر را خواهیم داشت اما مهمترین عنصر برای گردشگر تامین آرامش و آسایش است که باید در دستور کار قرار گیرد و دستگاه های ذیربط در این زمینه همکاری کنند.
    دبیر شورایعالی مناطق آزاد، گسترش مراکز اقامتی از دیگر اقدامات دانست و افزود: اقدامات خوبی با توجه به فضای بومی مناطق آزاد انجام شده و در بسیاری از روستاهای این مناطق، مکان های اقامتی جذاب و بازارچه های صنایع دستی مهیا شده است و سال گذشته تنها در بندرانزلی سه و نیم میلیون گردشگر داخلی جذب شده است.
    بانک ابراز امیدواری کرد با امکانات تفریحی و اقامتی بیشتر و خدمات مناسب تر و کم نظیر به گردشگران، مناطق آزاد کشور مورد استقبال گردشگران بیشتری قرار گیرد.
    وی با بیان اینکه کشورهای همسایه توانسته اند از جاذبه های خدماتی به خوبی استفاده کنند، افزود: ما هنوز راه زیادی داریم؛ علاوه بر کیش در انزلی، قشم، ارس و چابهار امکانات خوبی داریم.

    بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 تا 12 آبان از ساعت 9:30 تا 20:30 آماده بازدید علاقه مندان است.

    برچسب ها