عصر خودرو

چشم انداز تبدیل ایران به قطب ترانزیت اورآسیا

عصر بازار- بلندپروازی های ریلی ایران با استراتژی های توسعه ای کشورهای منطقه بی ارتباط نیست. ایران می تواند با نوسازی بخش ریلی خود، مجددا نقش خویش به عنوان قطب محوری حمل و نقل و ترانزیت اوراسیا را باز یابد.

چشم انداز تبدیل ایران به قطب ترانزیت اورآسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که اکثر تحریم ها علیه ایران برداشته شده، این کشور در حال استفاده از تمام پتانسیل های خود برای تبدیل شدن به یک قطب حمل و نقل کالا در قلب منطقه اوراسیا و احیای نقش سنتی خود به عنوان حلقه اتصال میان شرق و غرب است.

    اما رویاهای ایران در بخش حمل و نقل برای محقق شدن با یک مانع عمده مواجه است. دهه ها تحریم خطوط ریلی ایران را فرسوده و مستهلک ساخته است. برای حل این مشکل ایران در حال اختصاص یک درصد از درآمدهای فروش نفت و گاز خود جهت توسعه شبکه ریلی است. این بدان معناست که تا سال 2025 میلادی یک ابتکار 25 میلیارد دلاری برای بازسازی شبکه ریلی و اضافه کردن 10 هزار کیلومتر ریل جدید به شبکه ریلی ایران به اجرا گذاشته خواهد شد. این زیرساخت ایجاد شده نیازمند سالانه حدود 8 تا 10 هزار واگن جدید است.

    بلندپروازی های ریلی ایران در حال حاضر یک فرصت ارزشمند برای شرکت های مهندسی ریلی و ریل گذاری در سراسر جهان است که برای حضور در پروژه های ریلی این کشور صف کشیده اند.

    چین

    چین در دوران تحریم ها یکی از شریان های حیاتی اقتصاد ایران بود و اکنون بعد از تحریم ها ایران یک حلقه ارتباطی حیاتی در پروژه یک کمربند یک جاده چین به شمار می رود. چین به عنوان بخشی از هدف خود برای رساندن حجم مبادلات تجاری دوجانبه با ایران به 600 میلیارد دلار در طی یک دهه آینده، حضور پررنگی در بخش نوسازی شبکه ریلی ایران دارد. در ماه فوریه، اولین قطار باری از چین به تهران رسید و چند ماه بعد، بانک صادرات-واردات چین یک قرارداد 1.5 میلیارد دلاری برای تامین مالی پروژه برقی سازی خط ریلی تهران مشهد به امضا رساند. این بانک چینی همچنین وعده داده تا 9 میلیارد دلار در چندین پروژه دیگر صنعتی شامل صنایع برق، پتروشیمی، فلزات و نفت و گاز ایران سرمایه گذاری نماید.

    راه آهن تهران-مشهد یکی از بزرگترین تحولات صنعت ریلی نوظهور ایران است. انتظار می رود این خط ریلی 926 کیلومتری به خط آهن 3200 کیلومتری جاده ابریشم جدید متصل شود که از طریق قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان به ارومکی، پایتخت استان سینکیانگ چین می رسد. این خط همچنین قرار است از طریق شبکه راه آهن غرب ایران به کشورهای ترکیه و اروپا منتهی شود.

    آلمان

    کنسرسیومی از شرکت های آلمانی قبلا 3.5 میلیارد دلار اعتبار برای پروژه های توسعه ریلی در ایران اختصاص داده اند که شامل یک سیستم جدید سیگنالینگ برای خط آهن تهران-تبریز، واگن های جدید الکتریکیو دیزلی و خطوط ارتباطی سریع السیر است. اکتبر سال گذشته شرکت زیمنس دو قرارداد برای عرضه 50 لوکوموتیو دیزلی-الگکتریگی و 70 لوکوموتیو الگتریکی به خط آهن تهران-مشهد به امضا رساند.

    ایتالیا

    در ماه جولای، شرکت راه آهن دولتی ایتالیا یک قرارداد 1.37 میلیارد دلاری با ایران برای احداث یک خط آهن سریع السیر بین شهرهای قم و اراک به امضا رساند.

    فرانسه

    شرکت آلستوم فرانسه یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک برای احداث کارخانه ساخت 1 هزار واگن ریلی در ایران به امضا رسانده است. این در حالی است که در سال 2015 نیز شرکت ای آر ای پی فرانسه متعهد شده تا در یک پروژه 7 میلیون دلاری 3 ایستگاه راه آهن ایران را نوسازی کند.

    ژاپن

    ژاپن قراردادهایی برای 10 میلیارد دلار تامین مالی پروژه های ریلی شامل 2 خط ریلی بین شمال و جنوب تهران به امضا رسانده است.

    روسیه

    شرکت ترنسمش هولدینگ، بزرگترین شرکت تولید کننده تجهیزات ریلی روسیه اخیرا یک قرارداد 2.5 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری مشترک جهت تولید ریل در ایران به امضا رسانده است. این در حالی است که در سال 2015، شرکت راه آهن روسیه یک قرارداد یک میلیارد دلاری برای برقی سازی و نصب تجهیزات سیگنالینگ در بخشی از خط آهن گرمسار-گرگان به امضا رسانده بود.

    نتیجه گیری

    در شرایطی که در طرح یک کمربند یک جاده چین ، کوریدور حمل و نقل شمال-جنوب هند و روسیه، پروژه نورلی ژول قزاقستان، کوریدور آسیا-آفریقای هند و ژاپن و تلاش های آذربایجان برای ایجاد اقتصادی مبتنی بر حمل و نقل نقش هایی برای ایران تعریف شده است، به نظر می رسد که بلندپروازی های ریلی ایران با استراتژی های توسعه ای کشورهای منطقه بی ارتباط نیست. ایران می تواند با نوسازی بخش ریلی خود، مجددا نقش خویش به عنوان قطب محوری حمل و نقل و ترانزیت اوراسیا را باز یابد.

    برچسب ها