عصر خودرو

«نه» تولیدکنندگان فولاد به انتظار بازار برای کاهش قیمت‌ها

تقویت بازار فولاد با فرمول خوش‌بینی

عصر بازار: بازار فولاد دومین ماه از پاییز امسال را در حالی پشت سر می‌گذارد که قیمت‌ها در این بازار همچنان با ریزش‌های هفتگی همراه هستند.

تقویت بازار فولاد با فرمول خوش‌بینی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب در دومین هفته از آبان ماه نیز قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد در برخی سایزها با ریز‌ش‌هایی 50 تا 100 تومانی همراه بود تا همچنان ثبات از این بازار فاصله داشته باشد. اما در حالی که به گفته کارشناسان قیمت‌ها در بازار فولاد از سال گذشته تا کنون افتی 45 درصدی را تجربه کرده است، یک کارشناس بازار با اشاره به کاهش قیمت مواد اولیه (نظیر سنگ آهن و کنسانتره آهن) و رکود شدید در این بازار، پیش‌بینی می‌کند بازار فلزات در ماه‌های آینده نیز شاهد رکود و ادامه یافتن افت قیمت‌ها باشد. به عقیده این کارشناس با ورود به فصل زمستان امکان تشدید رکود و کاهش قیمت‌ها بیشتر نیز می‌شود. پیش‌بینی این فعال بازار در حالی است که سیاست ثبات قیمت‌ها چندی قبل از سوی تولیدکنندگان محصولات فولادی در پیش گرفته شد. در پی این سیاست، رقابت تولیدکنندگان برای کاهش قیمت‌ها به منظور جذب مشتری تا حدودی تعدیل و قیمت‌ها با ثبات همراه شد. آن‌طور که معاملات بورس کالا نیز نشان می‌دهد با وجود انتظار بازار برای کاهش قیمت‌ها، به خصوص قیمت شمش؛ معاملات شمش و میلگرد همچنان با قیمت‌های قبلی (1330 تومان برای سبد میلگرد و 1150 تومان برای شمش) ادامه پیدا کرد. نگاهی به روند معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران در هفته‌ گذشته نشان می‌دهد که شمش بلوم (150*150)5SP در سه نوبت عرضه‌ای که داشته در مجموع با حجمی برابر با 163 هزار و 100 تن به طور کامل معامله شده است. این میزان معامله برای شمش در حالی در بورس کالا رقم خورد که برخلاف پیش‌بینی کارشناسان بازار، می‌توان آن را به‌عنوان پیامی برای ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن دید.


    اما در شرایطی که بازار با دهان‌به‌دهان شدن شایعه کاهش 100 تومانی قیمت شمش در انتظار ارزان‌تر شدن این کالا بود، چه اتفاقی باعث شد تا بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش در کشور در مقابل این شایعه مقاومت کرده و قیمت‌ها را ثابت نگه دارد؟ آیا افزایش حجم معامله شمش در بورس کالا و ثبات قیمت آن به نوعی نشان‌دهنده بهبود شرایط در آینده است؟ این سوالات در حالی وجود دارند که در حال حاضر تولیدکنندگان شمش در بخش خصوصی محصولات خود را با قیمت‌هایی در محدوده 1025 تا 1065 تومان عرضه می‌کنند. به عقیده کارشناسان، تولیدکنندگان بخش خصوصی به دلیل محدود بودن حجم تولیداتشان قادر به سرشکن کردن هزینه‌های تولید نیستند در حالی‌که فولادسازان بخش نیمه‌دولتی به علت بالا بودن حجم تولیداتشان می‌توانند هزینه‌های ثابت تولید را سرشکن کرده و بنابراین مقاومت بیشتری در مقابل افت قیمت‌ها داشته باشند.


    بازار فولاد، خوش‌بین به آینده؟

    اما یک کارشناس بورس کالا در رابطه با حجم معاملات شمش در این بازار می‌گوید: معاملاتی که هفته گذشته در بورس کالا برای شمش رخ داد اصلا زیاد نیست. مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که «شاید معاملات شمش در هفته گذشته نسبت به هفته‌های قبل بیشتر باشد اما نسبت به کل حجم تولیدات فولادسازان این میزان معامله چندان قابل توجه نیست.» از نگاه علی‌اصغر بهرامی در حالی‌که قیمت‌ها هر روز با کاهش همراه هستند، نشانه‌هایی مانند برداشته شدن تحریم‌ها در آینده‌ای نه چندان دور، تلاش دولت برای اجرای دومین بسته خروج از رکود و همچنین حرکت رو به بالای نرخ ارز و عبور آن از مرز روانی 3500 تومان از جمله عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا معاملات در بورس کالا با رونق همراه باشند.


    این کارشناس در کنار موارد یاد شده یک احتمال نیز برای چرایی بهبود معاملات مطرح می‌کند. او می‌گوید: روی آوردن تولیدکنندگان به تهاتر برای تسویه بدهِی‌های خود نیز می‌تواند از عوامل رشد معاملات باشد. بهرامی با اشاره به اینکه از حدود یک سال و نیم قبل برخی تولیدکنندگان محصولات فولادی از تهاتر به‌عنوان روشی برای پرداخت بدهی‌های خود استفاده می‌کنند، بعید نیست تولیدکنندگان دیگری نیز به این سیاست روی آورده باشند. به این ترتیب بعید نیست بخشی از معاملات شمش‌ در هفته گذشته مربوط به تهاتر بدهی‌ها باشد. اما از سویی تهاتر کالا و بدهی یکی از دلایل اصلی افت قیمت‌ها در بازار به شمار می‌رود، به این ترتیب پیمانکاران یا سازمان‌هایی که از فولادسازان طلب دارند، با طولانی شدن دوره دریافت پول خود به دلیل کمبود نقدینگی فولادسازان، در نهایت دریافت کالا به جای پول را ترجیح می‌دهند تا دست‌کم بتوانند با فروش کالای دریافتی در بازار به پول خود برسند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ممکن است کالای تهاتر شده برای تسریع روند نقدشوندگی حتی تا 10 درصد زیر قیمت بازار به فروش برود؛ اتفاقی که در برخی موارد باعث به هم ریختن تعادل بازار نیز شده است.


    اما با تمام این تفاسیر، با توجه به معاملات شمش در بورس کالا با قیمت 1150 تومان این‌طور به نظر می‌رسد که ریزش‌ها در بازار محصولات فولادی با شوک بزرگی همراه نباشد. از سویی آن‌طور که از فضای بازار برمی‌آید خوش‌بینی به دوران پساتحریم در این بازار باعث شده است تا انتظارها برای بهبود شرایط به سقف 7 تا 8 ماه، یعنی اوایل سال آینده برسد. حال باید منتظر ماند و دید تا مدت زمان باقی‌مانده به سال آینده و شفاف‌تر شدن لغو تحریم‌ها علیه ایران، تولیدکنندگان خواهند توانست در مقابل انتظار افت بیشتر قیمت‌ها در بازار مقاومت کنند؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو