عصر خودرو

تولید ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۶۷ میلیون بشکه نفت در مناطق مرکزی ایران

عصر بازار- مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان این که این شرکت در سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۶۷ میلیون بشکه نفت معادل ۱۰۱ درصد تولید تکلیفی از میدان‌های نفتی و گازی تحت پوشش خود را تولید کرد، اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه نفت به بیش از ۲۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۶۷ میلیون بشکه نفت در مناطق مرکزی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا،علیرضا ترنج زرد با اعلام خبر فوق افزود: میزان تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در دوران قبل از تحریم حداکثر 160 هزار بشکه در روز بود همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 34 میلیارد مترمکعب گاز و 33 میلیون بشکه نفت در این شرکت تولید شده است.

    وی با تاکید بر اهمیت برداشت از میدان‌های مشترک نفتی، گفت: با توجه به حساسیت تولید در میدان‌های مشترک، تولید نفت خام از 53 هزار بشکه در روز در سال 1394 به 70 هزار بشکه در روز در سال 1395 افزایش یافت.

    مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مورد انجام توپکرانی هوشمند خط لوله 42 اینچ انتقال گاز از پالایشگاه دالان به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: توپکرانی خط لوله 42 اینچ انتقال گاز از پالایشگاه فراشبند جهت تزریق در میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به دلیل طولانی بودن مسیر از ابتدای بهره‌برداری تاکنون میسر نشده و باعث نگرانی و ریسک بالای تولید به دلیل عدم پایش وضعیت خط طی 20سال گذشته بود.

    ترنج زرد ادامه داد: با اجرای این پروژه نصب ایستگاه دریافت و ارسال توپک در کیلومتر 137 تعیین شده در میانه خط انجام گرفت و در زمان تعمیرات اساسی اتصال بین خط اصلی و ایستگاه برقرار و برای نخستین بار توپکرانی شد.

    وی از تزریق یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز در میدان شوریجه در سال 1395 خبر داد و افزود: با انجام تدابیر لازم و بهره‌برداری از دو حلقه چاه جدید میزان تزریق در میدان شوریجه از یک میلیارد و 127 میلیون مترمکعب در سال 1394 به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب در سال 1395 افزایش داشته است. 

    مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ادامه داد: همچنین با اجرای یک طرح ضربتی مرکز تفکیک‌دانان در دی ماه سال 1395 به منظور افزایش ظرفیت تولید از این میدان به میزان 5500 بشکه در روز راه‌اندازی شد. همچنین تعداد پنج حلقه چاه نفتی جدید در سال گذشته با موفقیت راه‌اندازی شد که موجب افزایش تولید نفت خام به میزان 7000 بشکه در روز شد.

    ترنج زرد ادامه داد: راه‌اندازی مرکز تفکیک خیرگو در دی‌ماه سال 1395 که امکان افزایش ظرفیت تفکیک به میزان 9000 بشکه مایعات در روز و بهبود کیفیت خوراک پالایشگاه را فراهم کرده از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته محسوب می‌شود.

    وی از انجام 281 هزار نفر/ ساعت کار تعمیراتی طی سال جاری خبر داد و افزود: به منظور اطمینان از تامین ظرفیت بدون وقفه تولید در اوج مصرف زمستانی و با انجام تمهیدات لازم برای توازن تولید تکلیفی، تامین کالای یدکی مورد نیاز و هماهنگی پیمانکاران اجرایی تعمیرات اساسی بالغ بر 281 هزار نفر/ ساعت کار تعمیراتی مطابق برنامه در بیش از 10 منطقه عملیاتی به‌طور همزمان انجام گرفت.

    مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ادامه در مورد وضعیت میدان نفتی آذر توضیح داد: با توجه به پیش‌بینی نفت شیرین در میدان آذر طراحی از ابتدا به صورتی بود که نفت تولیدی به صورت شیرین به واحد دهلران قدیم ارسال شود که ناگهان در آغاز راه‌اندازی توسط مجری طرح اعلام شد که تولید میدان نمکی است.

    وی ادامه داد: از آنجا که آذر میدان مشترک است یک طرح ابتکاری به منظور افزایش ظرفیت دریا در واحد نمکزدایی جدید دهلران به صورت ضربتی انجام پذیرفت و به این ترتیب بیش از 30 هزار بشکه نفت میدان آذر در واحد نمکزدایی جدید قابل بهره‌برداری شد.

    وی در پایان گفت: حداکثر ظرفیت طراحی واحد نمکزدایی جدید دهلران 55 هزار بشکه است که با توجه به محدودیت‌های عملیاتی در آن زمان قادر به دریافت بیش از40 هزار بشکه نبود و با توجه به راهکارهای صورت گرفته در حال حاضر 60 هزار بشکه در روز فراورش می‌شود.


     

    برچسب ها