عصر خودرو

اقدامات وزارت علوم در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان تشریح شد؛

رویدادهای استارتاپی ساماندهی می‌شوند

عصر بازار- مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به گردش ۳ هزار میلیارد تومانی پارک‌های علم و فناوری گفت:‌ به منظور ساماندهی رویدادهای استارتاپی شیوه‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شده است.

رویدادهای استارتاپی ساماندهی می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, مهدی غلامی روز سه‌شنبه، 9 آبان ماه جاری در نشست بررسی اجرایی شدن راهبرد کلان 3 نقشه  جامع علمی کشور گزارشی از عملکرد وزارت علوم در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ارائه داد.

    وی با اشاره جزئیات این گزارش افزود: اهداف منتج از راهبرد کلان 3 در 9 بند گسترش پژوهش تقاضامحور و تجاری‌ سازی نتایج تحقیقات، اشتغال فارغ‌التحصیلان، ایجاد واحدهای فناور و شرکت‌های زایشی، ترویج فرهنگ فن‌آفرینی، کاهش ریسک بازار محصولات دانش‌بنیان، تکمیل چرخه نوآوری، توسعه منطقه‌ای نوآوری، ساماندهی پارکهای علم و فناوری و ثبت اختراعات و گسترش حمایت از مالکیت فکری محصولات تعریف شده است.

    وی ماموریت وزارت علوم در راهبرد کلان 4 نقشه جامع علمی را حمایت از زیر ساختهای توسعه علمی دانست و اظهار کرد: در این راستا اهدافی چون ایجاد و توسعه پارکهای علم و فناوری، ارتقای سطح کمی و کیفی پارکهای علم و فناوری، توسعه و تعمیق تعاملات بین دانشگاه، صنعت و جامعه و ارتقا و بهبود نظام نوآوری پیگیری می‌شود.

    غلامی اضافه کرد: بر این اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ملی فناوری را مدون کردیم که شامل یک برنامه 5 ساله تدوین شده در دفتر امور فناوری وزارت علوم است.

    وی تایید نهایی برنامه راهبردی 12 پارک علم و فناوری را از دیگر اقدامات این وزارتخانه نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن نسبت به تدوین سند آمایش فناوری پارکهای علم و فناوری اقدام شد که تاکنون پیشرفت 60 درصدی داشته است.

    مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم، تهیه و تدوین مدل همکاری پارکهای علم و فناوری در راستای ایجاد دانشگاه نسل سوم را از دیگر اقدامات وزارت علوم در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.

    اقدامات وزارت علوم در اجرای راهبردهای کلان

    وی به بیان اقدامات انجام‌شده در حوزه اجرای طرح راهبرد کلان 3 نقشه جامع پرداخت و گفت: تعداد پارکهای علم و فناوری از 36 پارک به 42 پارک افزایش یافته است و در این راستا ایجاد پارکهای فناوری تخصصی خصوصی را در دستور کار قرار دادیم.

    وی افزایش تعداد مراکز رشد از 154 مرکز به 179 مرکز و صدور 24 مجوز برای ایجاد مرکز نوآوری را از دیگر اقدامات وزارت علوم در این زمینه نام برد.

    اقدامات در حوزه تجاری‌سازی

    غلامی درباره طراحی سامانه بازارسازی محصولات و خدمات فناورانه را از جمله اقدامات وزارت علوم در حوزه تجاری‌سازی نام برد و گفت:‌ بر این اساس شبکه "شعف" که یک تور مجازی از پارک‌های علم و فناوری است، راه‌اندازی شده است.

    وی برنامه‌ریزی برای رفع نیاز شرکت‌ها و صنایع کشورها و ایجاد ارتباط دو سویه میان دانشگاه‌ها و مراکز فناوری با صنایع را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و وزارت نفت از جمله اقدامات در این حوزه بوده است.

    مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری اضافه کرد:‌ علاوه بر آن برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و توسعه کسب ‌و کارهای فناورانه روستایی بر اساس پتانسیل‌های موجود در منطقه صورت گرفته است.

