عصر خودرو

امضای قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری با شرکت‌های ایرانی

عصر بازار- رئیس پیشین هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت (استصنا) از امضای قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری ساخت تجهیزات صنعت نفت با ۳۲ شرکت ایرانی خبر داد.

امضای قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری با شرکت‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، رضا پدیدار از امضای 55 قرارداد در 10 گروه کالایی مورد نیاز صنعت نفت خبر داد و گفت: تاکنون 55 قرارداد با شرکت های ایرانی برای ساخت 10 گروه کالای استراتژیک صنعت نفت به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار امضا شده است.

    وی با بیان اینکه قراردادهای مذکور با شرکت‌هایی امضا شده که سابقه تولید کالا دارند، افزود: شرکت‌های مذکور باید یک شریک خارجی داشته باشند و وظیفه این شریک  خارجی انتقال دانش فنی به شرکت‌های ایرانی است. به عبارتی دیگر منابع مالی مورد نیاز باید توسط شرکت ایرانی تامین شود.

    رئیس پیشین هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت (استصنا) با اشاره به معرفی 10 گروه کالای استراتژیک صنعت نفت در سال 1393 اظهار کرد: از سال 1393 تاکنون سازندگان هر گروه کالایی شناسایی شده‌اند و بعد از آن اسناد مناقصه برای ساخت تجهیزات توزیع شد. هر شرکت ایرانی موظف شد یک شریک خارجی معرفی کند و سرانجام مناسب‌ترین شرکت برای ساخت تجهیزات برگزیده شد. به طور کلی 32 شرکت تاکنون انتخاب شده‌اند.

    پدیدار در ادامه با اشاره به انتقاداتی که در زمینه خرید تجهیزات صنعت نفت از سازندگان داخلی وجود دارد، گفت: سیستم جامع و یکپارچه کالا و تجهیزات صنعت نفت هنوز توسط همه کارفرماها در حوزه نفت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است و برخی از کارفرماها هنوز برای تامین تجهیزات از سامانه خودشان استفاده می‌کنند.

    وی افزود: ممکن است در سامانه‌های مذکور تعدادی شرکت واسطه یا نماینده شرکت‌های خارجی باشند و به همین دلیل انتقادات در زمینه خرید تجهیزات از شرکت‌های ایرانی وجود دارد. درحال حاضر شرکت‌های ایرانی توانایی ساخت 70 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را دارند.

    برچسب ها