عصر خودرو

رفع مشکلات بانکی زمینه ساز ارتقاء روابط تجاری ایران و صربستان

عصر بازار- رییس گروه دوستی پارلمانی صربستان گفت: رفع مشکلات و موانع همکاری‌های بانکی زمینه ساز ارتقاء روابط تجاری میان دو کشور است.

رفع مشکلات بانکی زمینه ساز ارتقاء روابط تجاری ایران و صربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، هیات پارلمانی ایران به ریاست پروانه سلحشوری رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که به منظور دیدار با مقامات صربستان وارد بلگراد شده است، در اولین ملاقات خود با «محو عمروویچ» رئیس گروه دوستی صربستان و ایران در پارلمان صربستان دیدار و گفتگو کرد.

    در این دیدار، عمروویچ ضمن خوشامدگویی به هیات پارلمانی ایران، توضیحاتی را در خصوص ساختار پارلمان از جمله تعداد نمایندگان و درصد حضور بانوان در پارلمان صربستان بیان کرد. وی همچنین در خصوص نحوه مشارکت احزاب، شیوه انتخاب نمایندگان و تشکیل کمیسیون های مختلف و چگونگی بررسی بحث‌ها و موضوعات مختلف در صحن پارلمان را توضیحاتی ارائه کرد.

    عمروویچ تصریح کرد: سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان به بلگراد در حالی انجام می پذیرد که در آستانه هشتادمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان دو کشور هستیم و ما آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدوار هستیم که شاهد افزایش روابط پارلمانی و دیپلماتیک در آینده نزدیک باشیم.

    رییس گروه دوستی صربستان و ایران در پارلمان صربستان سپس به لغو قانون لغو روادید میان اتباع دو کشور اشاره کرد و گفت: این اقدام منجر به سفر گسترده تر گروه های گردشگری و سفر راحت تر اتباع دو کشور خواهد شد و به طبع تاثیر بسزایی بر سطح مراودات تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهد داشت.

    وی سپس ابراز امیدواری کرد که بحث راه اندازی خط پرواز مستقیم میان بلگراد- تهران هرچه سریع تر به نتیجه برسد تا تسهیلات سفر گردشگران دو کشور فراهم شود. محو عمروویچ در ادامه این دیدار از مواضع جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی در قبال صربستان قدردانی و حمایت کشورش را از گفتگوهایی که میان ایران و اروپا در خصوص موارد مختلف از جمله حقوق بشر آغاز شده، اعلام کرد. وی در این خصوص تاکید کرد: برخی از کشورها باید به سیاست دوگانه خود در زمینه حقوق بشر پایان دهند.

    رفع مشکلات همکاری‌های بانکی زمینه ساز ارتقاء روابط تجاری میان دو کشور

    پروانه سلحشوری نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به صربستان، توضیحاتی را در خصوص ساختار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های موجود و همچنین میزان تاثیرگذاری بانوان در دستگاه‌های مختلف دولتی و به ویژه مجلس شورای اسلامی بیان کرد.

    وی همچنین از چگونگی انتخاب اعضای گروه های دوستی پارلمانی ایران و کشورهای مختلف سخن گفت و مسائلی مانند راه‌اندازی پرواز مستقیم میان تهران-بلگراد را فصل مشترک همکاری میان دو کشور دانست.

    سلحشوری سپس به مسئله حقوق بشر پرداخت و ضمن محکوم کردن سیاست‌های دوگانه کشورهای غربی در این زمینه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از قربانیان تروریسم بوده است اما با این حال از مذاکرات حقوق بشری با غرب استقبال می کند.

    وی سپس بر ضرورت رفع موانع و مشکلات بانکی تاکید کرد و آن را زمینه ساز ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور دانست. رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان سپس به اهمیت لغو روادید میان دو کشور اشاره و آن را در راستای گسترش صنعت گردشگری میان ایران و صربستان بسیار با اهمیت خواند.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تفاهمنامه های امضا شده میان دو کشور هرچه سریع تر اجرایی شود تا بتوان آینده‌ای درخشان تر در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و صربستان شاهد بود. جبار کوچکی نژاد، محمدرضا بادامچی، سکینه الماسی، شادمهر کاظم زاده و اقبال محمدیان دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان نیز در این دیدار نقطه نظرات خود را در خصوص نحوه توسعه روابط دوستانه دو کشور با همتایان صرب خود مطرح کردند.

    برچسب ها