    وی همچنین از تعاملات وزارت علوم با صندوق رفاه دانشجویان خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس این صندوق  از ایجاد کسب و کارهای فناورانه دانشجویی حمایت می‌کند. صندوق رفاه دانشجویان از ایجاد کسب و کارهای فناورانه دانشجویی حمایت می‌کند.

    غلامی با اشاره به گردش مالی پارک‌های علم و فناوری خاطر نشان کرد: در سال 91 گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری 1.7 میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال 95 بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان فروش محصولات فناورانه بوده است.

    وی همچنین با اشاره به توسعه کمی پارک‌ها و مراکز رشد، یادآور شد: تعداد  4 هزار و 703 واحد فناورانه ایجاد شده است، ضمن آنکه تا کنون 28 هزار و 254 شغل از طریق واحدهای فناورانه در کشور راه‌اندازی شده است.

    وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های فناوری را 1060 شرکت، ایده‌های خلق شده را 2121 مورد، تعداد محصولات تجاری شده را 1172 محصول، تعداد شرکت‌های زایشی دانشگاهی و صنعتی را 105 شرکت و تعداد شرکت‌هایی که با شرکت‌های سرمایه گذاری خطر پذیر مشارکت کرده‌اند 22 مورد ذکر کرد.

    اقدامات وزارت علوم در بخش بودجه و عمران

    غلامی اصلاح و بازنگری برنامه و فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری را از جمله اقدامات این وزارتخانه نام برد که بر این اساس فعالیت‌ پارک‌های علم و فناوری ماموریت محور شده است.

    وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر آن پیگیری‌های لازم برای ردیف تملک دارایی 11 پارک علم و فناوری از طریق سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

    فرهنگ‌سازی برای توسعه نوآوری

    مشاور معاونت پژوهش و فناوری دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری  با بیان اینکه یکی از معضلات موجود در حوزه فناوری عدم ساماندهی استارتاپ‌ها بوده استیکی از معضلات موجود در حوزه فناوری عدم ساماندهی استارتاپ‌ها است.، گفت: این چالش‌ها موجب شده بود که مسائل سیاسی و امنیتی در کشور ایجاد شود.

    وی از غلامی از تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ساماندهی رویدادهای استارتاپی در کشور خبر داد.تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ساماندهی رویدادهای استارتاپی در کشور خبر داد و یادآور شد: بر این اساس شیوه نامه جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (طرح شتاب) تدوین شد.

    وی حمایت مالی ازپارک‌های علم و فناوری برای برگزاری جشنواره "شتاب" را از دیگر اقدامات وزارت علوم دراین حوزه نام برد و گفت: در هفته پژوهش امسال در سطح هر استان با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی طرح‌های برگزیده جشنواره "شتاب" معرفی خواهند شد.

    غلامی با تاکید بر ضرورت چرخه فعالیت شتاب‌دهنده‌ها اظهار کرد:‌ بر این اساس آیین‌نامه مراکز نوآوری تدوین شده و در مرحله اجرایی‌سازی قرار دارد.

    اقدامات در حوزه بین‌الملل

    این مقام مسئول وزارت علوم توسعه تعاملات بین‌المللی با کشورهای چین، آفریقای جنوبی، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و هند و پاکستان را از جمله اقدامات وزارت علوم درعرصه بین‌المللی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

    غلامی اضافه کرد: علاوه بر آن، اولین فروم علم‌وفناوری و نوآوری میان ایران و ایتالیا برگزار شد که با توجه به دستاوردهای آن کشور ایتالیا درخواست برگزاری دومین فروم را دارد.

    اقدامات در حوزه نظارت و ارزیابی

    غلامی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در حوزه نظارت و ارزیابی، افزود: به منظور جمع آوری تمام فرایندها و آمارها اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به نام  "مپفا" شده است.

    به گفته وی، برنامه‌ریزی برای واگذاری نظارت مراکز رشد غیر پارکی هر استان به پارک‌های علم و فناوری مربوط انجام شده است.

    برچسب ها