عصر خودرو

انگلستان پس از ۱۰سال نرخ بهره را افزایش می‌دهد

عصر بازار- انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس روز پنج شنبه در شرایطی نرخ بهره خود را برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۷ افزایش دهد که رشد اقتصادی کنونی ضعیف‌تر از حد لازم است.

انگلستان پس از ۱۰سال نرخ بهره را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، روز پنج‌شنبه انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس در شرایطی نرخ بهره خود را برای اولین بار بعد از سال 2007 افزایش دهد که رشد اقتصادی کنونی ضعیف‌تر از رشد اقتصادی قبل از هر افزایش نرخ بهره دیگر در این 20 سال اخیر می‌باشد و با این کار قدم به ناشناخته‌ها خواهد گذاشت.

    بانک مرکزی انگلیس که در آگوست 2016 پس از رای انگلیسی‌ها به ترک اتحادیه اروپا نرخ بهره خود را به 0.25 درصد، که کمترین میزان تاریخ این بانک است کاهش داده بود، حالا به دنبال اصلاح این سیاست‌گذاری و همسو شدن با مسیر سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا می‌باشد که یا درحال افزایش نرخ بهره‌اند و یا محرک‌های مالی خود را کاهش می‌دهند.

    این درحالیست که ایالات متحده و منطقه یورو از رشد اقتصادی قدرتمندی سود می‌برند اما اقتصاد انگلستان در 12 ماه گذشته با کندترین نرخ خود در 4 سال گذشته رشد کرده است.

    رشد ربع سالانه 0.4 درصد ضعیف‌ترین پشتوانه اقتصادی‌ایست که از زمان استقلال بانک انگلیس در 1997 تا کنون، برای افزایش نرخ بهره مورد استفاده قرار گرفته است.

    درست است که تورم در بالاترین سطح 5 ساله خود یعنی 3.0 درصد قرار دارد و یک درصد کامل از سطح هدف بانک انگلیس بالاتر است اما این بیشتر به این علت است که ارزش پوند پس از رای به برگزیت، 11 درصد در مقابل ارزهای شرکای مهم تجاری انگلیس، سقوط کرده است.

    در نظرسنجی انجام شده از اقتصاددانان توسط رویترز، تقریبا همه اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که روز پنج‌شنبه بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره خود را از 0.25 به 0.5 درصد افزایش دهد. اغلب این اقتصاددانان انتظار ندارند سال آینده افزایش نرخ بهره دیگری اتفاق بیافتد و 70 درصد گفتند حتی همین یک بار افزایش نرخ بهره هم اشتباه است.

    جیم مک‌کاگان، مدیر اجرایی ارشد پرینسیپال گلوبال ایوستورز، که 430 میلیارد دلار سرمایه را مدیریت می‌کند، می‌گوید: من شخصا معتقدم این کار دیوانگی است.

    به هرصورت ریسک‌هایی که بانک انگلیس و رییس آن را که گفته است در پایان جون 2019 از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، بسیار بالا هستند.

    مک‌کاگان می‌گوید: اگر رییس بانک مرکزی انگلیس بر سیاست‌ محدود کردن فضای مالی مدیریت کند و این کار باعث کند شدن اقتصاد شود، همه او را برای این کار به یاد خواهند سپرد.

    برچسب ها