عصر خودرو

رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

مدیریت ریسک با اوراق اسلامی

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق اسلامی، ریسک را مدیریت می‌کند، گفت: یکی از تفاوت‌های اصلی اوراق اسلامی با سایر اوراق، ریسک پایین است.

مدیریت ریسک با اوراق اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، شاپور محمدی در پنل بازار سرمایه نمایشگاه بانک، بورس و بیمه با بیان اینکه عقود در بازار سرمایه باید منطبق بر دین شریعت اسلام باشد، گفت: اوراق مرابحه و منفعت، اوراقی هستند که در ادبیات کلاسیک فاینانس جزو اوراق بدهی یا با درآمد ثابت تلقی شوند ولی تفاوت‌ها به گونه ای است که سرمایه گذاران خارجی نیز محدودیتی را حس نمی کنند؛ دلیل هم این است که ما در سرمایه گذاری های اوراق اسلامی، یکی از تفاوت های اصلی که با اوراق مرسوم در دنیا دارد، این است که این اوراق وقتی منابع را جمع آوری می کند، در کاربرد مخصوصی هزینه می شود.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این منابع در هر فعالیتی که تشخیص داده می‌شود، هزینه نمی‌شود، بلکه چشم انداز مشخص و روشن به مشارکت با سرمایه گذار گذاشته می‌شود؛ ضمن اینکه سرمایه گذاران خارجی مطمئن می‌شوند که این منابع مالی که در اوراق مالی اسلامی هزینه کرده است، در یک پروژه مشخص هزینه می‌شود.

    وی تصریح کرد: این یک ویژگی مثبت دارد که کاهش ریسک است، چراکه اگر فردی که منابع مالی را از سرمایه گذار خارجی جذب می‌کند بتواند آن را در هر پروژه‌ای هزینه کند، ممکن است مخاطرات و ریسک داشته باشد؛ اما باید توجه داشت که ریسک در این اوراق اسلامی کاهش می‌یابد.

    محمدی با بیان اینکه کره‌ای ها ابراز تمایل کرده اند که در کشور خود برای دولت ایران اسناد خزانه اسلامی منتشر کنند، گفت: این اوراق در قوانین بودجه کشور آورده شده و امسال نیز 5 میلیارد دلار مجوز صادر شده تا دولت در داخل، به صورت ریالی اوراق منتشر کند، البته سه میلیارد دلار نیز اجازه انتشار اوراق ارزی داریم.

    وی با اشاره به انتشار اوراق اجاره گفت: کشورهای اسلامی عموما اوراق اسلامی را در اختیار دارند و عربستان، مالزی و اندونزی از آن استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه ترکیه هم این اوراق را دارد و برای اجاره دادن تجهیزات و ساختمان تجاری و صنعتی استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه برای اجاره هواپیما و قطار نیز مورد استفاده دارد.

    برچسب ها