عصر خودرو

روسیه واسطه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند می شود

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله وساطت روسیه برای انتقال گاز ایران به پاکستان و هند، تداوم کاهش تولید نفت امارات به منظور پایبندی به توافق اوپک، آماده شدن روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در نیجریه و جهش ۲۹۰ درصدی سود سه ماه سوم ۲۰۱۷ بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز چین بوده است.

روسیه واسطه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، روسیه که مدیریت برخی پروژه های بزرگ گازی را در ایران برعهده گرفته است، با وجود فشارهای آمریکا که سال ها مخالف احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بودند، قصد دارد با احداث یک خط لوله فراساحلی و عبور از بندر گوادر، گاز ایران را به پاکستان و هند گاز صادر کند.
    مسکو همچنین به دنبال تامین نیازهای رو به افزایش پاکستان و هند به گاز است، زیرا نگران است که بعد از بروز اختلافات عمیق این کشور با اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر بحران کریمه، بازار گاز اروپا را از دست بدهد.
    خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان مسیری برای روسیه ایجاد می کند تا یک خط لوله در امتداد آن برای صادرات گاز به پاکستان و هند احداث کند.

    **امارات به منظور پایبندی به توافق اوپک به کاهش تولید نفت ادامه می دهد
    به گزارش رویترز، «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات اعلام کرد که این کشور به منظور پایبندی به توافق محدود کردن عرضه نفت، به کاهش تولید خود ادامه می دهد.
    المزروعی گفت: شرکت دولتی نفت این کشور، ادنوک، به عنوان بخشی از این پایبندی، در ماه دسامبر همچنان تولید نفت را کاهش می دهد که نشان دهنده تدوام کاهش روزانه 139 هزار بشکه ای این کشور طبق برنامه اوپک است.

    **روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در نیجریه آماده می شود
    به گزارش رویترز، شرکت دولتی روساتوم روسیه و نیجریه قراردادی برای ایجاد و بهره برداری از یک نیروگاه هسته ای و ساخت یک مرکز تحقیقاتی در این کشور آفریقایی امضا کردند.
    نیجریه عضو سازمان اوپک، قصد دارد با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، فناوری های هسته ای را گسترش دهد و جایگاه خود را در آفریقا تقویت کند.
    روسیه از کشورهای پیشروی جهان در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای است و مسکو از این توانمندی برای ایفای نقش برجسته تر در معادلات سیاسی و اقتصادی جهانی بهره می برد.

    ** با انقضای توافق اوپک، روسیه تولید نفت را افزایش می دهد
    به گزارش اویل پرایس، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که تولید نفت کشورش در سال 2018 میلادی اندکی بیشتر از سال جاری میلادی باشد، البته این تصمیم بستگی به تمدید توافق کاهش تولید اوپک دارد، اما پیش بینی می کنیم که در صورت تمدید نشدن، تولید خود را افزایش دهیم.
    تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن ثابت و 10 میلیون و 910 هزار بشکه در روز بود که کمترین میزان از اوت 2016 میلادی به شمار می رود.

    **رشد صادرات نفت آمریکا زیرساخت های انرژی را به مخاطره می اندازد
    رویترز نوشت که در ماه‌های اخیر تعداد زیادی نفتکش‌ حامل محموله‌های نفت، از پایانه‌های نفتی ایالت‌های تگزاس و لوییزیانا به بازارهای جهانی منتقل می شوند و رشد صادرات نفت آمریکا می‌تواند به‌ زودی، محدودیت زیرساخت‌های این کشور را در مواردی همچون خطوط لوله، فضای بارگیری و حرکت نفتکش‌ها، به چالش بکشد.
    اگرچه فعالان کشتیرانی و معامله‌گران نفت معتقدند که این روند روز افزون، پایدار نخواهد بود زیرا افزایش تولید و صادرات نفت در این کشور می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت نفت آن داشته باشد.
    به باور کارشناسان، اگر صادرات روزانه نفت آمریکا به سه میلیون و 500 هزار تا چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد، شرکت‌های بهره برداری با کمبود ظرفیت رو به رو خواهند شد.
    اما طبق برآورد موسسه کپلر، تاکنون اوج بارگیری چهار پایانه هیوستن، پورت آرتور، کرپس کریستی و سنت جیمز در جنوب آمریکا در مجموع سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز بوده است.

    **بانک جهانی: میانگین قیمت نفت در 2018 میلادی 3 دلار جهش دارد
    پایگاه اینترنتی روزنامه عرب نیوز به نقل از بانک جهانی اعلام کرد که این بانک در تازه‌ترین پیش بینی خود قیمت نفت را در سال آینده میلادی 56 دلار برای هر بشکه اعلام کرد، در حالیکه پیش بینی قیمت نفت از سوی بانک جهانی برای سال جاری میلادی، 53 دلار در هر بشکه اعلام شده بود.
    علت افزایش پیش بینی قیمت نفت در سال 2018 میلادی، بالا رفتن تقاضای جهانی، تداوم کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و تثبیت تولید نفت شیل آمریکا ذکر شد.
    کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که قیمت انرژی به دلیل روند مثبت تقاضا و کاهش ذخایر نفت، رو به بهبود است؛ اما تداوم این موضوع، بیشتر به تمدید توافق کاهش تولید اوپک بستگی خواهد داشت.

    **جهش 290 درصدی سود سه ماه سوم 2017 بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز چین
    رویترز خبر داد که سود سه ماه سوم سال جاری میلادی شرکت دولتی پتروچاینا در پی رشد قیمت های نفت و کاهش بدهی ها با 290 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 706 میلیون دلار رسید.
    درآمد این شرکت نیز در همین مقطع با 17 درصد افزایش، 73 میلیارد دلار اعلام شد.

    برچسب ها