عصر خودرو

صادرات نفت ایران به آسیا رکورد ۶ ماهه را شکست

عصر بازار- در پی رشد قابل توجه خرید نفت چین و کره جنوبی از ایران، واردات ۴ مشتری عمده آسیایی نفت ایران از این کشور در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی افزایش داشت و به بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون رسید.

صادرات نفت ایران به آسیا رکورد ۶ ماهه را شکست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در پی رشد قابل توجه خرید نفت چین و کره جنوبی از ایران، واردات 4 مشتری عمده آسیایی نفت ایران از این کشور در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی افزایش داشت و به بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون رسید.

    آمارهای دولتی و داده های به دست آمده از ردگیری کشتی ها نشان می دهد کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه گذشته میلادی اندکی بیش از 1.9 میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده اند که 5.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد. میزان واردات آنها نسبت به ماه اوت هم حدود 20 درصد رشد نشان می دهد.

    با این حال، خرید نفت کشورهای آسیایی از ایران همچنان پایین تر از بالاترین رقم هایی است که در اوایل سال جاری میلادی به ثبت رسیده بود.

    میزان واردات نفت خریداران آسیایی که بخش عمده ای از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می دهند، احتمالا در ماه های آینده کاهش خواهد داشت زیرا به گفته یک منبع آگاه از برنامه بارگیری تانکرهای ایران، محموله های نفتی ارسالی به این منطقه در ماه اکتبر به زیر 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    این گزارش حاکی است، واردات نفت چین از ایران در ماه سپتامبر با حدود 60 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 784 هزار بشکه در روز رسید، اما این رقم نسبت به ماه اوت کاهش داشت. خرید نفت چین از ایران در ماه اوت به بالاترین رقم ماهیانه از سال 2006 تاکنون رسیده بود.

    خرید نفت کره جنوبی از ایران نیز در ماه گذشته میلادی با حدود 25 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 504 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در طی 5 ماه گذشته بود. خرید نفت هند از ایران در ماه سپتامبر یک سوم کاهش یافت و به 415 هزار و 400 بشکه در روز رسید.

    خرید نفت ژاپن هم که آمار آن امروز اعلام شد با بیش از 30 درصد کاهش به اندکی کمتر از 216 هزار بشکه در روز رسید.

    برچسب ها